Oblíbené položky

Úvodní strana » Magazín Lékárny.cz » Články a blogy » Zdravé vaření: Doma pečený chléb a tipy na pomazánky k němu

Zdravé vaření: Doma pečený chléb a tipy na pomazánky k němu

Upéct chleba není žádná věda. A moci se zakousnout do křupavého a ještě teplého krajíce je prostě slast. Proto se dejte do pečení tohoto tradičního druhu pečiva u vás doma. Nevadí, že nemáte domácí pekárnu, staňte se sami pekařem nebo pekařkou a nechte ve svých rukách vzniknout těsto, které si můžete „vyšperkovat“ podle své chuti. Získat tak můžete například chléb s nejrůznějšími semínky, chléb cibulový nebo se sušenými rajčaty apod.

Zdravé vaření: Doma pečený chléb a tipy na pomazánky k němu

Supermarkety nás sice lákají na čerstvě upečený chléb z jejich pekárny, ale většinou jde o ten ze zmraženého polotovaru. Byly doby, kdy jsme rozdíl nepoznali – neměli jsme jak – dneska už se to u každého druhu pečiva můžeme dočíst. Luštit drobná písmenka ale časem omrzí a navíc člověku líp chutná, když ví, co jí a že si to, co jí, zvládl uvařit/upéct sám.

Tohle jsme si řekli i u nás v Lékárně a na jednu z porad přichystali zdravou variantu chlebíčků, které nebyly ničím jiným než krajíci vlastnoručně upečeného chleba s domácími pomazánkami. A že se nám povedly... zdravé chlebíčky jsme si navíc hezky ozdobili ředkvičkami, slunečnicovými a lněnými semínky, olivami a hroznovým vínem. Na klasické chlebíčky si v tu chvíli myslím nikdo nevzpomněl:-) 

Jak si takový chléb upéct?

Já sama domácí pekárnu nemám, takže si chléb upečeme v troubě. Pokud chcete rituál pečení chleba ještě o něco povýšit, vyrobte si domácí kvásek, ze kterého upečete mraky chlebů, jejichž chuť bude nenahraditelná. O osobní zkušenost s kváskem se bohužel podělit nemůžu, ale internet nabízí mnoho návodů na jeho přípravu.  

Budeme potřebovat tyto základní ingredience:

  • 500 g mouky (klasické hladké, žitné nebo špaldové... nebo si je můžete smíchat, jako jsem to udělala já)
  • 1/2 kostky droždí
  • sůl
  • trošku cukru
  • hrnek vlažné vody

Do mouky vyhloubíme důlek a nalijeme do něj vodu (ne všechnu), do vody rozdrobíme kvasnice a jemně posypeme trochou cukru a necháme půl hodiny kynout u tepla. Poté přidáme sůl a zpracujeme těsto (v tuto chvíli můžeme přidat další vlažnou vodu, záleží na konzistenci těsta), které necháme opět kynout u tepla 45 minut až hodinu. Bochník poté můžeme potřít rozšlehaným vajíčkem nebo slanou vodou a navrch ho posypat kmínem či semínky (ty můžete použít také přímo do těsta). Pečeme ho v troubě na 180–200 °C zhruba hodinu.

Chléb si samozřejmě můžete připravit také z bezlepkové mouky. A pokud se bojíte, pečení si můžete zjednodušit již předchystanými směsmi mouk (doba kynutí se sice téměř nezkrátí, ale na takovém postupu se nedá nic zkazit). 

A co si na ten chleba namazat?

Zdravé vaření: Recept na pomazánkyPředstavím vám jednoduché pomazánky, na kterých jsme si pochutnávali během naší porady. Z uvedených ingrediencí vytvoříte pomazánky, které by vám co do množství měly vyjít pro vás a zároveň i pro pohoštění návštěvy:-)

  • Mrkvová pomazánka od Kláry

Budete potřebovat 2 mrkve, půlku petržele, plátek celeru – vše nastrouháme najemno a přidáme na kousíčky nakrájenou cibuli. Poté vše smícháme se 2/3 kelímku pomazánkového másla, lžící majonézy, na závěr osolíme, opepříme.

  • Pomazánka z červené řepy od Petry

2 střední řepy necháme chvilku povařit a pak je nastrouháme na středním struhadle (spíše tedy nahrubo), přidáme 1 pomazánkové máslo nebo Lučinu, šťávu z 1/4 citronu, 1 lžíci hořčice (můžete dát kremžskou nebo dijon), sůl, pepř a mleté hořčičné semínko (pomazánka se pak stane trochu ostřejší).

  • Cottage pomazánka s kápií od Dany

Do pomazánky použijete 1 cottage sýr (obyčejný nebo pažitkový), 1 bílý smetanový jogurt, nadrobno nakrájenou cibuli šalotku, sůl, pepř a 2 lžičky naložené kápie (tu necháme okapat) a pažitku – oboje nakrájíme najemno. 

  • Celerová pomazánka od Janka

Nastrouhaný celer smíchejte s vaničkou polotučného tvarohu, osolte a podle toho, na co si troufáte, přidejte 1 nebo 2 stroužky česneku. S celerem si bude perfektně rozumět i pažitka. 

  • Bylinkové máslo od Zuzky

Bylinkové máslo je opravdu jednoduché. Základem je tady samozřejmě máslo a menší poměr tvarohu, špetka soli a pak tyto čerstvé bylinky: libeček, majoránka, pažitka, saturejka, meduňka. Bylinky si můžete také samozřejmě koupit sušené.


Zdravé vaření Lékárny.cz

Nahoru
OK
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Zjistit více
Zpracovávám