Oblíbené položky

Úvodní strana » Magazín Lékárna.cz » Články a blogy » Vitamín C (kyselina askorbová)

Vitamín C (kyselina askorbová)

Péče o tělo Děti Imunita Kůže

Černou můrou středověkého námořníka bývaly kurděje neboli skorbut, nemoc projevující se krvácením z dásní, slabostí, náchylností k dalším nemocem. V nejtěžších případech končívala smrtí. Až později se zjistilo, že "původcem" je nedostatek vitamínu C v chudé jednotvárné stravě mořských vlků.

Vitamín C (kyselina askorbová)

Vitamín – Všudybyl

Vitamín C je důležitý pro správnou funkci všech buněk lidského těla. Podílí se totiž na tvorbě mezibuněčné hmoty a pojivových tkání, takže je nezbytný pro správnou stavbu kostí, cév, svalů, šlach a kůže. Příznivě ovlivňuje tvorbu  kolagenu.

Přispívá k normální funkci imunitního systému.

Je důležitý pro zdraví a správnou funkci kostí, cév, kůže, dásní a zubů. Podporuje správnou funkci nervového systému. Napomáhá chránit buňky před oxidací. Přispívá ke snížení únavy a vyčerpání a zachování normální fukce energetického metabolismu.

Působí jako antioxidant, chrání buňky před poškozením volnými radikály. V neposlední řadě usnadňuje vstřebávání železa (především z rostlinných zdrojů).

Kde ho najdeme

Člověk, na rozdíl od většiny ostatních savců, si vitamín C nedokáže vyrobit sám. Naleznete ho především v různých druzích zeleniny a ovoce. Zpracováním potravin se snižuje obsah vitamínu C. Vitamín C se rozkládá oxidací, která je rychlejší při vyšší teplotě. Uvádí se, že při vaření se snižuje obsah vitamínu C o 10 % na každých 5 minut vaření. Sušení snižuje obsah vitamínu C dokonce až o 50 %. Šetrnější je příprava pokrmů v páře. 

Když je ho málo

Jeho úplný nedostatek se projeví kurdějemi. V našich zeměpisných šířkách lidé trpí spíše částečným nedostatkem tohoto vitamínu. Kritický pro vznik viditelných obtíží je příjem nižší než 10 mg denně. Projevy zahrnují únavu, podrážděnost a sklon k infekcím. Může nastat krvácení z dásní, při hlubším nedostatku vitamínu C pak krevní výronychudokrevnost, bolesti při krvácení do podkoží, svalů a kloubů.

I vitamínem C se lze předávkovat

Nadměrný příjem vitamínu C způsobuje zvýšení hladiny kyseliny močové a šťavelové v moči, snižuje hladinu cukrů v krvi a způsobuje nadměrné vstřebávání železa. Dávka vyšší než 4 g denně může zvýšit výskyt oxalátových ledvinných kamenů.

Kolik tedy užívat a kdy?

Doporučená denní dávka pro dospělé osoby je 80-100 mg na den.

Jeho potřeba stoupá při:

  • kouření, a to o 50 až 100 %
  • při chladu, stresu, operaci, infekci, úrazech, fyzické námaze a nádorech
  • užívání antibiotik či léků obsahujících kortizon - potřeba se zvyšuje o 100 %
  • těhotenství asi o 30 %, při kojení asi o 60 %

Krátkodobé zvýšení denní dávky na 500 mg je vhodné například při nachlazení, větší tělesné námaze či stresu.

Aby tělo mohlo efektivněji využít vitamín C, je možné "zabalit" molekulu kyseliny askorbové do fosfolipidů a vytvořit lipozomální vitamín C. Tuková vrstva lipozomů chrání vitamín C před působením žaludečních kyselin. Tělo tak dokáže využít o cca 20 % více než u "obyčejného" vitamínu C.

Pokud máte dojem, že trpíte nedostatkem vitamínu C, můžete ho kromě konzumace v zelenině a ovoci užívat v podobě široké škály potravinových doplňků. Obtíže, zejména pokud trpíte několika z uvedených, však doporučujeme raději konzultovat s lékařem.

Dávky vitamínu C u dětí

Doporučená denní dávka vitamínu C pro kojence je 50mg denně, pro batolata 50-60mg denně, pro děti předškolního věku 60-70 mg denně a pro školáky 70-90 mg vitamínu C denně. Ideální je dávku vitamínu C rozdělit do několika dílčích dávek. Např. 2-3x denně 25mg (dle věku). Tělo pak vitamín C dokáže lépe využít než při jednorázové dávce. Vitamín C se v těle neukládá do zásoby, proto je důležité dodávat ho pravidelně. Vždy platí, že je lepší dodávat vitamíny v přirozené formě než syntetické. V případě zvýšené potřeby je možné oba typy kombinovat.

Vliv vitamínu C na pleť

Vitamín C podporuje tvorbu kolegenu a působí jako antioxidant i v pokožce. Tím pomáhá udržet její normální funkci a stav. V mnoha produktech péče o pleť je obsažen vitamín C v tzv. aktivní formě. Nedochází u něj k tak rychlé oxidaci a může působit i v pokožce ve formě sér a krémů. Dle výrobců v této formě působí vitamín C ke snížení tvorby vrásek, pomáhá odbourávat volné radikály, které atakují pokožku z prostředí ( sluneční záření, znečištění prostředí) a tím zpomaluje proces stárnutí kůže.

Nahoru
OK
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Zjistit více
Zpracovávám