Oblíbené položky

Úvodní strana » Magazín Lékárny.cz » Články a blogy » Raw strava a její vliv na zdraví

Raw strava a její vliv na zdraví

Plná zahrada zeleniny a ovoce. Což takhle se poohlédnout po něčem jiném než jsou klasické recepty? Poslední dobou je čím dál více oblíbená a propagovaná raw strava. Zvědavost mi nedala a rozhodla jsem se pár receptů vyzkoušet. Co je to raw strava a v čem je pro nás přínosem?

Raw strava a její vliv na zdraví

Raw nebo také živá strava, syrová strava či vitariánství vychází z myšlenky, že tepelně upravená strava výrazně ztrácí své výživové hodnoty. Raw food je strava, která neprošla tepelným zpracováním, tj. teplotou nad 45 °C. Takováto strava je plná vitamínů, minerálů, živin a aktivních enzymů. Hlavními složkami syrové stravy jsou ovoce, zelenina, luštěniny, obiloviny, semínka, ořechy, řasy, za studena lisované oleje. Používá se odšťavňování, mixování a sušení ovoce a zeleniny, klíčení semen, obilovin a luštěnin.

Z pohledu vitariánů je syrová strava správným řešením. Naopak z pohledu moderní medicíny a Ayurvédy jsou názory na konzumaci výhradně syrové stravy směsicí výhod a nevýhod.

Proč dát přednost syrovým potravinám?

Hlavní výhodou syrové stravy je podle vyznavačů raw food zachování složení a struktury potravin. Tepelná úprava (dušení, smažení, pečení...) ničí nutriční hodnoty potravin a jejich enzymatickou aktivitu a tím způsobuje nadměrné zatížení lidského těla.

Raw polévka z červené řepy a rajčatTepelná úprava způsobuje denaturaci (změnu struktury, vysrážení) bílkovin, potrava je zbavena vody a bílkoviny se stávají pro tělo těžko využitelnými. Dochází tak k překyselování organismu. Pokud je organismus dlouhodobě překyselený, nezvládá již sám vyrovnávat pH a dochází k jeho poškození a rozvoji různých onemocnění.

Tuky i cukry se teplenou úpravou také stávají těžko stravitelné až karcinogenní. Takto těžko stravitelná a nestrávená potrava v trávicím traktu podléhá hnilobnému kvašení, zanáší střevní trakt a tím se zde vytváří prostředí pro růst plísní a jiných nežádoucích mikroorganismů.

Tepleným zpracováním se ničí některé vitamíny a minerály. Nebo se změní jejich struktura z organické na anorganickou. Tělo pak tyto formy neumí využít a buď je bez užitku vyloučí, nebo se v něm hromadí.

Enzymatická aktivita potravin je velmi důležitá. Enzymy jsou katalyzátory všech dějů v organismu. Teplota nad 45 °C enzymy ničí. Lidské tělo si je schopno tvořit enzymy jen v omezené míře. A pokud nejsou přijímány ve stravě, dochází ke zhoršení metabolismu cukrů, tuků a bílkovin. To vede k vyčerpání a oslabení organismu a imunity.

Výhody raw stravy

Raw cuketové špagety s rajčatovo-bazalkovým pestemKonzumace syrové stravy pomůže organismu se zregenerovat. Dochází k úpravě tělesné váhy, zlepšení stavu pokožky, zastavení padání vlasů. Zbavíme se překyselení, budeme odolnější vůči stresu a působení různých patogenů. U živé stravy nedochází k imunitní reakci našeho těla. Nebudeme tedy po jídle unavení a můžeme plně fungovat i s plným žaludkem. Naše tělo pročistí a bude mít čas na obnovu. Raw strava obsahuje méně tuku, sodíku a cholesterolu a spoustu vlákniny, minerálů, vitamínů, enzymů a dalších důležitých živin. Velkou výhodou je i rychlost přípravy pokrmů a minimum znečištěného nádobí, které pak většinou stačí pouze opláchnout a je uklizeno :-)

Nevýhody raw stravy

V případě nedostatečně pestré stravy může mít raw strava i řadu nevýhod. Z celostního pohledu je pro mnohé energeticky nevyrovnaná a ochlazující. Může hrozit nedostatek vitamínu B12, vitamínů rozpustných v tucích, omega-3 nenasycených mastných kyselin, tělu také můžou chybět bílkoviny. Hůře se vstřebávají karotenoidy a lykopen.

Když tento způsob stravování vyznávají jen někteří členové rodiny, bude složitější i domácí příprava jídel. A když si chcete vyrazit s přáteli do restaurace, možná budete déle hledat kompromis. Ne každému tento styl vyhovuje.

Jak na to?

Při náhlém přechodu na živou stravu může dojít k rychlé detoxikaci organismu. S tím jsou spojeny přechodné nepříjemné projevy jako jsou bolesti hlavy, zvýšení únavy, akné, ekzém nebo střídání nálad. Proto je vhodnější na raw stravu přecházet tak, že budeme postupně navyšovat podíl syrové stravy. Přechod na syrovou stravu je snadnější v létě, kdy čerstvé ovoce a zeleninu snadno získáte - ať už z vlastní zahrádky, nebo třeba na farmářských trzích.

Ani v zimě ale není problém sehnat z lokálních zdrojů jablka, mrkev, kysané zelí, sušené plody, oříšky a semínka. Vhodné je přidat i tzv. superpotraviny – chlorellu, spirulinu, mladý ječmen, mladou pšenici, goji, chia semínka… V zimním období jsou velmi důležitá a chutná naklíčená semínka slunečnice, munga, chia nebo vojtěšky. V chladných dnech lze přidat „prohřívající“ potraviny, jako jsou skořice, zázvor, chilly, kurkuma, česnek, oregano nebo bazalka.

Po nás, kteří nejsme zcela přesvědčeni o přechodu na čistou raw stravu, je ideálním řešením kompromis. Syrová strava je ideální odlehčovací kúra a možnost detoxikace organismu hlavně v letním období, kdy je možnost získat čerstvé suroviny. Přidávání syrové stravy do našeho jídelníčku je velmi důležité a žádoucí. Připravit si můžete raw jídelníček na celý den, nebo jen předkrm, polévku, hlavní jídlo, salát nebo raw zákusek. Stále populárnějšími je i raw cukroví či dorty.

A teď už ten slibovaný recpet. Zkusila jsem raw polévku z červené řepy a rajčat, raw cuketové špagety s rajčato-bazalkovým pestem, ale zdaleka nejvíc nám doma zachutnal...

Raw chia pudink s ovocným sorbetem

Pudink

  • 2-3 lžíce chia semínek
  • půl šálku kešu mléka (postup výroby níž)
  • 2 lžíce sladidla – já použila med, vhodný je i javorový, datlový nebo agávový sirup, případně kokosový cukr
  • ovoce (banán, jablko, meruňky, jahody, maliny, borůvky - prostě co zrovna máte po ruce) 

Sorbet

  • zmrzlé maliny, borůvky, jahody,… dle chuti
  • trošku kešu mléka
  • sladidlo

Postup

Raw chia pudink s ovocným sorbetemNejdříve si vyrobíme kešu mléko. Na 1 litr mléka namočíme 1 šálek kešu ořechů do 900 až 1000 ml vody. Po 3 hodinách pořádně rozmixujeme, aby v mléce nebyly kousky ořechů. Pokud mléko zbyde, lze ho v lednici uchovávat nanejvýš 24 hodin.

Chia semínka rozmícháme v kešu mléku, přidáme vybrané sladidlo a necháme 10 až 15 min nabobtnat.

Chia pudink dáme do misky naskládáme na něj libovolné ovoce a zalijeme ovocným sorbetem, který připravíme z polorozmrzlého ovoce, které rozmixujeme se sladidlem a trochou kešu mléka do požadované hustoty. Na ozdobu se hodí kousky ovoce a máta.

Na Lékárně.cz můžete vybírat z mnoha semínek, olejů, sušených plodů, ořechů a dalších ingrediencí do vašich raw receptů, nakoupíte i raw mlsání, jako jsou ovocné tyčinky nebo křupky.

Raw produkty >

Redakce, 26. červenec 2016

nakupovat

Související zboží

všechny články

Přečtěte si

 

Nahoru
OK
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Zjistit více
Zpracovávám