Lékárna.cz
Hledat

Čím sladit a co raději vynechat

Čím sladit a co raději vynechat
Sdílet
Navštivte související produktové kategorie

Seřadili jsme cukry, sirupy a další "sladidla" podle jejich glykemického indexu. Podívejte se, která jsou z hlediska zvýšení krevního cukru nejbezpečnější, a kterým se raději vyhnout.

Tekutý sirup nebo raději práškové sladidlo?

Sirupy jako je javorový sirup je sladidlem s obsahem sacharózy a obsahuje řadu prospěšných látek, jako je draslík, vápník, mangan a zinek, antioxidanty.  Rýžový sirup neobsahuje žádnou fruktózu, má nižší glykemický index a hodí se do pudinků, sladkých dezertů i do čaje. Díky neutrální chuti je univerzální a lze jej použít i na pečení. 

Stévie, glykemický index: 0

Stévie je asi 300x sladší než řepný cukr, její nespornou výhodou ale je, že neobsahuje téměř žádné kalorie. Navíc udržuje správné pH v ústech, což se nelíbí zubního kazu. Nevýhodou je, že tato sladká chuť bez dávky sacharidů může organismu způsobit hypoglykemický stav a tělo si řekne o cukry v jiné podobě.

Erythritol, glykemický index: 0

Erythritol, jinak také alkoholový cukr, se v přírodě vyskytuje například v hruškách, melounech či hroznech, ale také v houbách nebo v potravinách obsahujících kvasinky (víno, pivo, saké, sójové omáčky a sýry). Je nízkokalorický a je vhodný pro diabetiky i těhotné. Pozor si dejte při jeho nadměrné konzumaci, zejména v kombinaci s glukózou, mohou se projevit projímavé účinky.

Čekankový sirup, glykemický index: 5

Čekankový sirup má mimořádně vysoký obsah vlákniny inulín a nízký obsah cukru, tudíž je vhodný při redukčních dietách. Má stejnou sladivost jako med, ve srovnání s ním ale obsahuje až o 95 % méně cukru a o 45 % méně kalorií. Díky obsahu inulínu působí probioticky, ale lidem s narušeným trávením může způsobovat problémy. Při nadměrné konzumaci se mohou projevit nadýmavé a projímavé účinky. Pozor, do některých sirupů je přidáváno i umělé sladidlo sukralóza.

Co je glykemický index

Glykemický index vyjadřuje rychlost, za níž se sacharidy z potravy přemění na glukózu a ta se následně dostane do krevního oběhu. Potraviny s vysokým GI nás okamžitě zasytí, ale velmi brzy po jídle se dostaví pocit hladu a často i chuť na sladké.

Březový cukr, glykemický index: 7

Březový cukr neboli xylitol má stejnou sladivost jako cukr řepný či třtinový, ale obsahuje oproti nim o 30 % méně kalorií. Jeho hlavním plusem je schopnost omezovat růst zubního plaku, kdy pomáhá udržovat optimální pH v ústech, což je příznivé pro zachování zdravého prostředí v ústech. Na množství pozor, po konzumaci většího množství se mohou objevit zažívací problémy.

Březový cukr je vhodný pro diabetiky

Březový cukr, neboli xylitol je z hlediska glykemického indexu a obsahu kalorií vhodnou volbou pro diabetiky a lidi na redukční dietě. Nezvyšuje hladinu krevního cukru, má nízký glykemický index a minimum kalorií. Pro své mírné projímavé účinky je vhodné jej používat v přiměřeném množství a střídat s jinými zdravými alternativami. 

Agávový sirup, glykemický index: 15

Agávový sirup má vyšší sladivost než cukr a zároveň má velmi příjemnou chuť. Má velmi nízký glykemický index, ale díky vysokému obsahu fruktózy, jej není vhodné konzumovat ve větším množství.

Med nepasterizovaný, glykemický index: 30

Obsahuje zejména glukózu i fruktózu a také mnoho vitamínů, minerálů, enzymů a prospěšných látek. Za zmínku stojí např. vápník, železo, hořčík, draslík, zinek či selen. Zatímco nepasterizovaný med má glykemický index 30, ten pasterizovaný má 75, je tedy jasné, že je lepší zvolit ten první.

Proč nedávat med do horkého nápoje

Víte, že med není vhodné dávat do horkého nápoje? Jeho zdraví prospěšné účinky se tak ničí a zbylo by vám z něj jen tekuté sladidlo. S medem tedy slaďte nápoje a pokrmy do 60 °C. Stejně tak, chceme-li krystalický med převézt do tekutého stavu, med opatrně zahříváme na vodní lázni do 60 °C. Med je ale také alergen, proto není vhodný pro každého.

Kokosový cukr, glykemický index: 35 - 55

Kokosový cukr je sladidlo s vyšším glykemickým indexem. Podobá se třtinovému cukru. Má příjemnou kokosovou chuť a hodí se na pečení, ranní kaši i do kávy. Obsahuje také řadu vitamínů (zejména skupiny B) a minerálů (hořčík, draslík, zinek a železo). Má vyšší podíl fruktózy.

Datlový sirup, glykemický index 47

Datlový sirup obsahuje vitamíny skupiny B, draslík, vápník i železo a určitě patří do skupiny velmi oblíbených a zdravých náhražek řepného cukru. Má sice méně kalorií než běžný cukr, přesto jich má poměrně hodně, a tak není vhodné ho konzumovat velké množství. Hodí se jako sladidlo na ranní kaše, do kakaa, dezertů nebo vánočního cukroví.

Fíková pasta, glykemický index 50

Sušené ovoce a z ovoce připravené pasty jsou asi nejlepší možností, jak si osladit život. Obsahují totiž mnoho mikroživin, antioxidantů a vlákniny. Ovocné pasty se obvykle vyrábí z fíků, datlí, sladkých jablek či rozinek.

Javorový sirup, glykemický index: 54

Javorový sirup kromě fruktózy a glukózy obsahuje také vitamíny např. vitamín A a D, skupiny B a minerální látky jako je vápník, hořčík, mangan, zinek, draslík nebo železo. V poměrně vysoké koncentraci je přítomna kyselina jablečná a až 24 důležitých antioxidantů, které tělo chrání před volnými radikály. Z výživového hlediska je javorový sirup, vzhledem k vysokému podílu sacharózy, podobný klasickému řepnému nebo třtinovému cukru. Hodí se na ranní kaše, smoothie nebo na dezert.

Třtinový cukr, glykemický index: 60

Takzvaný „hnědý" cukr má nezaměnitelnou karamelovou příchuť, která souvisí s přítomností přírodní melasy, díky níž nejde pouze o bílý cukr, ale obsahuje také vitamíny a minerální látky (sodík, draslík, vápník, železo, chrom, zinek, selen, mangan, molybden, měď, hořčík, fosfor a další) a některé aminokyseliny. Z pohledu výživových hodnot je na tom třtinový cukr velmi podobně jako cukr řepný. Také se jedná o disacharid sacharózu. S jeho množstvím tedy buďte střídmí. Jeho uplatnění je široké a hodí se všude tam, kde bychom použili běžný cukr.

Řepný cukr, glykemický index: 68

„Bílý“ cukr je z chemického hlediska sacharóza. Pro tělo je dobře stravitelný a pro svou chuťovou neutrálnost v kuchyni těžko zastupitelný. Velkou nevýhodou cukru oproti jiným sladidlům je fakt, že neobsahuje žádné vitamíny ani minerály. O ty přichází v procesu rafinace (čištění), díky němuž má svou typicky bílou barvu.

Pokud si nevíte rady s vhodností a použitím některého sladidla, poraďte se s našimi lékárníky.

Navštivte související produktové kategorie
Bio potraviny Diety a hubnutí Léky na trávení
Máte dotaz k článku? Napište nám!

Přečtěte si také

Zdraví máme jenom jedno a na prevenci bychom neměli zapomínat. Součástí prevence jsou i domácí testy, které pomáhají odhalit zdravotní problém, který pak můžeme vyřešit s lékařem.

více

Rýma je akutní, infekční a většinou je způsobená viry. Spolu s kašlem jde o nejčastější onemocnění dětí a dospělých. Povíme vám, jak se s ní popasovat, aby vás dlouho netrápila.

více

Dozvíte se, jak chrapot vzniká a co na něj platí, abyste se dostali brzo do formy a začali znovu mluvit.

více

Poradíme, jak správně změřit teplotu u dětí, jak srazit vysokou horečku a kdy už je na čase vyhledat lékaře nebo volat záchranku.

více
Zeptejte se lékárníka

DOPRAVA ZDARMA

k nákupu nad 599 Kč

Přihlaste se k odběru novinek
a slevový kód vám pošleme e-mailem.