Oblíbené položky

Úvodní strana » Magazín Lékárna.cz » Články a blogy » Sacharidy v potravinách a jak se vyznat ve složení výrobků?

Sacharidy v potravinách a jak se vyznat ve složení výrobků?

Trávení Péče o tělo Ženy Muži

Všichni stále slyšíme, že sacharidy jsou největší strašák hubnutí, existují diety, které sacharidy úplně vylučují z jídelníčků. Víte ale, co to vlastně sacharidy jsou a jak fungují?

Sacharidy v potravinách a jak se vyznat ve složení výrobků?

Sacharidy jsou chemické látky, které se rozlišují na několik podskupin podle počtu cukerných jednotek. V těle je zpracovává tenké střevo a slinivka břišní. Pro diabetiky léčené inzulinem je lepší jíst potraviny s menší částí sacharidů šestkrát denně a nedoporučuje se jíst třeba dvě jídla jen se sacharidy a zbytek bez.  Diabetici, kteří používají jiné léky můžou rozdělit sacharidy jen do tří denních jídel.


Jak se tedy dělí sacharidy?

Jednoduché cukry

Odborně nazývané Monosacharidy a oligosacharidy. Najdeme je v mléčných výrobcích a v ovoci a jsou rychlým zdrojem energie.

Do kategorie jednoduchých cukrů patří:

  • Glukóza – základní a nejrychlejší zdroj energie v našem těle. Je tak důležitá, že je pro mozkové buňky a červené krvinky dokonce jediným možným zdrojem energie. Rychlým a chutným zdrojem glukózy jsou tabletky hroznového cukru.
  • Fruktóza – snad nejčastější jednoduchý cukr najdeme v ovoci, sladkostech, nealkoholických nápojích, v pečivu nebo v kupovaných a předpřipravených omáčkách. Asi není nutno dodávat, že průmyslově nezpracovaná fruktóza v ovoci je pro naše tělo mnohem lepší, než ta v práškových nebo konzervovaných omáčkách. Vyšší dávky takového jednoduchého cukru mohou vést k obezitě a poškození jater.
  • Galaktóza – najdeme ji v mateřském mléce.
  • Maltóza – v Česku snad nejznámější jednoduchý cukr, který najdeme v pivu.
  • Sacharóza – klasický bílý nebo hnědý cukr. Světová zdravotnická organizace nedoporučuje denní příjem sacharózy vyšší jak 10 procent z celkového energetického příjmu. Diabetici by se jí měli vyhýbat úplně.
  • Laktóza – známá jako mléčný cukr. Pokud v těle není dostatek enzymu zvaného laktáza vzniká při požití laktózy bolest v břiše, průjmy či nadýmání – tedy příznaky intolerance laktózy.

Složené cukry

Odborně známé jako polysacharidy se dělí na stravitelné a nestravitelné, ačkoliv požívat můžeme oboje. Ty stravitelné známe pod pojmem škroby a ty nestravitelné jako vláknina.

Škrob je hlavní zdroj energie pro lidské tělo, který se v tenkém střevě zpracuje během dvou hodin. V porovnání s jednoduchými cukry nevystřelí hladinu cukru v těle rychle, zato nekolísá, a proto je pro nás tou lepší volbou. Najdeme ho v bramborech, batátech, žitě, pšenici, rýži, kukuřici nebo v luštěninách.

Vláknina hraje u cukrovky důležitou roli, protože způsobuje zpomalení vyprázdňování žaludku a tím zpomaluje trávení a vstřebávání potravin. Tím šetří pro cukrovkáře veledůležitý orgán – slinivku břišní, která tam nemusí produkovat tolik inzulinu. 

Vlákninu najdeme v celozrnných výrobcích, ořeších, ovoci a zelenině, v luštěninách nebo v semenech.

Doporučená dávka pro diabetiky je 40g denně. Pokud jíte hodně vlákniny, nezapomínejte pít, jinak vám hrozí zácpa.

Jak poznáte sacharidy podle složení na obalech?

Všechny uvedené suroviny jsou na obalech uvedené v sestupném pořadí. Na prvním místě bude surovina, která je ve výrobku obsažena v největším množství. A u složení platí staré známé pravidlo – kvantita neznamená kvalitu a méně je někdy více.

Údaje stanovené zákonem

  • Energetická hodnota – obvykle vyjádřená v kilojoulech nebo v kilokaloriích na 100 gramů nebo na 100 mililitrů. Pozor na to, že servírovací porce bude většinou vážit více než uvedených 100 gramů a je třeba dopočítat si, kolik je tedy skutečné číslo dopočítat.
  • Množství tuků a nasycených mastných kyselin – denní dávka pro diabetiky je 25-30 procent z celkového denního příjmu.
  • Množství sacharidů a cukrů – denní dávka pro diabetiky je 44-60 procent z celkového denního příjmu.
  • Množství bílkovin – denní dávka pro diabetiky je 15-20 procent z celkového denního příjmu.
  • Obsah soli – podle světové zdravotnické organizace by příjem soli neměl být vyšší jak 5g na den.

Diabetes, ač se to možná nezdá, neznamená konec mlsání nebo dobrého jídla. Jen je potřeba udělat v receptech menší obměny. Světlé pečivo vyměnit za nedobarvované tmavé, méně ovoce a více zeleniny, místo světlé rýže nebo těstovin zkusit tmavou, přírodní variantu atd.

Recepty na každé denní jídlo najdete třeba tady: https://www.cukrovka.cz/recepty-diabetika

Pokud vám byla cukrovka diagnostikována, kromě testovacích proužků na měření glukózy existuje i jiné řešení - Free Style Libre čtečka a senzor. Senzor měří koncentraci glukózy v mezibuněčné tekutině a ukládá 8 hodin dat. Je voděodolný a nosit ho můžete až 14 dní. Čtečka zobrazuje aktuální hladinu a křivku glukózy právě díky senzoru, ze kterého jsou do ní přenášena data. O výhodách a možnosti získání těchto přístrojů a výši úhrady zdravotní pojišťovnou se informujte u svého diabetologa. 

(Zdroj: www.cukrovka.cz)

Nahoru
OK
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Zjistit více
Zpracovávám