Lékárna.cz
Hledat

Diety - ano nebo ne?

Diety - ano nebo ne?
Sdílet
Navštivte související produktové kategorie

Poradíme vám, které diety na hubnutí můžete zkusit a které se naopak nehodí pro všechny.

Keto dieta

Ketóza je stav, kdy tělu omezíme přísun sacharidů a jeho reakcí je, že začne spalovat tukové zásoby. Nadbytečná kila a tukové polštářky začnou pomalu, ale jistě mizet. Důležité je, abyste jedli pravidelně 5x denně speciální nízkosacharidová a na proteiny bohatá jídla, smoothie či koktejly a drželi se doporučeného plánu.

Ketodieta není pro všechny

Ketodieta není vhodná pro osoby s onemocněním ledvin nebo metabolickými poruchami, protože právě ledviny a další vnitřní orgány pracují jako účinný filtr.

Dukanova dieta

Má celkem 4 fáze:

  1. Jíte bílkoviny nebo pijete proteinové koktejly
  2. K bílkovinám přidáte zeleninu a každodenní pohyb nejméně na 30 min.
  3. Přidáváte ovoce, může být i sušené.
  4. Můžete jíst všechno, samozřejmě s rozumem, ale jeden den v týdnu konzumujte pouze bílkoviny, například ve formě nápojů nebo tyčinek.

Cambridge Weight Plan

Jde o komplexní výživový plán, který je sestaven výživovým poradcem přímo pro konkrétní osobu a je za založen na individuálním přístupu. Součástí plánu jsou kromě pravidelného pohybu i speciální nutričně vyvážené potraviny, kterými si obohatíte jídelníček.

Zpomalte a volte kvalitní stravu

Doporučuji zpomalit a volit jídelníček s dostatkem zeleniny a ovoce. Můžete zařadit potraviny nabité antioxidanty a fytonutrienty, což jsou borůvky, maliny, goji, listová a brukvovitá zelenina (brokolice, kadeřávek, květák) a klíčky.

Dopřejte si i dostatek kvalitních bílkovin - najdete je v masu, rybách, vejcích, ale i luštěninách či semínkách.

Skvělé jsou i za studena lisované oleje jako je olivový, lněný, dýňový či avokádový.

Výživu můžete obohatit i zelenými potravinami a řasami mezi které patří - spirulina, zelený ječmen, kelpDobrý je i zelený čaj matcha nebo pu-erh.

Nízkosacharidová dieta

Je založena na zelenině, masu, rybách, mléčných výrobcích, vajíčkách a semínkách. Jde v ní hlavně o snížení příjmu rychlých cukrů v běžné každodenní stravě.

Bezezbytková dieta

Je zaměřena na očistu střev a podporu jejich funkcí. Je primárně určena pro pacienty trpící střevními onemocněními (Crohnova choroba, neprůchodnost střev, časté průjmy, záněty tlustého střeva), ale občas si ji může dopřát každý z nás.

Při přípravě stravy je vhodné používat potraviny, které nezanechávají ve střevech zbytky. Jídla je nejlepší připravovat dušením, vařením či pečením bez tuku a vždy do měkka, případně i rozmixovat.

Jezte libové maso, rostlinné oleje, máslo Ghí, těstoviny, rýži, brambory, zakysané mléčné výrobky, vařenou a dušenou zeleninu, ovoce bez slupek a semínka. Pijte čaje (ideálně ovocné nebo bylinné), ředěné ovocné šťávy či neperlivou vodu.

Vyhněte se polotovarům, konzervovaným jídlům, ostrým a příliš kořeněným jídlům, čerstvému pečivu, syrové zelenině a ovoci, kávě, alkoholu , perlivým vodám, umělým sladidlům a potravinám s vysokým obsahem vlákniny.

Doporučení k bezezbytkové dietě

Při přípravě používejte hlavně dušení, vaření či pečení bez tuku. Při pečení odstraňte viditelný tuk a "kůrku". Jezte menší porce a pravidelně (cca každé 2-3 hodiny).  Nápoje by měly mít teplotu minimálně 20°C, úplně vynechte chladné nápoje. Omezte jednoduché cukry, mléko a mléčné výrobky.  

Jaterní dieta

Uleví játrům a podpoří jejich funkci. Ale POZOR, je rozdíl mezi jaterní dietou pro zdravého a nemocného člověka (u toho musí dietu vybrat lékař či zkušený výživový poradce).

Dieta pro detoxikaci jater u zdravých lidí je založena na tom vyhnout se tučným masům, rybám a uzeninám, paštikám, sádlu, máslu, mléku a mléčným výrobkům, čerstvému pečivu, sladkostem, ostrému koření, majolkám, tatarkám, cibuli, česneku, květáku, okurkám, sterilované zelenině, marmeládám, kompotům, ořechům, semínkám, luštěninám a jiným nadýmavým jídlům a alkoholu. Potraviny připravujte vařením či dušením.

Pro očistu jater jsou vhodné ostropestřec, kurkuma, pampeliška, měsíček, artyčok, vitamíny skupiny B, mrkev, listová zelenina.

5 rad, jak se popasovat s hubnutím

  • Hlavní je chtít. O tom, jestli bude vaše dieta úspěšná, nebo přijde veškeré snažení vniveč, rozhodujeme vy sami. Všechno se odehrává v hlavě. Věřte si, a i když to bude znít jako klišé, mějte rádi sami sebe.
  • Stanovte si reálné cíle. Nechtějte zázraky na počkání. Začněte pomalu, postupně.  
  • Motivujte se. Máte ve skříni krásné šaty, do kterých se už nevejdete? Luxusní sako, které už nedopnete? Každá motivace je dobrá. Abyste to měli černé na bílém, pravidelně si měřte obvod pasu, boků, stehen a paží a výsledky si zapisujte. Jistě vás potěší, když uvidíte své úspěchy. 
  • Pečlivě si vše naplánujte a poraďte se s výživovým specialistou.
  • Sestavte si jídelníček. Nezapomínejte, že dieta není hladovka. Zapracujte hlavně na tom, abyste jedli pravidelně a menší porce a pravidelně se hýbali.

Veškerá zdravotní, výživová či léčebná tvrzení jsou v rámci legislativy EU výrazně omezena. Při tvorbě článků smíme vycházet pouze ze schválených tvrzení, která uvádí platná legislativa.  

Máte dotaz k článku? Napište nám!

Přečtěte si také

Zdraví máme jenom jedno a na prevenci bychom neměli zapomínat. Součástí prevence jsou i domácí testy, které pomáhají odhalit zdravotní problém, který pak můžeme vyřešit s lékařem.

více

Rýma je akutní, infekční a většinou je způsobená viry. Spolu s kašlem jde o nejčastější onemocnění dětí a dospělých. Povíme vám, jak se s ní popasovat, aby vás dlouho netrápila.

více

Dozvíte se, jak chrapot vzniká a co na něj platí, abyste se dostali brzo do formy a začali znovu mluvit.

více

Poradíme, jak správně změřit teplotu u dětí, jak srazit vysokou horečku a kdy už je na čase vyhledat lékaře nebo volat záchranku.

více
Zeptejte se lékárníka

DOPRAVA ZDARMA

k nákupu nad 599 Kč

Přihlaste se k odběru novinek
a slevový kód vám pošleme e-mailem.