Oblíbené položky

Úvodní strana » Magazín Lékárny.cz » Články a blogy » Fenomén cukr. Proč bychom se mu měli vyhýbat obloukem?

Fenomén cukr. Proč bychom se mu měli vyhýbat obloukem?

Cukry jsou všude kolem nás. Za posledních 50 let se jejich konzumace po celém světě ztrojnásobila. Jsou totiž téměř ve všech zpracovaných potravinách. Někdy je konzumujeme záměrně, když nás honí mlsná. Jindy o nich vůbec nevíme. Tak jako u každé potraviny, i u cukru platí, že bychom si měli vybírat jenom ten kvalitní.

Fenomén cukr. Proč bychom se mu měli vyhýbat obloukem?

Nejdůležitějšími živinami pro člověka jsou sacharidy, bílkoviny a tuky. A právě sacharidy nazýváme neodborně cukry. Rozdělují se do dalších 3 skupin - cukrů, škrobů a vlákniny. Úkolem cukrů je přeměna na glukózu, která nám dodá potřebnou energii. Cukry se ale dokážou přeměnit i na tuk, a to rozhodně nechceme.

Dobré a špatné sacharidy

Ne všechny sacharidy jsou tělu prospěšné. Jsou součástí spousty potravin, nejen sladkostí. Obecně můžeme sacharidy rozdělovat na umělé a přírodní.

  • Přírodní sacharidy neprošly průmyslovým zpracováním. Jsou v ovoci, zelenině nebo třeba v celozrnných potravinách. Tyto cukry obsahují střevům prospěšnou vlákninu. Přírodní cukry považujeme za zdravé.
  • Umělé cukry prošly průmyslovým zpracováním, které z nich odstranilo vlákninu. Jsou v cukrátkách, slazených nápojích, bílém pečivu, těstovinách, rýži a v řadě dalších potravin. Tyto sacharidy mají neblahý vliv na naše zdraví.

Na potravinách se můžete setkat s nápisem „bez přidaného cukru". Znamená to, že potravina není doslazená cukrem, ale je doslazená jiným sladidlem, jako je například stévie.

Jak a čím nám cukr škodí

Jak se sladilo dříve? Naše předkové si dopřávali cukr jedině z ovoce v době sklizně. Jinak si doslazovali medem, různými zavařeninami či povidly. Také proto netrpěli obezitou a dnešními „moderními“ nemocemi.

V současnosti jsou naše jídelníčky plné zpracovaných potravin, jejichž součástí je cukr. Důsledkem nadměrné konzumace cukru rozhodně není jenom obezita. Cukr je ve velké míře toxický a má podobné účinky jako třeba alkohol - ničí játra, zvyšuje krevní tlak, mění metabolismus a fungování hormonů. Je příčinou mnoha onemocnění, nejčastěji způsobuje diabetes 2. typu a kardiovaskulární onemocnění. Urychluje proces stárnutí. Navíc je návykový.

Věděli jste, že…

Z průzkumů vyplývá, že průměrný Američan sní denně 22 lžiček cukru a teenager dokonce 34 lžiček? Co myslíte, jsme na tom v Česku lépe?

Rozdíl mezi bílým a hnědým cukrem

Vezmeme si na paškál nejběžnější řepný cukr. Je skutečně ten hnědý zdravější než bílý? A jaký je mezi nimi vlastně rozdíl? Bílý cukr je rafinovaný, prošel chemickým procesem, který ho vybělil. Tmavý cukr tímto procesem neprošel, je nedočištěný. Hnědý cukr se dá vyrobit i jinak - například, když se zpětně obarví karamelem. Může se ale dobarvovat také melasou, která obsahuje řadu vitamínů, minerálů a aminokyseliny. To ale neznamená, že je tmavý řepný cukr zdravý.

Na obalu tmavého řepného cukru by mělo být vždy napsané, zda je barvený melasou, karamelem nebo je pouze nerafinovaný. Pokud chcete z cukru získat nějaké živiny, slaďte raději jedním z těchto tmavých cukrů:

  • Třtinový cukr - Získává se z cukrové třtiny. Čím tmavší cukr je, tím více obsahuje melasy a tedy i vitamínů a minerálů (vápník, hořčík, železo, vitamín B). Je charakteristický pro svou karamelovou chuť.
  • Kokosový cukr - Získává se nebo sběrem nektaru z květů. Také obsahuje řadu živin a má nízký glykemický index.
  • Palmový cukr - Získává se ze šťávy kmenů různých druhů palem. Může se lišit jak barvou, tak chutí - záleží na konkrétní várce cukru.

Máme pro vás ale jednu smutnou zprávu. To, že jsou tyto cukry o něco zdravější neznamená, že si jich můžete dopřávat neomezené množství. I u tmavých cukrů dávejte pozor, kolik jich sníte.

Zdravější slazení? Existuje - používejte sirupy

Neházejte flintu do žita, sladkého potěšení se nemusíte úplně vzdávat. Jenom budete mít doma místo malých bílých či hnědých krystalků tekutý sirup. Velkou výhodou sirupů je, že sacharidy se z nich uvolňují postupně, a tak nám nezpůsobují neřízené chutě na sladké. Takto vyrobené sirupy obsahují vitamíny skupiny B, železo, vápník a hořčík. Vytipovali jsme pro vás pár sirupů z naší on-line lékárny:

  • Javorový sirup - má svou specifickou chuť a na palačinkách je nenahraditelný
  • Agávový sirup - obsahuje množství ovocného cukru a má nízký glykemický index
  • Datlový sirup - vyrábí se z přezrálých datlí, má ovocnou chuť a hodně sladí

Tak co, už víte, za co vyměníte klasický bílý cukr?

nakupovat

Související zboží

všechny články

Přečtěte si

 

Nahoru
OK
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Zjistit více
Zpracovávám