Oblíbené položky

Úvodní strana » Magazín Lékárny.cz » Články a blogy » Quinoa. Co to je a jak ji vařit?

Quinoa. Co to je a jak ji vařit?

Quinoa neboli merlík čínský je prastará rostlina pocházející z Jižní Ameriky. Z jejích semínek se mlela mouka nebo sloužila k přípravě kaše a zahušťování polévek. Inkové quinou uctívali a nazývali ji matkou obilnin. Jejich bojovníkům i dětem dávala sílu. Patřila mezi 3 základní plodiny (quinoa, brambory, kukuřice) starých civilizací na úpatí And.

Quinoa. Co to je a jak ji vařit?

Co to je?

Quinoa je jednoletá bylina, která vyrůstá do výšky 1 až 2 metry. Existuje ve 3 druzích. Nejběžnější je bílá s jemnou máslovou chutí. Červená quinoa je křupavější s oříškovou chutí. Černá je nejkřupavější a chuťově nejvýraznější.

Proč začít konzumovat Quinou?

Pokud Quinou zařadíte do svého jídelníčku, vaše tělo si bude chrochtat blahem. Díky vysokému obsahu vlákniny zvyšuje pohyblivost střev. Tím se urychluje vstřebávání živin a spalování tuků. To zní dělá skvělého pomocníka při redukčních dietách. Důležitá je i při prevenci rakoviny tlustého střeva. Obsažená vláknina snižuje glykemický index potravin, takže Quinoa je velmi vhodnou potravinou pro diabetiky.

Svým obsahem hořčíku a vitamínům skupiny B, především B1, B2 a B6 quinoa zklidňuje nervový systém a prospívá osobám trpícím migrénami. Má ochranný vliv na oči díky obsahu luteinu a zeaxantinu. Vitamín E chrání tělo před působením volných radikálů, zpomaluje stárnutí kůže i buněk, zvyšuje plodnost a podporuje činnost nervové soustavy.

Quinoa je také bohatým zdrojem železa a selenu, kterých máme většinou ve stravě nedostatek. Naše tělo zásobí i kyselinou listovou, mědí, manganem, fosforem a zinkem. Můžeme v ní najít omega-3 i omega-6 nenasycené mastné kyseliny. Jelikož obsahuje téměř všechny aminokyseliny, je bohatým zdrojem bílkovin. Toho využívají i sportovci, kterým dodá energii a podpoří růst svalové hmoty. Díky vápníku je quinoa vhodnou prevencí osteoporozy.

Svým unikátním složením je quinoa vhodná i jako prevence kardiovaskulárních onemocnění, rakoviny, při redukčních dietách, snižování krevního tlaku, prospívá ledvinám. Pochutnají si na ní vegetariáni, diabetici i lidé trpící celiakií, protože neobsahuje lepek. Patří mezi zásadotvorné potraviny a právem ji můžeme zařadit mezi tzv. superpotraviny.

Jak na ni?

Quinoa má neutrální chuť. Díky tomu ji můžeme připravit téměř se vším. Snadno a rychle se upravuje. Lze ji konzumovat na sladko i slano. Je lehce stravitelná a nenadýmá. Můžeme jí přidat do polévek, těsta, sušenek, zapékat se zeleninou, se sýrem i s masem, uvařit z ní kaši nebo nákyp. Hodí se do zeleninových a ovocných salátů. Výborná je i jako příloha. K dispozici je ve formě semínek, vloček nebo mouky.

Dva recepty z Quinoy

I já se rozhodla tento poklad Inků vyzkoušet a musím říci, že jsem se do ní zamilovala po prvním soustu! Prozradím vám recept na výborné quinoové „rizoto“ a sušenky s quinoou.

Nejdůležitější pro všechny recepty je příprava quinoy. Je třeba quinou na 5 až 10 minut namočit do studené vody. To pomáhá odbourat případnou hořkost, která může být v přirozeném obalu zrníček a která se ve vodě rozpouští. Po 10 minutách vodu slijeme, v ní nevaříme. Poté přidáme vodu v poměru 1 díl quinoy a 2 díly osolené vody a vaříme do změknutí, tedy asi 15 minut. Aby byla quinoa lahodnější, můžeme vodu nahradit vývarem.

„Rizoto“ s quinoou, kroupami a pečenou zeleninou

Rizito s quinoou, kroupami a pečenou zeleninouOčistíme si zeleninu (papriky, rajčata, cibuli, okurku, cuketu - co kdo má rád) a nakrájíme na velké kusy (cca 5x5 cm nebo plátky 1-2 cm široké). Zeleninu smícháme s olivovým olejem, solí, prolisovaným česnekem, kořením a bylinkami dle chuti. Já použila grilovací koření s bylinkami a kurkumu.

Zeleninu dáme do trouby na hluboký pekáč a pečeme cca 45 min na 180°C. Mezitím si uvaříme quinou a kroupy. Obojí před vařením namočíme na 10 - 15 minut, vodu slijeme a v nové vodě dáme vařit. Ale zatímco quinoa potřebuje méně vody (2 díly vody na 1 díl quinoy) i času (15 minut), kroupy jsou "náročnější". Potřebují 3 díly osolené vody na 1 díl krup a hotové budou nejdříve za 45 minut, nejpozději za hodinu. Místo krup lze použít i rýži nebo jáhly.

Po 45 minutách nám zelenina pustila šťávu a změkla. Do pekáče se zeleninou přimícháme uvařenou quinou a kroupy, dochutíme, promícháme a můžeme podávat. Nechte si chutnat!

Quinoa sušenky

Sušenky z quinoy - recept60 g quinoy uvaříme dle návodu. Poté z ní slijeme vodu a přidáme 60 g polohrubé mouky, 60 g celozrnné pšeničné mouky, 1 lžičku sody (nebo celý prášek do pečiva), 1 lžičku skořice a promícháme.

Vedle ušleháme 100 g měkkého másla s 80 g třtinového cukru a 1 vejcem. Když je vše propojeno, po částech přidáváme směs s quinoou.

Lžičkou dáváme těsto na plech a tvoříme cca 1cm vysoká kolečka. Kolečka můžeme posypat nakrájenou hořkou čokoládou. Pečeme 12 až 15 minut na 190 °C.

nakupovat

Související zboží

všechny články

Přečtěte si

 

Nahoru
OK
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Zjistit více
Zpracovávám