Oblíbené položky

Úvodní strana » Magazín Lékárna.cz » Články a blogy » Super ořechy

Super ořechy

Trávení Imunita Zdraví z přírody Superpotraviny

Wikipedia definuje ořech jako různé plody a semena, která jsou zdrojem výživných látek a olejů a řadí se mezi superpotraviny. Řada „ořechů“ pak botanicky do této kategorie vůbec nespadá. Ořechy tak nemusí pocházet ze stejné rodiny, ale spojují je zdraví prospěšné látky. Stačí si jen najít druh, který vám bude chutnat a máte vyhráno.

Super ořechy

Ořechy obsahují tuky, bílkoviny a minerály. Uvádí se, že jejich častá konzumace (zhruba 100-200 g týdně) dokáže zázraky. Je třeba mít na paměti, že i když jsou ořechy takový malý zázrak jsou dosti kalorické, a proto je potřeba je jíst opatrně. 

V létě a na jaře přináší ořechy ještě jeden příjemný benefit, obsahují vitaminy skupiny B. Při pravidelném užívání "béček" se snižuje pocení a tím se od vás drží dál klíšťata. Ta totiž vyhledávají vlhčí místa na těle, a navíc jim vitaminy B příliš nevoní. Vitaminy B tělu dodávají i semínka, o kterých píšeme v jiném článku.

Proč jíst ořechy:

  • Podporují zdraví srdce
  • Snižují riziko aterosklerozy
  • Rychle zasytí
  • Jsou zdrojem vitamínů, minerálů a zdravých tuků
  • Jsou zdrojem proteinů, takže podporují růst svalů
  • Jsou to antioxidanty
  • Přispívají k lepší pružnosti cév
  • Pozitivně ovlivňují metabolismus lipidů

Mezi nejoblíbenější ořechy patří:

Vlašské ořechy 

Vlašské ořechy nebo lidově vlašáky patří mezi nejrozšířenější ořechy v Česku, ořešák si můžete vypěstovat i na své zahradě, není nijak náročný. Vlašské ořechy jsme podle výzkumů a nálezů jedli už v mladší době kamenné, tedy před deseti tisíci lety.

Vlašáky obsahují tuky, vitaminy B, zinek nebo také měď a řadí se mezi skvělé antioxidační potraviny. 

Lískové ořechy 

Lískové oříšky se k nám dostaly z Asie a tělu dodávají hlavně zdravé tuky, které organismus rychle zasytí a vyživí. Hodí se pro sportovce, těhotné ženy nebo dospívající děti a určitě si je sbalte do tašky, když cestujete. Rychle vám doplní energii. Těžce se ale tráví a tak je doporučujeme dobře rozkousat a zapít vodou.

Jen pro zajímavost, jasnovidci prý využívají větve lísky jako virgule k hledání skrytých pokladů. 

Pistáciové ořechy 

Pistácie mají méně kalorií než ostatní ořechy a obsahují nejvíc železa, hodí se tak i do dietního jídelníčku. Obsahují navíc vitamin E, B6 a patří mezi antioxidanty. Dříve se konzumovaly s medem a mandlemi. 

Na trhu se dají koupit ve všemožných variantách, vyhnout byste se ale měli těm, které jsou dosolované.

Para ořechy

Para ořechy nebo také brazilské ořechy se k nám dováží až z Amazonských pralesů, kde rostou na stromu zvaném Juvie ztepilá. Para ořechy obsahují velké množství selenu, což je minerál, který působí preventivně proti srdečním chorobám.

Je třeba mít na paměti, že i když obsahují spoustu prospěšných minerálů a vitamínů, para ořechy obsahují zhruba 650 kalorií na sto gramů. Doporučená dávka jsou tak maximálně dva para ořechy denně. 

Pekanové ořechy

Pekanové ořechy rostou na Ořechavci pekanovém, který dokáže přežít i v teplotách kolem – 25 stupňů Celsia. Ořechy chutnají podobně jako vlašské ořechy, jsou jen o trošku sladší. Tyto ořechy mají vysoký obsah tuku a jsou tak více kalorické. 

Arašídy

Buráky, nebo-li arašídy jsou zajímavé už proto, že botanicky nespadají pod ořechy, ale pod luštěniny. Mají spoustu minerálů, třeba hořčík, vápník, železo nebo fosfor. Arašídy jsou ale dost tučné a tak se doporučuje jíst maximálně hrst denně a rozhodně si nekupujte arašídy pražené, solené nebo s cukrovou polevou. 

Kešu ořechy

Ledvinovník západní je zdrojem plodu, který známe jako kešu ořech. Kešu ořechy patří mezi druhé nejprodávanější ořechy na světě (první jsou mandle). Dají se totiž jíst jen tak samotné, ale využít je můžete dobře i v kuchyni a dokonce se používají i k výrobě  alkoholických nápojů. 

Kešu ořechy obsahují např. kyselinu listovou, měď a mangan. Díky obsahu hořčíku se tak hodí jako přirozené antidepresivum pro ty z nás, kteří jsou často nervózní a vystresovaní. 

Mezi další oblíbené ořechy patří také:

Jaké jsou vaše nejoblíbenější? 

Nahoru
OK
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Zjistit více
Zpracovávám