Ty nejlepší dárky pro zdraví a krásu a spoustu odměn za vánoční nákupy.

Oblíbené položky
Vybrat odměnu

Úvodní strana » Magazín Lékárna.cz » Články a blogy » Vitamín D

Vitamín D

Imunita Kůže Zuby

Stává se vám, že jste (převážně v zimním období) většinou více unavení, bez nálady a mnohdy máte pocit, že trpíte depresí? Většinou za to může nedostatek sluníčka a vitamínu D.

Vitamín D

Vitamín D patří mezi vitamíny rozpustné v tucích. Není jen jeden, ale jde o komplex sloučenin (kalciferoly), které jsou nezbytné pro fungování našeho organismu. Nejdůležitější z nich jsou vitamín D2 (ergokalciferol) a vitamín D3 (cholekalciferol).

Vitamín D byl nalezen téměř ve všech buňkách těla a ovlivňuje více než 200 různých chemických reakcí, které probíhají v organismu. Je výchozí látkou pro syntézu kalcitriolu, což  je hormon, který ovlivňuje metabolismus vápníku a fosforu a jejich ukládání do kostí a zubů.

V čem je vitamín D a jak ho doplnit?

Vitamín D2 se vyskytuje především v rostlinách. Po požití se v organismu mění na lépe vstřebatelný vitamín D3. Abychom dostali do těla dostatečné množství aktivního vitamínu D, je ho potřeba mnohonásobně vyšší množství než živočišného vitamínu D3.

Potřebnou denní dávky vitamínu D3 jsme schopni vytvořit si sami, díky působení UVB složky slunečního záření z provitamínu 7-dehydrocholesterolu, který je přítomen v kůži. Vznik vitamínu D díky slunečnímu záření je ovlivněn mnoha faktory.

Množství vytvořeného vitamínu D snižují opalovací prostředky s UV faktorem, velké množství melaninu v kůži, příliš suchá kůže starých lidí, znečištění prostředí, zahalování těla, časté koupele v horké vodě a mytí těla mýdlem a sprchovými gely, mraky či úhel dopadajících paprsků Slunce.

Dostatek UVB záření pro tvorbu vitamínu D je v létě v době mezi 10-16 hod . V tuto dobu bychom na slunci měli trávit cca 30 minut denně. V ranních a podvečerních hodinách a od podzimu do jara je množství UVB paprsků pro syntézu vitamínu D minimální.

Vitamín D můžeme získat i z potravy. Potraviny bohaté na vitamín D jsou tučné ryby, máslo, vejce a játra (především tresčí). Množství vitamínu D2 v rostlinách je zanedbatelné. Pokud není dostatek přirozeného slunečního záření, lze podpořit vznik vitamínu D i v soláriu. Další možností doplnění vitamínu D je užívání léků a doplňků stravy (kapky, tablety, kapsle) s vitamínem D.

Doporučená denní dávka vitamínu D

Doporučená denní dávka se různí. Legislativa uvádí 5 mikrogramů pro dospělé osoby a 10 mikrogramů (400 I.U.) pro kojence, děti, těhotné a kojící ženy. Mnohdy se však setkáváme s tvrzením, že je potřeba mnohem vyšších dávek vitamínu D. Někdy je doporučeno dokonce množství 1400-5000 I.U. (35-125mikrogramů) při nedostatku slunečního záření. Toto vyšší množství doporučujeme předem konzultovat s ošetřujícím lékařem. V ČR je doporučeno podávat kojencům a dětem vitamín D od 2 týdnů věku v průběhu celého prvního roku a v zimních měsících v průběhu druhého roku života.

Předávkování a nedostatek vitamínu D

Předávkování vitamínem D není až tak časté. Může vést ke zvýšené koncentraci vápníku v krvi a následné kalcifikaci měkkých tkání (především srdce a ledvin). Předávkování se může projevovat dehydratací, zácpou, zvracením, bledostí, svalovou slabostí.

Na činnost vitamínu D navazuje vitamín K2. Vitamín D pomáhá ke vstřebávání vápníku ze střeva do krve, vitamín K2 pomáhá přenášet vápník z krve do kostí. Proto je vhodné k vitamínu D dodat i vitamín K2, čímž lze lépe předejít kalcifikaci tkání.

U většiny populace je však větším problémem nedostatek vitamínu D než nadbytek.

Nedostatek vitamínu D vede ke snížení hladiny vápníku. To se projevuje pocitem únavy, nevýkonností.

Mezi další typické příznaky nedostatku vitamínu D patří:

  • vypadávání vlasů,
  • pomalé hojení ran,
  • bolesti svalů a kostí,
  • zvýšená kazivost zubů,
  • zvýšené riziko osteomalacie, osteoporózy a zlomenin kostí (kvůli nedostatku stavebních složek kosti),
  • u dětí může dojít k rozvoji křivice (rachitis).

Nízká hladina vitamínu D se může podílet i na vzniku různých onemocnění jako jsou

  • deprese,
  • infekce dýchacích cest,
  • kardiovaskulární onemocnění,
  • rozvoj cukrovky typu 2,
  • u těhotných žen je zvýšené riziko rozvoje těhotenské cukrovky, preeklapsie či předčasného porodu. 

Vitamín D je důležitý pro:

  • tvorbu kostí a zubů
  • funkci svalů
  • udržení hladiny vápníku v krvi
  • správnou funkci imunitního systému
  • absorpci a využití vápníku a fosforu
  • mineralizaci zubů
  • mineralizaci kostí a jejich správnou strukturu
Nahoru
OK
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Zjistit více
Zpracovávám