Oblíbené položky

Úvodní strana » Magazín Lékárny.cz » Články a blogy » Ionty, gainery, proteiny… Jak pomáhají při sportovní výživě?

Ionty, gainery, proteiny… Jak pomáhají při sportovní výživě?

Sportování bezesporu napomáhá ke zdravějšímu životnímu stylu a celkové kondici. Jak jste na tom ale se sportovní výživou? Pokud ji máte v malíku, chválíme vás! A pokud stále tápete, raději se o ní něco doučte. Víte například, čím nám pomáhají ionty, proteiny nebo gainery?

Ionty, gainery, proteiny… Jak pomáhají při sportovní výživě?

Cílem sportovní výživy je, aby lidé, kteří často sportují, měli ve své stravě takové složky výživy, které jim pomohou dlouhodobě dosahovat co nejlepších výsledků při zachování pevného zdraví. Pamatujte, že pokud se zabýváte sportem, užívat jen doplňky stravy nestačí, i když se tak může reklama tvářit. V prvé řadě je třeba pokusit se o vyvážený jídelníček, který doplňky stravy pouze podporují.

Protein pro váhu i kondici

Mezi sportovci jsou oblíbené proteinové prášky. Proteiny totiž regenerují svalovou hmotu a chrání ji před rozpadnutím, které jí hrozí při zvýšené námaze. Díky nim nám rostou svaly, proteiny ale rovněž podporují obranyschopnost a činnost červených krvinek. Proteinové prášky, ze kterých se nejčastěji míchají proteinové nápoje, dodávají tělu bílkoviny, aniž by výrazněji zvýšily kalorický příjem.

Nejčastější jsou syrovátkové a kaseinové proteiny, které obsahují bílkoviny získané z mléka. Moderní jsou však i rostlinné proteiny, třeba z hrášku nebo z konopí. Díky proteinovým nápojům mají sportovci zvýšený příjem bílkovin i lehce stravitelných sacharidů. Aktivní sportovec by totiž měl přijmout 1,5-2 g bílkovin na kilogram váhy. Záleží na sportu, který vykonává.

Nezapomeňte na sacharidy

Ve stravě sportovce mají sacharidy své nezaměnitelné místo. Podílí se na získávání energie při sportování, jsou nezbytné pro svalový růst a bez nich by byl výkon značně omezený. Nezapomínejte sacharidy doplňovat v přirozené podobě. Nejlepší je sáhnout po banánu, datlích nebo jablku.

Kdo ale cvičení bere vážně, může zkusit sacharidové přípravky neboli gainery. Jako univerzální se označují gainery se zastoupením 70 % sacharidů. Podle dávkování můžete gainery užívat nejen pro nabrání objemu, ale také při hubnutí. Jde jen o správné dávkování v kombinaci s cvičením. Na časté užívání gainerů by si měli dát pozor jedinci, kteří mají sklony k nabírání tuků.

Pitný režim – základ sportování

Nejen při vrcholovém sportování je důležitý zvýšený příjem tekutin. Každý sportovec by měl vědět, že jeho výkon je závislý i na zásobení těla kvalitní vodou. Nedostatek tekutin má za následek předčasnou únavu, ochlazení těla a zpomalení regenerace organismu. Pokud budete při sportu málo pít, můžete dostat i svalovou křeč.

Věděli jste, že při maratonu tělo ztratí až 4 l tekutin? Při několikahodinové vyjížďce na kole ve vedru to může být i 10 l.

Tělo pocítí žízeň až poté, co ztratí několik litrů vody, a tak hrozí dehydratace. Vinou nesprávného pitného režimu se můžete dostat do potíží. Pokud sportujete častěji nebo váš sportovní výkon trvá delší dobu, můžete sáhnout po iontovém nápoji, který vám dodá nejen potřebné tekutiny, ale i minerály, které jste během svého sportovního snažení vypotili.

Výživa pro vaše klouby

Všichni známe poupravené přísloví „sportem ku zdraví - a trvalé invaliditě“. Pokud často sportujete, nebo jste naopak netrénovaní, může se vám stát, že si natrhnete šlachu nebo zanítíte úpon. Zde nastupuje výživa kloubů, která dodává látky k regeneraci kloubů, šlach, vazů... a jako bonus vám vylepší stav vlasů a nehtů. Jde zejména o glukosamin a chondroitin, které jsou stavebními složkami kloubních chrupavek, kostí a šlach.

nakupovat

Související zboží

všechny články

Přečtěte si

 

Nahoru
OK
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Zjistit více
Zpracovávám