Oblíbené položky

Úvodní strana » Magazín Lékárny.cz » Články a blogy » Zdravé vaření: Doma pečený chléb a tipy na pomazánky k němu

Zdravé vaření: Doma pečený chléb a tipy na pomazánky k němu

Upéct chleba není žádná věda. A moci se zakousnout do křupavého a ještě teplého krajíce je prostě slast. Proto se dejte do pečení tohoto tradičního druhu pečiva u vás doma. Nevadí, že nemáte domácí pekárnu, staňte se sami pekařem nebo pekařkou a nechte ve svých rukách vzniknout těsto, které si můžete „vyšperkovat“ podle své chuti. Získat tak můžete například chléb s nejrůznějšími semínky, chléb cibulový nebo se sušenými rajčaty apod.

Zdravé vaření: Doma pečený chléb a tipy na pomazánky k němu

Supermarkety nás sice lákají na čerstvě upečený chléb z jejich pekárny, ale většinou jde o ten ze zmraženého polotovaru. Byly doby, kdy jsme rozdíl nepoznali – neměli jsme jak – dneska už se to u každého druhu pečiva můžeme dočíst. Luštit drobná písmenka ale časem omrzí a navíc člověku líp chutná, když ví, co jí a že si to, co jí, zvládl uvařit/upéct sám.

Tohle jsme si řekli i u nás v Lékárně a na jednu z porad přichystali zdravou variantu chlebíčků, které nebyly ničím jiným než krajíci vlastnoručně upečeného chleba s domácími pomazánkami. A že se nám povedly... zdravé chlebíčky jsme si navíc hezky ozdobili ředkvičkami, slunečnicovými a lněnými semínky, olivami a hroznovým vínem. Na klasické chlebíčky si v tu chvíli myslím nikdo nevzpomněl:-) 

Jak si takový chléb upéct?

Já sama domácí pekárnu nemám, takže si chléb upečeme v troubě. Pokud chcete rituál pečení chleba ještě o něco povýšit, vyrobte si domácí kvásek, ze kterého upečete mraky chlebů, jejichž chuť bude nenahraditelná. O osobní zkušenost s kváskem se bohužel podělit nemůžu, ale internet nabízí mnoho návodů na jeho přípravu.  

Budeme potřebovat tyto základní ingredience:

  • 500 g mouky (klasické hladké, žitné nebo špaldové... nebo si je můžete smíchat, jako jsem to udělala já)
  • 1/2 kostky droždí
  • sůl
  • trošku cukru
  • hrnek vlažné vody

Do mouky vyhloubíme důlek a nalijeme do něj vodu (ne všechnu), do vody rozdrobíme kvasnice a jemně posypeme trochou cukru a necháme půl hodiny kynout u tepla. Poté přidáme sůl a zpracujeme těsto (v tuto chvíli můžeme přidat další vlažnou vodu, záleží na konzistenci těsta), které necháme opět kynout u tepla 45 minut až hodinu. Bochník poté můžeme potřít rozšlehaným vajíčkem nebo slanou vodou a navrch ho posypat kmínem či semínky (ty můžete použít také přímo do těsta). Pečeme ho v troubě na 180–200 °C zhruba hodinu.

Chléb si samozřejmě můžete připravit také z bezlepkové mouky. A pokud se bojíte, pečení si můžete zjednodušit již předchystanými směsmi mouk (doba kynutí se sice téměř nezkrátí, ale na takovém postupu se nedá nic zkazit). 

A co si na ten chleba namazat?

Zdravé vaření: Recept na pomazánkyPředstavím vám jednoduché pomazánky, na kterých jsme si pochutnávali během naší porady. Z uvedených ingrediencí vytvoříte pomazánky, které by vám co do množství měly vyjít pro vás a zároveň i pro pohoštění návštěvy:-)

  • Mrkvová pomazánka od Kláry

Budete potřebovat 2 mrkve, půlku petržele, plátek celeru – vše nastrouháme najemno a přidáme na kousíčky nakrájenou cibuli. Poté vše smícháme se 2/3 kelímku pomazánkového másla, lžící majonézy, na závěr osolíme, opepříme.

  • Pomazánka z červené řepy od Petry

2 střední řepy necháme chvilku povařit a pak je nastrouháme na středním struhadle (spíše tedy nahrubo), přidáme 1 pomazánkové máslo nebo Lučinu, šťávu z 1/4 citronu, 1 lžíci hořčice (můžete dát kremžskou nebo dijon), sůl, pepř a mleté hořčičné semínko (pomazánka se pak stane trochu ostřejší).

  • Cottage pomazánka s kápií od Dany

Do pomazánky použijete 1 cottage sýr (obyčejný nebo pažitkový), 1 bílý smetanový jogurt, nadrobno nakrájenou cibuli šalotku, sůl, pepř a 2 lžičky naložené kápie (tu necháme okapat) a pažitku – oboje nakrájíme najemno. 

  • Celerová pomazánka od Janka

Nastrouhaný celer smíchejte s vaničkou polotučného tvarohu, osolte a podle toho, na co si troufáte, přidejte 1 nebo 2 stroužky česneku. S celerem si bude perfektně rozumět i pažitka. 

  • Bylinkové máslo od Zuzky

Bylinkové máslo je opravdu jednoduché. Základem je tady samozřejmě máslo a menší poměr tvarohu, špetka soli a pak tyto čerstvé bylinky: libeček, majoránka, pažitka, saturejka, meduňka. Bylinky si můžete také samozřejmě koupit sušené.


Zdravé vaření Lékárny.cz

nakupovat

Související zboží

všechny články

Přečtěte si

 

Nahoru
OK
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Zjistit více
Zpracovávám