Doprava zdarma nad 599 Kč. Přihlaste se k newsletteru!
Lékárna.cz

Quinoa

Quinoa
Sdílet

Víte, že známe 3 druhy quinoy? Prozradíme vám i jak využít semínka této rostliny a proč ji zařadit do jídelníčku.

Odkud pochází quinoa

Quinoa neboli merlík čilský je prastará rostlina pocházející z Jižní Ameriky. Z jejích semínek se mele mouka nebo se používá k přípravě kaše a zahušťování polévek. Inkové quinou uctívali a nazývali ji matkou obilnin. Jejich bojovníkům i dětem dávala sílu. Patřila mezi základní plodiny starých civilizací na úpatí And.

Co je to quinoa

Quinoa je jednoletá bylina, která vyrůstá do výšky 1 až 2 metry. Existuje ve 3 druzích. Nejběžnější je bílá s jemnou máslovou chutí. Červená quinoa je křupavější s oříškovou chutí. Černá je nejkřupavější a chuťově nejvýraznější.

Proč začít konzumovat quinou

Pokud quinou zařadíte do svého jídelníčku, vaše tělo bude jásat. Díky obsahu vlákniny prospívá našim střevům a nižší glykemický index z ní dělá skvělého pomocníka v odlehčujícícím jídelníčku.

Co obsahuje quinoa

Quinoa obsahuje hořčík, vitamíny skupiny B (především B1, B2 a B6) a vitamín E, který chrání tělo před působením volných radikálů a tím zpomaluje stárnutí kůže i buněk.

Quinoa obsahuje také železoselen a vápník. Naše tělo zásobí i kyselinou listovou, mědí, manganem, fosforem a zinkem. Můžeme v ní najít i omega-3 i omega-6 nenasycené mastné kyseliny. Jelikož obsahuje téměř všechny aminokyseliny v množství 15%, můžeme ji považovat i za dobrý zdroj bílkovin

Bezlepková quinoa

Quinoa neobsahuje lepek, proto je také vhodnou potravinou do bezlepkového nebo odlehčujícího jarního jídelníčku. 

Quinoa v kuchyni

Quinoaneutrální chuť - díky tomu ji můžeme připravit téměř jakkoli. Upravuje se snadno a rychle a můžeme ji konzumovat na sladko i slano. Je lehce stravitelná a nenadýmá. Můžeme jí přidat do polévek, pomazánek, rizota, sušenek, zapékat se zeleninou, se sýrem i s masem, uvařit z ní kaši nebo nákyp. Hodí se do zeleninových i ovocných salátů. Výborná je i jako příloha. K dispozici je ve formě celých zrn, vloček nebo mouky. Můžete koupit i pufrovanou quinou, která se hodí do ranního müsli.

Recepty

Před vlastním vařením je vhodné quinou namočit do čisté vody. Zrníčka quinoy mírně nabobtnají a zbaví se látek, které by mohly zatížit zažívání. Namáčecí vodu slijeme a následně v ní quinou vaříme. Předem namočená quinoa se vaří ve vodě v poměru 1 díl quinoy a 2 díly osolené vody přibližně 15 minut, tedy do změknutí. Aby byla quinoa lahodnější, můžeme vodu nahradit vývarem.

„Rizoto“ s quinoou, kroupami a pečenou zeleninou

Očistíme si zeleninu (papriky, rajčata, cibuli, okurku, cuketu - co kdo má rád) a nakrájíme na velké kusy (cca 5x5 cm nebo plátky 1-2 cm široké). Zeleninu smícháme s olivovým olejem, solí, prolisovaným česnekem, kořením a bylinkami dle chuti. Použít lze i grilovací koření s bylinkami a kurkumu.

Zeleninu dáme do trouby na hluboký pekáč a pečeme cca 45 min na 180°C. Mezitím si uvaříme quinou a kroupy. Obojí před vařením namočíme na 10 - 15 minut, vodu slijeme a v nové vodě dáme vařit. Ale zatímco quinoa potřebuje méně vody (2 díly vody na 1 díl quinoy) i času (15 minut), kroupy jsou "náročnější". Potřebují 3 díly osolené vody na 1 díl krup a hotové budou nejdříve za 45 minut, nejpozději za hodinu. Místo krup lze použít i rýži nebo jáhly.

Po 45 minutách nám zelenina pustila šťávu a změkla. Do pekáče se zeleninou přimícháme uvařenou quinou a kroupy, dochutíme, promícháme a můžeme podávat. Nechte si chutnat!

Quinoa sušenky

 60 g quinoy uvaříme dle návodu. Poté z ní slijeme vodu a přidáme 60 g polohrubé mouky, 60 g celozrnné pšeničné mouky, 1 lžičku sody (nebo celý prášek do pečiva), 1 lžičku skořice a promícháme.

Vedle ušleháme 100 g měkkého másla s 80 g třtinového cukru a 1 vejcem. Když je vše propojeno, po částech přidáváme směs s quinoou.

Lžičkou dáváme těsto na plech a tvoříme cca 1cm vysoká kolečka. Kolečka můžeme posypat nakrájenou hořkou čokoládou. Pečeme 12 až 15 minut na 190 °C.

Přejeme dobrou chuť!

Veškerá zdravotní, výživová či léčebná tvrzení jsou v rámci legislativy EU výrazně omezena. Při tvorbě článků smíme vycházet pouze ze schválených tvrzení, která uvádí platná legislativa.  

PharmDr. Kamila Horníčková

PharmDr. Kamila Horníčková

16. prosinec 2020
Máte dotaz k článku? Napište nám!

Přečtěte si také

Sladkovodním a mořským řasám, jejichž užívání se v poslední době těší velké oblibě se přisuzují různé prospěšné vlastnosti. Co je na tom pravdy a je jejich dlouhodobá konzumace bezpečná? Prozradíme v…

více

Co způsobuje bolest v patě a jak se s ní vypořádat? Poradíme v našem článku.

více

Je CBD olej opravdu tak výjimečný? K čemu je vhodný? A co je to endokanabinoidní systém? Prozradíme vám odpovědi nejen na tyto otázky.

více

Nejen o tom, jaké jsou výhody kontaktních čoček, pro koho se hodí a jak o ně pečovat prozradíme v našem článku. Dozvíte se i jak pečovat o zrak, a jak s ním souvisí to, co jíte.

více
Zeptejte se lékárníka

Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním.

Zjistit více

DOPRAVA ZDARMA

k nákupu nad 599 Kč

Přihlaste se k odběru novinek
a slevový kód vám pošleme e-mailem.