Lékárna.cz
Hledat

Výživa seniorů

Výživa seniorů
ENSURE PLUS Advance vanilková příchuť 4 x 220 ml

ENSURE PLUS Advance vanilková příchuť 4 x 220 ml

Potravina pro zvláštní lékařské účely

229 Kč -13 %
199 Kč
Do košíku
NUTRIDRINK Compact  5+1 6 x 125 ml

NUTRIDRINK Compact 5+1 6 x 125 ml

Potravina pro zvláštní lékařské účely

FRESUBIN 2Kcal drink neutral roztok 4 x 200 ml

FRESUBIN 2Kcal drink neutral roztok 4 x 200 ml

Potravina pro zvláštní lékařské účely

234 Kč -21 %
186 Kč
Do košíku
Sdílet
Navštivte související produktové kategorie

Naši stárnoucí rodiče a prarodiče mívají velmi často zlozvyky ve svém jídelníčku i v celé životosprávě. Buď se odbývají, nebo naopak neznají zásady zdravé výživy. Nikdy ale není pozdě na nápravu!

Možná to znáte i vy. Vaše maminka ve vysokém věku nebo babička se k obědu odbyde něčím malým, ke svačině si dá rohlík s čajem a večeři vůbec ne. Anebo právě naopak ve slevě v supermarketu nakupuje výrobky s vysokým množstvím ztuženého tuku a soli. Starší lidé také nemívají rádi pohyb. Zkuste to změnit - poradíme vám, jak na to!

Vyšší věk si zaslouží jiný přístup ve stravování

Starší lidé mají úplně jiné výživové potřeby než lidé v produktivním věku. Měli by přijímat více bílkovin, tuků, sacharidů, vitamínů a minerálů, zinku, železa a vápníku. Příjem by měl být zvýšený, protože starší organismus tyto látky hůře zpracovává. Špatná strava zhoršuje celkový zdravotní stav a vede i k poruchám imunity a úbytku svalů.

Jak by měl vypadat zdravý jídelníček pro seniory

Hodně seniorů má hluboko do kapsy. Proto se můžeme setkat s tím, že se extrémně odbývají v jídle a svůj nesprávný přístup nechtějí na stará kolena měnit. A přitom - kdy jindy si dopřát to nejzdravější, než právě ve vyšším věku? Zkuste je přesvědčit, že když místo špekáčků koupí plátek libového hovězího a omezí sádlo, bude jim určitě lépe. Přesná podoba jídelníčku pro seniory závisí na jejich zdravotním stavu a případné léčbě. Existují ale obecná doporučení, odvíjející se od potřeb organismu.

Vhodný jídelníček pro seniory

Stárnoucí lidé by měli:

  • Alespoň 1× týdně zařadit do jídelníčku libové hovězí nebo kuřecí maso.
  • 2× do týdne si dopřát ryby, nejlépe mořské. Jsou skvělým zdrojem nenasycených mastných kyselin, omezují rizika srdečních problémů a jsou zdrojem vitaminu D.
  • Pravidelně jíst mléčné výrobky. Je však potřeba dávat pozor na problémy s trávením mléka kvůli klesajícímu enzymu laktáza v těle. Vhodná jsou acidofilní mléka, kefíry a jogurty.
  • Nezapomínat na luštěniny, alespoň 2× týdně. Luštěniny je dobré užívat v menších dávkách a vařit je například se saturejkou, která zlepšuje trávení.
  • Dodržovat pitný režim.
  • Nezapomínat na ovoce a zeleninu. Starší lidé je mohou jíst nastrouhané či uvařené na páře.
  • Jíst 4-5× denně, pravidelně menší porce.
  • Omezit tučná masa, uzeniny a moučná jídla.

Lpí vaše maminka nebo babička na svých tradičních receptech české kuchyně? Zdravá může být svíčková! Stačí jídlo odlehčit – zahušťovat pouze rozmixovanou zeleninou a použít méně tučnou smetanu.

Speciální výživa pro seniory

Existuje i speciální doplňková výživa pro seniory, která se nejčastěji používá při dietách souvisejících s nemocí a při podvýživě. Na výběr máte potravinové doplňky. které lze použít jako částečnou nebo úplnou náhradu běžné stravy v nemoci. Alternativní výživa s vysokým obsahem energie je schopna zajistit dostatečný přísun všech potřebných živin včetně vlákniny, enzymů, vitamínů a minerálů.

Zdravá mysl, půl zdraví

Křížovky, televizní vědomostní soutěže, hlavolamy, deskové hry… to všechno dokáže bystřit lidskou mysl a udržet ji zdravou i ve starším věku. Fungují také jako skvělý prostředek pro cvičení paměti. Paměť v kondici udržují i přírodní produkty podporující paměť, mozek a hlavu. Často obsahují hořčík, vitamíny B či lecitin, které přispívají ke snížení únavy a vyčerpání, k psychické pohodě i ke správné činnosti nervové soustavy. 

Pravidelný pohyb pro seniory

Pravidelná pohybová aktivita je i v pozdějším věku důležitá. Ne, že by se starší lidé měli zrovna přihlásit na maraton. I když i takoví čiperní senioři existují. Stačí nezapomínat chodit na čerstvý vzduch. Zkuste svou babičku a dědečka vzít na výlet nebo alespoň naplánujte společné pravidelné procházky v přírodě. Nadýchat se čerstvého vzduchu a nachytat ze sluníčka pořádnou dávku vitamínu D nikdy neuškodí. Zejména ve starším věku je také dobré užívat doplňky stravy pro klouby a kosti. Pomáhají je vyživovat a doplňovat látky, které tělo již těžko zpracovává.

Nevěřili byste, jaké divy dokáže cvičení pro seniory. Jsou totiž nejrůznější kurzy pro starší cvičence, zaměřené na odbourávání zdravotních problémů a zvýšení vitality organismu. Zkuste například babičku či maminku přihlásit na jógu pro seniory nebo dědečka a tatínka na cvičení s prvky taiji. Uvidíte, jaká vitalita v nich ještě je!

Máte dotaz k článku? Napište nám!

Přečtěte si také

Rýma je akutní, infekční a většinou je způsobená viry. Spolu s kašlem jde o nejčastější onemocnění dětí a dospělých. Povíme vám, jak se s ní popasovat, aby vás dlouho netrápila.

více

Dozvíte se, jak chrapot vzniká a co na něj platí, abyste se dostali brzo do formy a začali znovu mluvit.

více

Poradíme, jak správně změřit teplotu u dětí, jak srazit vysokou horečku a kdy už je na čase vyhledat lékaře nebo volat záchranku.

více

Prozradíme vám, čím vším je hlíva ústřičná prospěšná pro náš organismus a také vám poradíme, jak ji užívat, aby našemu tělu prospěla.

více
Zeptejte se lékárníka

DOPRAVA ZDARMA

k nákupu nad 599 Kč

Přihlaste se k odběru novinek
a slevový kód vám pošleme e-mailem.