Moje srdcovky

Úvodní strana » Magazín Lékárna.cz » Články a blogy » Vitamín D

Vitamín D

Imunita Kůže Zuby Rady lékárníka

Pokud se vám na podzim nebo v zimě stává, že jste více unavení, bez nálady a někdy máte pocit, že snad trpíte depresí - může za to možná nedostatek sluníčka a vitamínu D. Proč je pro lidské tělo klíčový a jakou má souvislost s naší imunitou se dozvíte v našem článku.

Vitamín D

Vitamín D a koronavirus

"Podstatou onemocnění koronavirem COVID-19 je rozsáhlý zánět. Ten v některých případech komplikuje i přehnaná reakce imunitního systému. Aby náš imunitní systém fungoval tak jak má, můžeme mu pomoci právě i vitamínem D. Vitamín D je pro správné fungování imunity důležitý. Kromě toho se významně podílí na protizánětlivé aktivitě těla. Navíc se ukázalo, že vitamín D je schopen blokovat některé cesty, kterými se virus dostane do buňky. " (Mgr. Pavla Horáková)

Vitamín D není jen jeden

Vitamín D patří mezi vitamíny rozpustné v tucích. Není jen jeden, ale jde o komplex sloučenin (kalciferoly), které jsou nezbytné pro fungování našeho organismu. Nejdůležitější z nich jsou vitamín D2 (ergokalciferol) a vitamín D3 (cholekalciferol).

Vitamín D byl nalezen téměř ve všech buňkách těla a ovlivňuje více než 200 různých chemických reakcí, které probíhají v organismu. Je výchozí látkou pro syntézu kalcitriolu, což  je hormon, který ovlivňuje metabolismus vápníku a fosforu a jejich ukládání do kostí a zubů.

V čem je vitamín D a jak ho doplnit?

  • Vitamín D2 se vyskytuje především v rostlinách. Po požití se v organismu mění na lépe vstřebatelný vitamín D3. Abychom dostali do těla dostatečné množství aktivního vitamínu D, je ho potřeba mnohonásobně vyšší množství než živočišného vitamínu D3.
  • Potřebnou denní dávky vitamínu D3 jsme schopni vytvořit si sami, díky působení UVB složky slunečního záření z provitamínu 7-dehydrocholesterolu, který je přítomen v kůži. Vznik vitamínu D díky slunečnímu záření je ovlivněn mnoha faktory.

Vitamín D a opalovací přípravky

Množství vytvořeného vitamínu D snižují opalovací prostředky s UV faktorem, velké množství melaninu v kůži, příliš suchá kůže starých lidí, znečištění prostředí, zahalování těla, časté koupele v horké vodě a mytí těla mýdlem a sprchovými gely, mraky či úhel dopadajících paprsků Slunce.

Dostatek UVB záření pro tvorbu vitamínu D je v létě v době mezi 10-16 hod . V tuto dobu bychom na slunci měli trávit cca 30 minut denně. V ranních a podvečerních hodinách a od podzimu do jara je množství UVB paprsků pro syntézu vitamínu D minimální.

Kde najdeme vitamín D

Vitamín D můžeme získat i z potravy. Potraviny bohaté na vitamín D jsou např. tučné ryby, máslo, vejce a játra (především tresčí). Množství vitamínu D2 v rostlinách je zanedbatelné. Pokud není dostatek přirozeného slunečního záření, lze podpořit vznik vitamínu D i v soláriu. Další možností doplnění vitamínu D je užívání léků a doplňků stravy (kapky, tablety, kapsle) s vitamínem D.

Doporučená denní dávka vitamínu D

Doporučená denní dávka se různí.

Ač legislativa uvádí 5 mikrogramů pro dospělé osoby a 10 mikrogramů (400 IU - mezinárodních jednotek) pro kojence, děti, těhotné a kojící ženy, není to ideální množství.

Podle nejnovějších doporučení, se pro aktivaci imunitních procesů v těle, a tedy i pro lepší zvládání infekce, doporučuje mít hladinu vitamínu D v krvi 100-125 nmol/l. Většina populace má však hodnotu mnohem nižší, často až pod hranicí 50 nmol/l.

K dosažení dostatečné denní dávky je potřeba konzumovat denně 1000-2000 IU (25-50 mikrogramů) vitamínu D. Pro aktivaci imunitních procesů se doporučuje denně přijmout 2000 IU. Pro malé děti, kojence, ženy těhotné a po menopauze jsou určené jiné dávky. V těchto případech by doporučenou denní dávku měl navrhnout lékař. 

V ČR je doporučeno podávat kojencům a dětem vitamín D od 2 týdnů věku v průběhu celého prvního roku a v zimních měsících v průběhu druhého roku života.

Předávkování vitamímem D

Předávkování vitamínem D není až tak časté. Může vést ke zvýšené koncentraci vápníku v krvi a následné kalcifikaci měkkých tkání (především srdce a ledvin).

Předávkování se může projevovat

  • dehydratací,
  • zácpou,
  • zvracením,
  • bledostí,
  • svalovou slabostí.

Nedostatek vitamínu D

U většiny populace je však větším problémem nedostatek vitamínu D než nadbytek. Nedostatek vitamínu D vede ke snížení hladiny vápníku. To se projevuje pocitem únavy, nevýkonností.

Mezi další typické příznaky nedostatku vitamínu D patří:

  • vypadávání vlasů,
  • pomalé hojení ran,
  • bolesti svalů a kostí,
  • zvýšená kazivost zubů,
  • zvýšené riziko osteomalacie, osteoporózy a zlomenin kostí (kvůli nedostatku stavebních složek kosti),
  • u dětí může dojít k rozvoji křivice (rachitis).

Nízká hladina vitamínu D se může podílet i na vzniku různých onemocnění jako jsou

  • deprese,
  • infekce dýchacích cest,
  • kardiovaskulární onemocnění,
  • rozvoj cukrovky typu 2,
  • u těhotných žen je zvýšené riziko rozvoje těhotenské cukrovky, preeklapsie či předčasného porodu. 

Vitamín D je důležitý!

Vitamín D je důležitý pro:

  • tvorbu kostí a zubů
  • funkci svalů
  • udržení hladiny vápníku v krvi
  • správnou funkci imunitního systému
  • absorpci a využití vápníku a fosforu
  • mineralizaci zubů
  • mineralizaci kostí a jejich správnou strukturu

Vitamín K2 v souvislosti s vitamínem D

Na činnost vitamínu D navazuje vitamín K2. Vitamín D pomáhá ke vstřebávání vápníku ze střeva do krve, vitamín K2 pomáhá přenášet vápník z krve do kostí. Proto je vhodné k vitamínu D dodat i vitamín K2, čímž lze lépe předejít kalcifikaci tkání.

 

Nahoru
OK
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Zjistit více
Zpracovávám