Oblíbené položky

Úvodní strana » Magazín Lékárny.cz » Články a blogy » Staví bílkoviny a pomáhají srdeční činnosti. K čemu jsou ještě aminokyseliny prospěšné?

Staví bílkoviny a pomáhají srdeční činnosti. K čemu jsou ještě aminokyseliny prospěšné?

Aminokyseliny určitě znají všichni. Málokdo ale doopravdy ví, k čemu jsou v našem jídelníčku dobré a kde jaké potraviny bychom měli upřednostňovat, aby se nám jich dostávalo.

Staví bílkoviny a pomáhají srdeční činnosti. K čemu jsou ještě aminokyseliny prospěšné?

Jako slovo z písmen, je každá bílkovina našeho těla složena z jednoduchých molekul - aminokyselin. Obměnou typu, pořadí a počtu jednotlivých aminokyselin v řetězci vzniká bílkovina o jiném tvaru, hmotnosti i funkci. Přestože je aminokyselin používaných k tvorbě našich bílkovin pouze 22, vzniká jejich kombinací nespočet komplikovaných molekul s nejrozmanitějšími možnostmi uplatnění.

Kde je najdeme?

Aminokyseliny jsou všude tam, kde jsou bílkoviny. Největší přísun těchto látek je nezbytný na těch místech našeho těla, kde dochází k největší spotřebě a obnově bílkovin - v játrech, svalech, kůži, atd.

Z čeho aminokyseliny získat?

Většinu potřebných aminokyselin si naše tělo dokáže vytvořit samo. Asi 9 aminokyselin však musí být dodáno potravou (tzv. esenciální aminokyseliny). Bohatým zdrojem bílkovin a tedy i aminokyselin je především maso a luštěniny. Některé esenciální (nezbytné) aminokyseliny jsou v rostlinné stravě obsaženy omezeně. U přísně vegetariánské výživy je proto třeba zvážit vhodné složení stravy.

Kdy a kolik aminokyselin potřebujeme?

Dostatečný každodenní příjem aminokyselin ve formě bílkovin poskytuje našemu tělu pohodlný zdroj pro tvorbu vlastních bílkovin. Ještě pohodlnější může být pak podání samotných aminokyselin. Tělo není zatěžováno štěpením konzumovaných bílkovin na základní stavební kameny - aminokyseliny - a může se plně soustředit na tvorbu vlastních bílkovin.

K tomuto usnadnění bývá však většinou důvod jen u vážně nemocných a jinak oslabených osob. Pro ostatní jsou bílkoviny (živočišné nebo rostlinné) naprosto dostatečným a vhodným zdrojem aminokyselin.

Mohou být aminokyseliny i nebezpečné?

Některé aminokyseliny mohou být pro člověka vzácně nebezpečné. Nejznámějším příkladem je tzv. fenylketonurie. Je to vrozená nemoc, při které dochází k hromadění aminokyseliny fenylalaninu. Jeho zvýšená hladina může u takto nemocných vážně poškodit centrální nervový systém - mozek. Ohrožen je zejména plod matky postižené touto nemocí.

Sledování a záchyt této nemoci v populaci patří v současné době k rutinní lékařské praxi. Není proto třeba obávat se jejího přehlédnutí nebo zanedbání. Léčba spočívá ve speciální dietě omezené často jen na období těhotenství a kojení.

Kdy potřebujeme více aminokyselin?

Obvyklý přísun bílkovin při zvýšené spotřebě aminokyselin - těžší a dlouhodobé infekce, dlouhodobý stres, vážné celkové onemocnění - vede ke spotřebě vlastních bílkovin. V důsledku toho dochází zejména k úbytku svalové hmoty a odolnosti vůči infekcím. O individuální potřebě aminokyselin během při těchto stavech a v období rekonvalescence konzultujte se svým lékařem.

Přehled nejdůležitějších aminokyselin

Valin, leucin, isoleucin

Hlavní metabolismus těchto aminokyselin probíhá v kosterním svalstvu. Nachází se zejména v mase, mléčných výrobcích a luštěninách.

  • Účinky: Jejich užití před zátěží následně během ní zvýší hladiny amoniaku v krvi. Snižují odbourávání svalového glykogenu během cvičení.
  • Dávkování: Pro dospělého od 240 mg/kg hmotnosti na den až do dávky 45 g.
  • Použití: Zlepšení kondice během fyzické zátěže, prevence únavy, zlepšení koncentrace, omezení odbourávání bílkovin svalů během intenzivního cvičení.
  • Vedlejší účinky: Velké dávky vyvolávají nadměrný nárůst koncentrace amoniaku v séru což vede ke vzniku únavy a ztrátě motorické koordinace.

Fenylalanin

Zdrojem fenylalaninu jsou maso, ryby, sýry, mléčné výrobky a vejce.

  • Dávkování: Při stavech deprese je u dospělých obvyklá denní dávka 250 mg L- formy. U DL- formy je běžná dávka 100-200 mg denně.
  • Použití: Podpůrná léčba depresivních stavech. Může zmírnit některé druhy bolesti.
  • Vedlejší účinky: Opatrnosti je třeba u schizofreniků.U těhotných mohou vysoké hladiny fenylalaninu v krvi poškodit plod.

Tryptofan

Je běžná součást rostlinných a živočišných bílkovin.

  • Účinky: V těle se z části přeměňuje na serotonin, kyselinu nikotinovou a nikotinamid. Působí sedativně.
  • Dávkování: U dospělého člověka byla klinicky podávaná denní dávka až 6 g. U depresí se užívá 300 mg denně jako doplněk léčby.
  • Použití: Při nespavosti, svalové bolesti, u sportovců může zvýšit výkonnost.
  • Vedlejší účinky: Ve spojených státech byl volný prodej tryptofanu zastaven kvůli výskytu případů vážného poškození zdraví nebo dokonce úmrtí u osob užívajících tryptofan jako potravní doplněk. Příčinou nežádoucích účinků byla pravděpodobně chemická znečištěnina přítomná z výroby.

Methionin

Je běžně se vyskytující aminokyselina, využívaná výhradně pod lékařským dohledem k podpoře funkce jater a při léčbě otrav látkou acetaminophen.

Threonin

Threonin je esenciální aminokyselina, kterou nacházíme u člověka ve zvýšeném množství v srdci, centrálním nervovém systému a kosterním svalstvu. Zdrojem je maso, vejce, některé luštěniny a ořechy.

  • Účinky: Důležitý pro podporu rovnováhy bílkovin v organismu, tvorbu kolagenu a elastinu v kůži, metabolismus tuků, zvyšuje vytváření protilátek.
  • Dávkování: U dospělého člověka 100-500 mg denně.
  • Použití: Podpora imunitního systému.
  • Vedlejší účinky: Nejsou zatím podrobněji zhodnoceny.

Lysin

Lysin běžně se vyskytující aminokyselina.

  • Účinky: Důležitý pro syntézu kolagenu, má vliv na stav kostí.
  • Dávkování: Při léčbě oparu na rtu bylo používáno v klinických studiích u dospělých 1000 mg denně po dobu 12 měsíců nebo 3x denně 1000 mg po dobu 6 měsíců.
  • Použití: U navracejícího se oparu v oblasti rtů k odstranění příznaků. U sportovců ke zlepšení výkonu.
  • Vedlejší účinky: U dávky 10 g denně popisovány bolesti břicha a průjmy.

Histidin

Histidin je běžně se vyskytující esenciální aminokyselina.

  • Účinky: Spoluúčast v mnoha metabolických procesech.
  • Dávkování: U revmatoidní artritidy se podává dospělému člověku 3,7-4,5 g denně. U anémie je typická dávka 1-5g denně.
  • Použití: Revmatoidní artritida, anémie; otázka účinnosti zůstává prozatím otevřená.
  • Vedlejší účinky: Nejsou popisovány.

Arginin

Arginin je esenciální aminokyselina nezbytná pro syntézu proteinů. Zdrojem je například červené maso, ryby drůbež a mléčné výrobky.

  • Účinky: Hraje důležitou roli v oblasti kardiovaskulárního systému, zejména v cévách. Působí také antioxidačně. Je výchozí látkou při syntéze kolagenu. Ovlivňuje viskozitu krve.
  • Dávkování: U stařecké demence je denní dávka 1,6 g po dobu 6 měsíců. V klinických studiích byla použita dávka 6-20 g denně na podporu funkcí kardiovaskulárního systému.
  • Použití: Zvýšení výkonu u sportovců, senilní demence, podpůrná léčba u kardiovaskulárních onemocnění.
  • Vedlejší účinky: Může způsobit nadmutí a bolesti břicha, průjem, dnu a alergické reakce.

nakupovat

Související zboží

všechny články

Přečtěte si

 

Nahoru
OK
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Zjistit více
Zpracovávám