Oblíbené položky

Úvodní strana » Magazín Lékárny.cz » Články a blogy » Intolerance laktózy pod lupou

Intolerance laktózy pod lupou

Trávení

Odjakživa jste mléko a mléčné výrobky milovali, dopřávali jste si je v hojné míře a nikdy jste nepociťovali žádné problémy, ale poslední dobou se to změnilo? Je vám po konzumaci potravin obsahující mléko těžko? Bolí vás břicho, trpíte nadýmáním, průjmy, sužují vás křeče či dokonce zvracení? Příčin těchto obtíží může být mnoho, ale jednou z nejčastějších bývá intolerance laktózy.

Intolerance laktózy pod lupou

Co znamená intolerance laktózy?

Intolerance laktózy neboli nesnášenlivost laktózy je částečná nebo úplná neschopnost trávícího traktu zpracovávat laktózu. Důvodem může být nedostatek enzymu laktázy, kterým je mléčný cukr laktóza štěpena.

Možná vás napadne otázka, jak je možné, že v minulosti jste problémy s mlékem neměli a najednou vám vadí. Odpověď je jednoduchá – tvorba a hladina laktázy se během života mění. Nejvíce se tvoří ihned po narození a v kojeneckém věku, kdy je laktóza v podobě mateřského mléka výhradním zdrojem potravy. S věkem pak produkce enzymu laktázy klesá a u některých jedinců může tento deficit vyvolávat potíže. Jen pro zajímavost, dle dostupných zdrojů, trpí nějakou formou intolerance laktózy přibližně 15 % evropské populace a v Asii a Africe se toto číslo dokonce pohybuje kolem 90 %.

Intolerance není alergie

Velice často bývá intolerance laktózy označována jako alergie na mléko nebo alergie na laktózu, ale to je velký omyl. Jedná se o dvě různé metabolické poruchy. Zatímco intolerance laktózy je způsobena nedostatkem enzymu laktázy, který rozkládá mléčný cukr laktózu, u alergie se jedná o imunitní odezvu organismu. V případě mléka o imunitní reakci na mléčné bílkoviny, nikoli laktózu.  

Typy laktózové intolerance

 Existují tři typy laktózové intolerance.

  1. Intolerance laktózy vrozená, která je velmi vzácná.
  2. Intolerance laktózy primární, která je výsledkem přirozeného vývoje. Jak člověk stárne, individuálně se snižuje i množství laktázy v trávícím traktu, a to může způsobovat potíže, které však mohou opět samovolně vymizet.
  3. Intolerance laktózy sekundární, která se zpravidla objevuje při postižení střevní sliznice, například při zánětu nebo po ozařování z důvodu onkologické diagnózy.   

Příznaky intolerance laktózy

Jak již bylo řečeno, mezi nejčastější příznaky intolerance laktózy patří kručení v břiše, bolest břicha, křeče v břiše, průjem a celkové neprospívání, méně častými příznaky pak mohou být i atopické ekzémy, nechutenství, pálení žáhy či pocit plnosti. Nicméně, je třeba říci, že klinické příznaky intolerance laktózy jsou u každého jedince velmi individuální.

Jak se vyhnout příznakům intolerance laktózy?

 Různorodost příznaků intolerance laktózy, co do počtu i do intenzity, záleží především na množství přijaté laktózy potravou a na momentálním množství aktivního enzymu laktázy v organismu. Znamená to, že někteří jedinci, i přes intoleranci laktózy, jsou schopni určité množství laktózy ve stravě tolerovat, a mohou bez potíží konzumovat např. výrobky s nízkým obsahem laktózy (máslo, dlouho zrající sýry, zakysané výrobky apod.).

Pokud však pociťujete příznaky laktózové intolerance i po velmi malých dávkách laktózy, je pro vás nejjednodušším řešením, jak se nepříjemným příznakům laktózové intolerance vyhnout – úplně vyřadit laktózu z jídelníčku a důsledně dodržovat bezlaktózovou dietu.

V případě, že si nejste schopni mléčné výrobky či třeba mléko do kávy odpustit, řešením by pro vás mohly být buď bezlaktózové výrobky nebo potravinové doplňky obsahující enzym laktázu, které trávení laktózy výrazně zlepšují. Osvědčený je například Orenzym lacto, který se užívá s každým jídlem obsahujícím laktózu. Nevýhodou těchto doplňků stravy může pro někoho být jejich dávkování. Například u přípravku Orenzym lacto nesmí denní dávka překročit 8 tablet, což ale je na druhou stranu číslo poměrně vysoké a snadno tolerovatelné.

Dobrá zpráva na konec

Dobrou zprávou pro všechny, kdo trpí intolerancí laktózy je fakt, že výsledky již několika odborných studií prokázaly, že pozvolné zařazování laktózy, po malých dávkách, do jídelníčku může toleranci k laktóze opět zlepšit. Jak je tedy vidět z výše uvedených skutečností, život pro milovníky mléka a mléčných výrobků po objevení intolerance laktózy zdaleka nekončí! Možností, jak se s ní vyrovnat, je více než dost a navíc, stále existuje naděje na zlepšení.

 

Nahoru
OK
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Zjistit více
Zpracovávám