Doprava zdarma nad 599 Kč. Přihlaste se k newsletteru!
Lékárna.cz

Quinoa

Quinoa
Sdílet

Víte, že známe 3 druhy quinoy? Prozradíme vám i jak využít semínka této rostliny a proč ji zařadit do jídelníčku.

Odkud pochází quinoa

Quinoa neboli merlík čilský je prastará rostlina pocházející z Jižní Ameriky. Z jejích semínek se mele mouka nebo se používá k přípravě kaše a zahušťování polévek. Inkové quinou uctívali a nazývali ji matkou obilnin. Jejich bojovníkům i dětem dávala sílu. Patřila mezi základní plodiny starých civilizací na úpatí And.

Co je to quinoa

Quinoa je jednoletá bylina, která vyrůstá do výšky 1 až 2 metry. Existuje ve 3 druzích. Nejběžnější je bílá s jemnou máslovou chutí. Červená quinoa je křupavější s oříškovou chutí. Černá je nejkřupavější a chuťově nejvýraznější.

Proč začít konzumovat quinou

Pokud quinou zařadíte do svého jídelníčku, vaše tělo bude jásat. Díky obsahu vlákniny prospívá našim střevům a nižší glykemický index z ní dělá skvělého pomocníka v odlehčujícícím jídelníčku.

Co obsahuje quinoa

Quinoa obsahuje hořčík, vitamíny skupiny B (především B1, B2 a B6) a vitamín E, který chrání tělo před působením volných radikálů a tím zpomaluje stárnutí kůže i buněk.

Quinoa obsahuje také železoselen a vápník. Naše tělo zásobí i kyselinou listovou, mědí, manganem, fosforem a zinkem. Můžeme v ní najít i omega-3 i omega-6 nenasycené mastné kyseliny. Jelikož obsahuje téměř všechny aminokyseliny v množství 15%, můžeme ji považovat i za dobrý zdroj bílkovin

Bezlepková quinoa

Quinoa neobsahuje lepek, proto je také vhodnou potravinou do bezlepkového nebo odlehčujícího jarního jídelníčku. 

Quinoa v kuchyni

Quinoaneutrální chuť - díky tomu ji můžeme připravit téměř jakkoli. Upravuje se snadno a rychle a můžeme ji konzumovat na sladko i slano. Je lehce stravitelná a nenadýmá. Můžeme jí přidat do polévek, pomazánek, rizota, sušenek, zapékat se zeleninou, se sýrem i s masem, uvařit z ní kaši nebo nákyp. Hodí se do zeleninových i ovocných salátů. Výborná je i jako příloha. K dispozici je ve formě celých zrn, vloček nebo mouky. Můžete koupit i pufrovanou quinou, která se hodí do ranního müsli.

Recepty

Před vlastním vařením je vhodné quinou namočit do čisté vody. Zrníčka quinoy mírně nabobtnají a zbaví se látek, které by mohly zatížit zažívání. Namáčecí vodu slijeme a následně v ní quinou vaříme. Předem namočená quinoa se vaří ve vodě v poměru 1 díl quinoy a 2 díly osolené vody přibližně 15 minut, tedy do změknutí. Aby byla quinoa lahodnější, můžeme vodu nahradit vývarem.

„Rizoto“ s quinoou, kroupami a pečenou zeleninou

Očistíme si zeleninu (papriky, rajčata, cibuli, okurku, cuketu - co kdo má rád) a nakrájíme na velké kusy (cca 5x5 cm nebo plátky 1-2 cm široké). Zeleninu smícháme s olivovým olejem, solí, prolisovaným česnekem, kořením a bylinkami dle chuti. Použít lze i grilovací koření s bylinkami a kurkumu.

Zeleninu dáme do trouby na hluboký pekáč a pečeme cca 45 min na 180°C. Mezitím si uvaříme quinou a kroupy. Obojí před vařením namočíme na 10 - 15 minut, vodu slijeme a v nové vodě dáme vařit. Ale zatímco quinoa potřebuje méně vody (2 díly vody na 1 díl quinoy) i času (15 minut), kroupy jsou "náročnější". Potřebují 3 díly osolené vody na 1 díl krup a hotové budou nejdříve za 45 minut, nejpozději za hodinu. Místo krup lze použít i rýži nebo jáhly.

Po 45 minutách nám zelenina pustila šťávu a změkla. Do pekáče se zeleninou přimícháme uvařenou quinou a kroupy, dochutíme, promícháme a můžeme podávat. Nechte si chutnat!

Quinoa sušenky

 60 g quinoy uvaříme dle návodu. Poté z ní slijeme vodu a přidáme 60 g polohrubé mouky, 60 g celozrnné pšeničné mouky, 1 lžičku sody (nebo celý prášek do pečiva), 1 lžičku skořice a promícháme.

Vedle ušleháme 100 g měkkého másla s 80 g třtinového cukru a 1 vejcem. Když je vše propojeno, po částech přidáváme směs s quinoou.

Lžičkou dáváme těsto na plech a tvoříme cca 1cm vysoká kolečka. Kolečka můžeme posypat nakrájenou hořkou čokoládou. Pečeme 12 až 15 minut na 190 °C.

Přejeme dobrou chuť!

Veškerá zdravotní, výživová či léčebná tvrzení jsou v rámci legislativy EU výrazně omezena. Při tvorbě článků smíme vycházet pouze ze schválených tvrzení, která uvádí platná legislativa.  

PharmDr. Kamila Horníčková

PharmDr. Kamila Horníčková

16. prosinec 2020
Máte dotaz k článku? Napište nám!

Přečtěte si také

Mlsat se dá i zdravě. Připravte dětem do školy nebo na rodinný výlet vydatnou svačinku nabitou energií a bohatou na vitamíny, minerály a mastné kyseliny. Pojďme na to.

více

Děti sušenky milují... Jenže ty kupované většinou obsahují palmový olej a obří dávku cukru. Proto je zkuste upéct doma sami a dětem je pak zabalit ke svačině do školy! Variací zdravých cookies je…

více

Pro správné fungování organismu je nutné pít dostatečné množství tekutin. Přesto trpí mírnou dehydratací stále velké množství lidí. Rizikovější skupiny jsou děti a senioři, u kterých bychom na pitný…

více

S nepříjemnými příznaky tohoto onemocnění se potýká až 10 % dětí ve věku 3-7 let. Jak toto kožní onemocnění rozeznat, léčit a jak mu předcházet, se dozvíte v našem článku.

více

Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním.

Zjistit více