Oblíbené položky

Úvodní strana » Magazín Lékárny.cz » Články a blogy » Chcete co nejrychleji zhubnout? Pak čtěte pozorně

Chcete co nejrychleji zhubnout? Pak čtěte pozorně

Pokud chcete shodit nějaké to kilo, určitě byste nejraději celý proces urychlili. Dejte ale pozor, jak na to jdete. Pořádná změna totiž není jen tak. Důležitější je zdravé hubnutí, které má sice své zásady, ale bude vám po něm o mnoho lépe než po drastické dietě.

Chcete co nejrychleji zhubnout? Pak čtěte pozorně

Zapomeňte na slovo dieta. Většinou jen znamená, že si odepřete některou z výživových složek a vaše tělo pak reaguje rychlým hubnutím. To ale nemá dlouhodobý účinek a většinou není ani zdravé. A po skončení diety nastává jo-jo efekt. Aby bylo hubnutí zdravé a tělu to neublížilo, měl by být úbytek maximálně 0,5-1 % tělesného tuku týdně a mělo by ho způsobovat zdravé stravování a pravidelný pohyb, nikoliv hladovění. 

Proč hubnout?

O obezitě a nadváze mluvíme většinou jako o kosmetické záležitosti. Velmi často ale ohrožuje naše zdraví. Mezi rizika patří vysoký tlak, žilní nedostatečnost, problémy trávicího traktu, infarkty myokardu nebo diabetes. S tím se pojí i zkrácená doba života a jeho snížená kvalita. Proto si rozmyslete, proč chcete zhubnout. Důvody mohou být nejen padnoucí oblečení, ale i vaše zdraví. A to už stojí za promyšlení, nemyslíte?

I nadbytečná kila je možné zhubnout bez námahy. Jak? Stačí chytře odvodnit organismus.

Jak začít s pořádnou změnou

První krok je ve vaší hlavě. Dejte si napřed menší cíl, třeba 5 nebo 8 kg tuku. Nebude vám připadat tak nemožný, jako kdybyste chtěli shodit 20 kg. Nechte si také změřit procento tuku u odborníka. Váha je totiž celkem nepřesným ukazatelem, například kvůli zavodnění. Po pár týdnech se necháte přeměřit a uvidíte, jakých výsledků jste dosáhli, i to, jak jste na tom s tělesnou kondicí. Pamatujte, že trvalá změna si žádá trvalé změny jídelníčku i celkového smýšlení o jídle a pohybu.

Možná jíte málo

Připadá vám, že přiberete pokaždé, když se na jídlo jen podíváte, a bojíte cokoliv sníst, aby vám zase nebyly malé kalhoty? Jistě jste již slyšeli o tom, že si tělo při nedostatku živin a při hladu vytváří zásoby. Když se snažíte místo pravidelného jezení tělo ošidit malými obědy, nesnídáte nebo raději trpíte hlady, nikdy to nebude ono. Naopak si koledujete o problém. Může se vám motat hlava, bolet vás břicho nebo můžete mít jiné potíže, protože tělo jen tak neošálíte. Základem každého hubnutí je dodat tělu živiny v potřebném množství. A hlavně pravidelně.

Každý den byste měli sníst 5 nutričně vyvážených jídel. Snídani, dopolední svačinu, oběd, odpolední svačinu a večeři. Ideální je připravovat si jídla předem do krabiček a brát si je s sebou. Nakupujte jen potraviny, které potřebujete k vaření. Tak se vyhnete situacím, kdy vezmete útokem zásobu sladkostí nebo slaných dobrot. Jednoduše je totiž nebudete mít po ruce.

Vezměte si k hubnutí pomocníky

Pro zpestření jídelníčku můžete sáhnout po přípravcích a zdravých potravinách, které se doporučují při dietách a hubnutí. Zkuste například kaši s vitamínovou bombou goji, proteinovou kaši nebo smoothie z ovoce s chia semínky. Pro detoxikaci organismu a pro pořádnou vzpruhu také doporučují trenéři a výživoví poradci matcha tea. Podporuje spalování tuků a reguluje cholesterol v krvi.

Nejste v tom sami! Přečtete si o 90denní výzvě naší kolegyně Báry, která se rozhodla žít zdravěji a pod dohledem zkušené trenérky zhubnout 10 kg.

Základní principy úspěšného hubnutí

Jezte vícekrát po menších porcích 5 jídel denně, při fyzické práci 6. Snězte méně energie, než spálíte (ženy cca 5 000 kJ, muži 7 000 kJ). Strava by měla mít dostatek bílkovin, sacharidů a tuků ve správném poměru. Chybět by neměly ani vitamíny, minerály, vláknina a dostatečný příjem tekutin.

Jídla musí být vyvážená a pestrá v rozmanitosti potravin i poměru živin. Dopoledne by měly převládat sacharidy, odpoledne zase bílkoviny. Zajistěte si rovněž dostatek pohybu. Pokud nejste zrovna sportovní nadšenci, zkuste alespoň pravidelné procházky, jděte si občas zaplavat nebo vystupte z MHD o zastávku dříve.

Pozor na schované cukry!

Možná si ani neuvědomujete, kolik cukru přijmete v pití i v dalších výrobcích. Věděli jste, že v jednom litru Coca-Coly "vypijete" 108 g cukru? To je více než 27 kostek! Zdravě se občas tváří i spékané müsli nebo ovocné šťávy, které bývají doslazované. Pozor dávejte i při výběru jogurtů. V kelímku slazeného jogurtu se může schovávat i 5 kostek cukru.

Vzdejte se sladkých nápojů a nahraďte je tím, co je pro tělo zdravé. V obchodě sáhněte po neochucené vodě namísto limonády. Vařte si bylinkové čaje nebo si dejte vodu s citronem. Ovocné šťávy si připravujte pokud možno doma a nedoslazujte je, maximálně medem nebo javorovým sirupem. V obchodě místo po sladkém jogurtu sáhněte po bílém a dejte si ho s trochou müsli, s ovocem nebo domácím džemem. Všechny tyto návyky vám pomohou zbavit se přebytečného cukru. Uvidíte, kolik jste ho možná nevědomky přijímali každý den.

Pozor dávejte i na pečivo. Když je tmavé, neznamená, že je zdravé. Mnohdy je dobarvované karamelem. Spoleh je na žitné a celozrnné pečivo nebo knäckebroty.

Tipy pro zdravější hubnutí

  • Po ruce mějte vždy zdravou svačinu – jogurt, nakrájenou zeleninu, ovoce.
  • Udělejte si v práci čas na pořádný oběd a nejezte u počítače. Na jídlo se budete lépe soustředit a víc vás zasytí.
  • Pijte. Pro tělo je dostatek tekutin důležitý. Pokud nepijete, zpomaluje se vaše zažívání. Pití navíc odplavuje soli, které zpomalují hubnutí. Denně vypijte alespoň 2-2,5 l neslazených tekutin.
  • Každý má občas chuť na sladké. A když vás přepadne, zkuste ji rozehnat čtverečkem vysokoprocentní čokolády nebo ovocem.
  • Nejsme neomylní. Pokud si dáte sušenku nebo příležitostně chipsy či dort, vynahraďte si to pohybovou aktivitou. V žádném případě ale nepřeskakujte jídla.

nakupovat

Související zboží

všechny články

Přečtěte si

 

Nahoru
OK
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Zjistit více
Zpracovávám