Lékárna.cz

Co je kreatin a k čemu se hodí

Co je kreatin a k čemu se hodí
Sdílet

Vysvětlíme vám, co se skrývá za sportovci tak často skloňovaným kreatinem a také vám prozradíme, k čemu se tato látka hodí.

Co je kreatin

Kreatin je poměrně jednoduchá chemická sloučenina. Vyskytuje se v našem těle přirozeně jako rychlý a efektivní zdroj energie pro svalovou tkáň. Většinu potřebného množství kreatinu si dokážeme vytvořit ve svém těle sami. Postačí nám k tomu pár běžných aminokyselin, ale pokud přijmeme kreatin v potravě, ušetříme si krok navíc.

Jak kreatin působí

Kreatin vzniká především v játrech a v ledvinách, odkud je transportován krví na místa, kde je ho nejvíce třeba, tedy do svalů, srdce a mozku. Kreatin totiž slouží jako velmi pohotový zdroj energie, a tak jej často doplňují zejména rychlostní sportovci. Ti vytrvalostní dobře vědí, že v jejich případě by neměl vůbec žádný smysl.

Kde kreatin najdete

V našem těle je naprostá většina z celkového množství kreatinu obsažena v kosterním svalstvu. O zbývající část se pak dělí srdce a mozková tkáň. Celkové množství kreatinu v našem těle je asi 100 gramů.

Nejdůležitějším potravním zdrojem kreatinu je maso. Velké poměrné množství obsahuje maso ryb a ptáků. Přičemž platí, že půl kilogramu masa obsahuje asi 2 gramy kreatinu.

Kreatin a ledviny

Kreatin se rychle spotřebovává při zvýšené fyzické námaze. Uvolní se energie a molekula kreatinu se přemění na odpadní produkt – kreatinin. Mnozí již o této látce slyšely v souvislosti s laboratorním vyšetřením činnosti ledvin. Kreatinin se vylučuje z našeho těla pouze ledvinami, slouží tak jako poměrně vhodný indikátor jejich činnosti.

Proč před vyšetřením ledvin necvičit

Před vyšetřením hladiny a vylučování kreatininu je třeba vyloučit zvýšenou fyzickou námahu. Ta totiž vede ke zvýšení hladiny kreatininu v krvi. Hodnoty vyšetření by tak falešně naznačovaly zhoršenou funkci ledvin.

Jak a kdy brát kreatin

Denní potřeba kreatinu se u dospělého člověka pohybuje kolem 2 gramů. Výhodou této látky ale je, že si ji ve drtivé většině případů dokážeme vytvořit v našem těle zcela sami. Zvýšený příjem v podobě potravních doplňků s obsahem kreatin monohydrátu nebo kreatinu s dalšími látkami je jakýmsi nadstandardem pro zlepšení krátkodobé fyzické výkonnosti zejména u profesionálních sportovců a určitě by jeho užívání měla předcházet konzultace s trenérem či výživovým poradcem.

1. září 2021
Máte dotaz k článku? Napište nám!

Přečtěte si také

Co způsobuje bolest v patě a jak se s ní vypořádat? Poradíme v našem článku.

více

Je CBD olej opravdu tak výjimečný? K čemu je vhodný? A co je to endokanabinoidní systém? Prozradíme vám odpovědi nejen na tyto otázky.

více

Nejen o tom, jaké jsou výhody kontaktních čoček, pro koho se hodí a jak o ně pečovat prozradíme v našem článku. Dozvíte se i jak pečovat o zrak, a jak s ním souvisí to, co jíte.

více

Prozradíme vám, co přesně se skrývá za tajemným názvem dračí krev a k čemu se tato substance hodí.

více
Zeptejte se lékárníka

Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním.

Zjistit více

DOPRAVA ZDARMA

k nákupu nad 599 Kč

Přihlaste se k odběru novinek
a slevový kód vám pošleme e-mailem.