Oblíbené položky

Úvodní strana » Magazín Lékárny.cz » Články a blogy » Pitný režim - jak jsou na tom děti a senioři?

Pitný režim - jak jsou na tom děti a senioři?

Trávení Péče o tělo Děti Psychika

Pro správné fungování organismu je nutné pít dostatečné množství tekutin. Mluví se o tom stále a často a většina z nás si dává pozor, aby do sebe dostala alespoň 2 litry tekutin denně. Přesto mírnou dehydratací trpí stále velký počet lidí. Rizikovější skupiny jsou děti a senioři, u kterých bychom na pitný režim měli dohlížet. Víte, jak na to?

Pitný režim - jak jsou na tom děti a senioři?

Na přísun dostatečného množství tekutin je nezbytné dbát po celý rok, v letních parních dnech však dvojnásob. Tekutiny z těla neodchází pouze močí, ale i stolicí, dýcháním a také odpařováním kůží, které je v létě intenzivnější. Tyto ztráty je nutné pravidelně doplňovat s přihlédnutím na okolnosti. Jaké to jsou? Věk a váha, zdravotní stav, fyzická aktivita a počasí nebo okolní teplota. Jiný příjem tekutin bude mít mladý sportovec pohybující se v létě na hřišti a jiný třeba starší paní, která za den udělá jen pár kroků po svém bytě.

Pitný režim a děti - víte, kolik by mělo dítě vypít?

Někdy není vůbec snadné dostat do dětí dostatečné množství tekutin. Navíc dětský organismus potřebuje tekutin víc v porovnání s dospělými, protože je tvořen větším podílem vody. Kolik by toho vaše dítě mělo vypít zjistíte nejlépe jednoduchým výpočtem. Na každé kilo váhy je vhodné, aby dítě vypilo 60 ml tekutin. Je-li váha dítěte třeba 28 kg, mělo by vypít asi 1,7 l. Výsledné množství je však orientační, jak jsme uvedli výše, je zapotřebí přihlížet k dalším faktorům.

Pro dětské tělíčko je dobré, když se pije spíše častěji po menších dávkách. Vypije-li toho dítě najednou moc, může to zatěžovat orgány, které musí vodu zpracovat. Nejvhodnější doba pro pití jsou dopolední hodiny a to bývá většinou kámen úrazu, protože děti tento čas tráví ve školách, kde se na jejich pitný režim dohlíží daleko hůře. Nicméně, až budete chystat svačinu svému školákovi, nezapomeňte mu určitě doplnit i jeho zdravou láhev.

Co by měly děti pít?

Čistá voda jim většinou příliš nechutná, i když právě ta je nejvhodnější. Je tedy dobré učit pít obyčejnou pitnou vodu dítě už od mala. Chuť se dá ozvláštnit pár kapkami citronu či pomeranče, plátkem okurky nebo několika lístky máty. Když čas od času zařadíte kvalitní ovocný sirup nebo vodou ředěné mošty a džusy, nic tím nezkazíte. Dětské bylinné nebo ovocné čaje můžete jemně osladit medem. Pozor si dejte na teplotu nápoje. Aby se tělo nemuselo zbytečně vyrovnávat s příliš studenou nebo naopak horkou tekutinou, podávejte dítku nápoj ideálně v pokojové teplotě nebo o něco teplejší.

Naším favoritem jsou kvalitní sirupy vyrobené z ovoce nebo čerstvě vylisované ovocné a zeleninové šťávy ředěné vodou. Ty totiž dodají tělu kromě vody také řadu hodnotných látek jako jsou vitamíny a minerály.

Co raději z pitného režimu vynechat?

Nejméně vhodné i když nejvíce oblíbené jsou cukrem napěchované limonády a slazené minerální vody. Takové množství cukru, barviv, konzervantů a mnohdy i kofeinu dětem škodí, snažte se proto takovým nápojům vyhýbat co to jde. I přírodní minerální vody by měly být spíše výjimkou. Denní dávka by neměla překročit jednu sklenici denně. Pro pitný režim dětí se nedoporučují ani silné bylinné čaje s léčebnými účinky nebo čaj černý či zelený.

Pitný režim a senioři - jak poznáte, že jsou dehydrovaní?

Lidé starší generace svůj pitný režim často velmi podceňují. Přestože má voda nezastupitelnou funkci při trávení a metabolismu a má ohromný vliv na kvalitu zdraví a života, senioři na pití často zapomínají. Dáno je to jednak sníženou aktivitou, léky, které senioři užívají nebo tím, že zkrátka nepociťují žízeň, ale jedna z dalších příčin může být i špatné zadržování moči a obavy z toho, že by si nestihli dojít na toaletu.

Nedostatečný přísun tekutin však může starším lidem zhoršovat zdravotní stav i náladu. Kromě bolesti hlavy, vysušené pokožky a zácpy, mohou dehydrovaní senioři trpět velkou únavou a podrážděností. Je-li příjem tekutin starší osoby opravdu malý, mohou selhávat orgány a taková dehydratace může být i životu nebezpečná.

Trpí-li vaši rodiče či prarodiče na nedostatečný přísun tekutin poznáte podle barvy moči - měla by být spíše světle žlutá, varovným signálem je tmavší, koncentrovaná. Dalším vodítkem je stav kůže - jestli se kožní řasa na ruce po vytažení nevrátí hned do své původní polohy a zůstane zdeformovaná, může se jednat o dehydrataci a je dobré pití takové osoby kontrolovat.

Kolik by měl senior vypít?

Na to není snadná odpověď. Těžko můžeme nutit vypít staršího člověka dva litry tekutin, když byl zvyklý si dát ráno sklenici vody a odpoledne čaj nebo kávu. Senioři sice nemají tak velkou potřebu vody jako děti nebo dospělí, přesto by alespoň litr tekutin měli vypít.

Další množství mohou získat polévkou nebo ovocem a zeleninou. Aby na pitný režim nezapomínali, zkuste starší lidi naučit, aby si ráno natočili džbánek s vodou a ten měli během dne stále na očích. Když pak několikrát během dne vypijí sklenici, mělo by být vše v pořádku. Senioři jsou mnohdy zvyklí pít obilnou kávu. Jestli jim chutná, je dobré je v tom podpořit. Pro organismus je prospěšnější než běžná káva a neodvodňuje organismus.

Nahoru
OK
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Zjistit více
Zpracovávám