Lékárna.cz
Hledat

Co je kreatin a k čemu se hodí

Co je kreatin a k čemu se hodí
Sdílet
Navštivte související produktové kategorie

V našem článku se dozvíte, co je kreatin, proč ho využívají sportovci, jak souvisí s ledvinami, jak tato látka v těle působí a kde ho najdete. Čtěte :-)

Co je kreatin

Kreatin je poměrně jednoduchá chemická sloučenina. Vyskytuje se v našem těle přirozeně jako rychlý a efektivní zdroj energie pro svalovou tkáň. Většinu potřebného množství kreatinu si dokážeme vytvořit ve svém těle sami. Postačí nám k tomu pár běžných aminokyselin, ale pokud přijmeme kreatin v potravě, ušetříme si krok navíc.

Jak kreatin působí

Kreatin vzniká především v játrech a v ledvinách, odkud je transportován krví na místa, kde je ho nejvíce třeba, tedy do svalů, srdce a mozku. Kreatin totiž slouží jako velmi pohotový zdroj energie, a tak jej často doplňují zejména rychlostní sportovci. Ti vytrvalostní dobře vědí, že v jejich případě by neměl vůbec žádný smysl.

Kde kreatin najdete

V našem těle je naprostá většina z celkového množství kreatinu obsažena v kosterním svalstvu. O zbývající část se pak dělí srdce a mozková tkáň. Celkové množství kreatinu v našem těle je asi 100 gramů.

Zdroje kreatinu

Nejdůležitějším potravním zdrojem kreatinu je maso. Velké poměrné množství obsahuje maso ryb a drůbeže. Přičemž platí, že půl kilogramu masa obsahuje asi 2 gramy kreatinu.

Kreatin a ledviny

Kreatin se rychle spotřebovává při zvýšené fyzické námaze. Uvolní se energie a molekula kreatinu se přemění na odpadní produkt – kreatinin. Mnozí již o této látce slyšely v souvislosti s laboratorním vyšetřením činnosti ledvin. Kreatinin se vylučuje z našeho těla pouze ledvinami, slouží tak jako poměrně vhodný indikátor jejich činnosti.

Proč před vyšetřením ledvin necvičit

Před vyšetřením hladiny a vylučování kreatininu je třeba úplně vyloučit zvýšenou fyzickou námahu. Ta totiž vede ke zvýšení hladiny kreatininu v krvi. Hodnoty vyšetření by tak falešně naznačovaly zhoršenou funkci ledvin.

Jak a kdy brát kreatin

Denní potřeba kreatinu se u dospělého člověka pohybuje kolem 2 gramů. Výhodou této látky ale je, že si ji ve drtivé většině případů dokážeme vytvořit v našem těle zcela sami.

Zvýšený příjem v podobě potravních doplňků s obsahem kreatin monohydrátu nebo kreatinu s dalšími látkami je jakýmsi nadstandardem pro zlepšení krátkodobé fyzické výkonnosti zejména u profesionálních sportovců a určitě by jeho užívání měla předcházet konzultace s trenérem, výživovým poradcem nebo lékárníkem.

Navštivte související produktové kategorie
Kreatinové směsi Sportovní výživa
Máte dotaz k článku? Napište nám!

Přečtěte si také

Rýma je akutní, infekční a většinou je způsobená viry. Spolu s kašlem jde o nejčastější onemocnění dětí a dospělých. Povíme vám, jak se s ní popasovat, aby vás dlouho netrápila.

více

Dozvíte se, jak chrapot vzniká a co na něj platí, abyste se dostali brzo do formy a začali znovu mluvit.

více

Poradíme, jak správně změřit teplotu u dětí, jak srazit vysokou horečku a kdy už je na čase vyhledat lékaře nebo volat záchranku.

více

Prozradíme vám, čím vším je hlíva ústřičná prospěšná pro náš organismus a také vám poradíme, jak ji užívat, aby našemu tělu prospěla.

více
Zeptejte se lékárníka

DOPRAVA ZDARMA

k nákupu nad 599 Kč

Přihlaste se k odběru novinek
a slevový kód vám pošleme e-mailem.