Lékárna.cz

Ionty, gainery a proteiny

Ionty, gainery a proteiny
Sdílet

Proč jsou ionty, gainery a proteiny zcela nezbytné pro udržení dobré kondice.

Proteiny

Konopný protein obohacený o další ovocné proteiny ze semínek je v té nejvyšší bio raw kvalitě a navíc výborně chutná. Kompletní protein rostlinného původu, směs konopného, rýžového a hrachového proteinu komplexně zajišťuje tělo potřebnými aminokyselinami k budování svalové hmoty. Proteinový nápoj si přibalte s sebou na cvičení je vyroben z čerstvého mléka, s nízkým obsahem kalorií a slazen pouze stévií. (PharmDr. Kamila Horníčková)

Protein pro váhu i kondici

Proteinové nápoje zajišťují sportovcům zvýšený příjem bílkovin a zároveň lehce stravitelných sacharidů. Aktivní sportovec by totiž měl každý den přijmout 1,5 - 2 g bílkovin na kilogram své váhy.

  • Syrovátkové a kaseinové proteiny obsahují bílkoviny získané z mléka a zajišťují postupné uvolňování aminokyselin do organismu.
  • Konopné, sójové nebo jiné rostlinné proteiny se hodí zejména pro sportovce, kteří jsou zároveň vegani.

Proteiny regenerují svalovou hmotu a chrání ji před rozpadnutím, které jí hrozí při zvýšené námaze. Díky nim nám rostou svaly, proteiny ale rovněž podporují obranyschopnost a činnost červených krvinek. Proteinové nápoje dodávají tělu bílkoviny, aniž by výrazněji zvýšily kalorický příjem.

Gainery pro dostatek energie

Gainery jsou zcela nezbytné po tréninku, kdy je tělo vyčerpané a potřebuje doplnit sacharidy, které jeho energii obnoví. Zároveň jsou gainery potřebné pro správný vývoj a růst svalů.

Gainery je možné užívat jak pro získání objemu svalů, tak i při hubnutí. Jde jen o správné dávkování v kombinaci s cvičením.

Nezapomínejte sacharidy doplňovat i v jejich přirozené podobě. Nejlepší je sáhnout po banánu, datlích nebo jablku.

Jak budovat svalovou hmotu

Při budování svalové hmoty bychom měli přijmout 2 g bílkovin na 1 kg hmotnosti každý den. Nejlepší volbou je whey protein syrovátkový, ve kterém nenajdete jiné zdroje bílkovin. Proteinové nápoje vám mohou sloužit i během dne, jako rychlá svačinka. (Mgr. Pavla Horáková)

Kreatin

Kreatin je látka, která se vyskytuje v našem organismu. Je syntetizován v játrech a ledvinách. Je to sloučenina 3 aminokyselin – glycinu, argininu a methioninu. Je zdrojem energie pro mozek a svaly a jeho největší zásobárnou jsou svaly. Pro svoji běžnou potřebu si ho tělo dokáže částečně vyrobit samo a částečně ho přijímáme ve stravě (je obsažen například v mase).

Kreatin se využívá pro lékařské a terapeutické účely. Hojně je též využíván ve sportu – v kulturistice,  atletice, hokeji, fotbalu, tenise a v mnoha dalších sportovních odvětvích. Užívání kreatinových doplňků zvyšuje koncentraci kreatinu ve svalu a kretin tím do jisté míry zvyšuje i svalovou sílu především v krátkodobém a intenzivním sportovním výkonu. Tím, že zvyšuje zadržování vody ve svalu, zvyšuje svalovou hmotu.

Ionty pro správný pitný režim

Iontové nápoje zajišťují optimální hydrataci a zároveň tělu dodávají potřebné vitamíny a živiny. Liší se na:

  • Hypotonické nápoje regulují hydrataci a jsou doporučovány především při sportech, kdy se člověk výrazně potí, jako je například běh či cyklistika.
  • Izotonické nápoje obsahují vyšší množství iontů, sodíku, draslíku a vápníku, které je důležité doplňovat při svalovém vypětí. Hodí se hlavně pro sporty s vysokým výkonem, které ovšem netrvají příliš dlouho, jako je například squash či tenis.

Pijte, pijte, pijte...

Nedostatek tekutin má za následek předčasnou únavu, ochlazení těla, zpomalení regenerace organismu a zároveň hrozí i svalové křeče. Věděli jste například, že při maratonu tělo ztratí až 4 l tekutin? Při několikahodinové vyjížďce na kole ve vedru to může být i 10 l. Iontové a izotonické nápoje jsou v takových případech zcela nepostradatelné.

Výživa pro klouby

Speciální doplňky stravy zajišťují regeneraci kloubů, šlach, vazů a jako bonus vylepší i stav vlasů a nehtů. Jde zejména o glukosamin a chondroitin, které jsou stavebními složkami kloubních chrupavek, kostí a šlach.

Klouby, chrupavky a pojivové tkáně dostávají při sportech, jako je například běhání, pořádně zabrat, a tak je zcela na místě o ně pečovat, i když vás zrovna nebolí.

Nezapomínejte na vyvážený jídelníček

Sportovní výživa je určena lidem, kteří jsou často fyzicky aktivní a potřebují doplňovat takové složky stravy, které jim pomohou dlouhodobě dosahovat co nejlepších výsledků při zachování pevného zdraví. Zdravý a vyvážený jídelníček však tyto doplňky stravy nenahrazují.

10. květen 2020
Máte dotaz k článku? Napište nám!

Přečtěte si také

S nepříjemnými příznaky tohoto onemocnění se potýká až 10 % dětí ve věku 3-7 let. Jak toto kožní onemocnění rozeznat, léčit a jak mu předcházet, se dozvíte v našem článku.

více

Čajovník nemá s čajem nic společného. Pochází z Austrálie, kde byl hojně používán domorodci pro své příznivé účinky. Které to jsou a co všechno tea tree olej umí? Povíme si v našem článku.

více

Založit rodinu je velké rozhodnutí. S plánovanou změnou by měli souhlasit oba partneři, přijmout zodpovědnost a promluvit si otevřeně o otázkách plodnosti. Přinášíme vám základní informace o ženském…

více

Spalničky jsou vysoce nakažlivé infekční onemocnění. Jak se přenáší, jaká je inkubační doba a jak se léčí? Prozradíme v našem článku.

více
Zeptejte se lékárníka

Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním.

Zjistit více