Oblíbené položky

Úvodní strana » Magazín Lékárny.cz » Články a blogy » Zdravé vaření: Netradiční přílohy - jáhly, bulgur, kuskus

Zdravé vaření: Netradiční přílohy - jáhly, bulgur, kuskus

Rýže, těstoviny, brambory a knedlíky... jsou fajn, jsme na ně zvyklí, ale možná už to začíná být trochu nuda. Někdy je dobré vpustit do kuchyně nový vítr a dát šanci přílohám, které moc neznáme. Seznamte se s jáhlami, bulgurem a kuskusem. Určitě vás mile překvapí.

Zdravé vaření: Netradiční přílohy - jáhly, bulgur, kuskus

Září je měsícem BIO potravin, proto jsem při vaření sáhla po jáhlách, bulguru a kuskusu v bio kvalitě.

Jáhly - zapomenutá tradice

Jáhly (kuličky z prosa setého) vlastně nejsou ničím novým, spolu s kroupami vždy patřily do staročeské kuchyně (slovo jáhelník určitě dobře znáte). Jenže pak jsme na ně zapomněli:- ( A to je škoda, protože jsou výborné jak ve sladké, tak i ve slané verzi a navíc jsou bezlepkové. Abych vám to dokázala, nabízím recepty dva - na jáhlovou kaši a jáhlové noky.

Jáhlová kaše

Jáhlová kaše s ořechy - zdravý receptČasto si přečtete radu, že jáhly je potřeba nejprve spařit horkou vodou, aby z nich vyšla hořkost. Když zapomenete, tak se také nic nestane, hořkost není tak výrazná.

Pokud si chcete uvařit kaši jen pro sebe k snídani, bude vám jich stačit větší hrst, kterou vařte ve vodě v poměru 1:2 až 1:3 po dobu 15 minut se ždibíčkem soli.

Ke konci vaření přidejte jablíčko nakrájené na kousky, rozinky nebo jiné sušené ovoce, skořici, oříšky a med. Nejlépe vše z vlastní zahrádky (či sousedova úlu) a tedy BIO :-) A snídaně je hotová. 

Jáhlové noky

  • 1 šálek BIO jáhel
  • 1 vajíčko od domácí slepice
  • 2 šálky BIO kukuřičné mouky
  • 1 šálek BIO ječné mouky (aby byly nočky bezlepkové, můžete využít i jakoukoliv bílou bezlepkovou mouku)
  • špetka soli
  • čerstvé bylinky ze zahrádky - petržel, saturejka a pažitka

Jáhlové knedlíky - zdravý recept na knedlíky podle našich babičekMnožství vody a jáhel a doba vaření je stejná jako u kaše. Poté nechte jáhly vystydnout a ze všech surovin vytvořte těsto, které drží u sebe a ze kterého se dají vytvořit krásně kulaté noky. Dejte je vařit do osolené vroucí vody, dokud nevyplavou na povrch (5–10 minut). Noky najdou uplatnění všude tam, kde běžné knedlíky, tedy v omáčkách a jako příloha k masu. Můj osobní tip je smetanová omáčka s houbami.

Bulgur - nalámané obilí

Nic jiného než chválu na bulgur ode mě nečekejte. Bulgur je nejlepší! Ale co to vlastně je? Bulguru lze sehnat různé druhy - nejčastěji je ale namáčeným, usušeným a nasekaným produktem pšenice. Bulgur je předvařený, a proto jeho příprava zabere jen chvilku. Pokud byste ve svém jídelníčku rádi nahradili rýži, bulgur je k tomu jako stvořený. Chutný je ale jak teplý, tak i studený.

Bulgurový salát

Bulgurový salát se zeleninou - BIO dobrotaMůžete ho mít hotový za 10 minut, když ho dáte vařit v osolené vodě v poměru 1:1, dokud ji všechnu nepojme, a pak ho ještě necháte chvilku dojít v páře pod pokličkou. Nebo taky za 30 minut, bez vaření, jen ho necháte nabobtnat v horké vodě.

Nakrájet do něj můžete okurku, rajče, sýr nebo vajíčko a přidat špetku černého pepře a zakápnout BIO olivovým olejem.

Kuskus - orientální krupička

Kuskus je na rozdíl od svých dvou kolegů dříve hotový a díky němu můžeme nejsnadněji přičichnout k orientální kuchyni. Kuskus (jinak také Cous Cous) je krupičkou z ječmene, prosa nebo pšenice. Jeho příprava je opravdu jednoduchá, stačí ho jen zalít vroucí vodou, hladina vody by měla být zhruba 1 cm nad vrstvou kuskusu, a nechat pod pokličkou nabobtnat. Nebo ho můžete rovnou dusit a současně zapékat v troubě spolu s jinými surovinami. Což je také případ dalšího receptu.

Tymiánovo-česnekový kuskus s pečenou zeleninou

Kuskus s pečenou zeleninou - jednoduchý a rychlý receptKuskus promíchejte s lisovaným česnekem, najemno nakrájeným tyminánem a 3 lžícemi olivového oleje, vysypte ho na dno zapékací mísy a zalijte trochou osolené vody. Na kuskus nakrájejte zeleninu, kterou máte rádi - v tomto receptu jsem použila cuketu, rajče a cibuli - osolte ji, případně okořeňte např. kořením na grilovanou zeleninu. Zapékací mísu přiklopte poklopem a vše pečte půl hodiny. 

Jáhly, bulgur i kuskus jsou skvělé jako příloha, ale také jako lehká večeře. A příště na nás čeká polenta, amarant a pohanka.


   

Zdravé vaření Lékárny.cz

nakupovat

Související zboží

všechny články

Přečtěte si

 

Nahoru
OK
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Zjistit více
Zpracovávám