Ty nejlepší dárky pro zdraví a krásu a spoustu odměn za vánoční nákupy.

Oblíbené položky
Vybrat odměnu

Úvodní strana » Magazín Lékárna.cz » Články a blogy » Acerola - přírodní zdroj vitamínu C

Acerola - přírodní zdroj vitamínu C

Trávení Imunita Zdraví z přírody Psychika

Barbadoská třešeň nebo-li acerola je jeden z nejlepších zdrojů přírodního vitamínu C na světě. Vznikly tak rozsáhlé plantáže, na kterých se acerola pěstuje, aby tento drahocenný plod byl dostupný co nejširší veřejnosti.

Acerola - přírodní zdroj vitamínu C

Nebylo by však fér, kdybychom nezmínili i další hodnotné látky, které acerola obsahuje. Kromě kyseliny askorbové, tedy vitamínu C, je v plodech obsažena celá škála vitamínů B (thiamin, niacin, riboflavin, biotin…), dále pak vitamín A, E a P nebo-li rutin, různé minerály a flavonoidy. Všechny tyto látky nejsou v plodech obsaženy příliš mnoho, ale pomáhají k lepšímu vstřebávání a využití právě velkého množství vitamínu C. Tím jsou přírodní zdroje cenných a pro tělo nepostradatelných látek  vyjímečné.

Proč je vitamín C tolik důležitý

Není náhoda, že se reklamy na vitamín C objevují nejčastěji v podzimním a zimním období, kdy je lidský organismus možná více zatěžován. Vitamín C totiž významně podporuje imunitní systém, přispívá k duševní a psychické pohodě a snižuje vyčerpání a pocity únavy.

Velmi často se o vitamínu C mluví jako o silném antioxidantu - chrání tělo před volnými radikály, které mají negativní vliv na lidský organismus. Také se podílí na tvorbě tkání - cévy, kosti, kůže, kolagen a další. Železo, jehož nedostatkem trpí celá řada lidí, se bez vitamínu C jen těžko vstřebává.

Doporučená denní dávka vitamínu C

DDD, nebo-li doporučená denní dávka se různí. Co odborník to jiný názor. Důležitým faktem je, že případné předávkování tímto vitamínem není časté, přestože se můžou při nadměrném užívání objevit nežádoucí účinky jako jsou bolesti hlavy, nevolnosti nebo bušení srdce. V Evropě je schválená DDD céčka asi 60 mg. Celá řada odborníků se však shoduje, že v případě zvýšeného stresu, fyzické aktivity nebo v průběhu nemoci je spotřeba vitamínu C v těle mnohonásobně vyšší a je dobré dávku navýšit až na 300 mg.

Proč užívat právě acerolu?

V posledních letech se čím dál častěji mluví o tom, že je vhodné získávat důležité vitamíny a minerály primárně z přírodních zdrojů a po těch syntetických sáhnout až když není zbytí. Přirozeně se vitamín C nachází v mnoha druzích ovoce a zeleniny. Kromě citrusů pak v drobných plodech, v paprice, brokolici či listové zelenině. Přísun kvalitního ovoce a zeleniny se však v průběhu roku různí. Vařením či zavařováním se navíc většina vitamínu C ztrácí. Nejšetrnější metodou uchování je pak mražení. V potaz musíme vzít i fakt, že opravdu velká část populace ve svém jídelníčku nemá zahrnuto dostatečné množství ani ovoce ani zeleniny.

Kromě klasického ovoce a zeleniny je bohatým zdrojem přírodního céčka též rakytník či šípek - oba plody je možné pěstovat v našich přírodních podmínkách. Absolutně nejvyšší koncentraci vitamínu C však v sobě skrývá právě acerola. Ve 100 g syrové aceroly je asi 1700 mg vitamínu C.

V jaké formě můžeme acerolu sehnat?

Protože plody aceroly podléhají rychlé zkáze, jen těžko se v našich krajích můžeme setkat s čerstvými kousky. Nezbývá pak jiné cesty než využít plodů sušených či doplňků stravy, ve kterých je sušený plod aceroly mletý na jemný prášek, nejčastěji k dostání ve formě kapslí. Sehnat můžete acerolu též ve formě džusů, někdy i v mražené podobě k přípravě smoothie. Barvou láká k pochutnání si na sladké chuti, ve skutečnosti má však blíže k citronu než ke třešni, je totiž kyselá :-) I tak se dá zařadit do kuchyně - k přípravě ovocných salátů, pudinků, sladkých dezertů nebo právě do smoothie.

Nahoru
OK
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Zjistit více
Zpracovávám