Úvodní strana » Magazín Lékárna.cz » Články a blogy » Osteoporóza - jak si s ní poradit

Osteoporóza - jak si s ní poradit

Péče o tělo Pohyb Zdraví z přírody

K léčbě osteoporózy se využívají především léky. Podpořit správnou funkci kostí můžete i doplňky stravy nebo se vydat přírodní cestou, např. tak, že budete pít zelený nebo černý čaj :-) Prozradíme vám, co ještě funguje.

Osteoporóza - jak si s ní poradit

Tip naší lékárnice

Pro všechny, kteří se o zdraví svých kostí chtějí starat, jsme připravili speciální nabídku produktů - podívejte se a připomeňte si tak Světový den osteoporózy. (PharmDr. Kamila Horníčková)

Doplňky stravy při osteoporóze

  • Vápník: je zcela nezbytný pro stavbu kostí.
  • Vitamín D: ani bez něj se neobejde správná tvorba kostí.
  • Hořčík: působí blahodárně nejen na kostní hmotu, ale také na svaly, které udržují tělo v lepší stabilitě.
  • Kombinované přípravky: jsou vhodné jednak jako doplněk k medikační léčbě osteoporózy, ale také coby prevence jejího vzniku. Kromě vápníku, vitamínu D a hořčíku by také měly obsahovat další minerály, jako je mangan, měď, zinek či bór.
  • Vitamíny B6, B9, B12 (B-komplex): napomáhají k přeměně nežádoucího homocysteinu na neškodné aminokyseliny cystein a methionin.

Přírodní cesta při osteoporóze

  • Vápník z přírodních zdrojů, konkrétně z mořské řasy Lithothamnion calcareum, se ukazuje jako efektivnější ve vstřebávání do těla
  • Zázvor přispívá k normálnímu stavu kostí
  • Kurkumin napomáhá normálnímu stavu kostí, navíc působí protizánětlivě
  • Maca napomáhá zajistit postmenopauzální komfort
  • Červený jetel přispívá komfortu v menopauze a k normálnímu stavu kostí
  • Čaj zelený i černý obsahuje spoustu živn a minerálů (například vápník, draslík, fluor, vitamín C,..).  Vápník a vitamín C přispívají k normální funkci kostí.
  • Vitamín C  přispívá k normální tvorbě kolagenu potřebného pro normální funkci kostí
  • Vitamín D3 spolu s K2 - tato kombinace se ukazuje jako velmi účinná

Změna životního stylu

Stejně důležitá jako medikace, je i dodržování zásad zdravého životního stylu. Patří mezi ně:

  • Pravidelná fyzická aktivita: čím lepší kondici v pokročilém věku máte, tím lepší máte stabilitu a je mnohem méně pravděpodobné, že upadnete a zlomíte si kost.
  • Vyvážená strava: zahrňte do vašeho jídelníčku mléko, jogurty a sýry (vysoký obsah vápníku), ryby (vysoký obsah vitamínu D) a čerstvou zeleninu a ovoce (mnoho důležitých vitamínů a minerálů).
  • Zredukujte příjem soli: sůl totiž stojí za odvápňováním a následným oslabováním kostí.
  • Omezte alkohol: zcela se vyhněte tvrdému alkoholu, který se na řídnutí kostí přímo podílí. Můžete si dopřát denně sklenici vína nebo jedno pivo.
  • Nekuřte!

Medikace

Nejčastěji předepisované léky na osteoporózu jsou tzv. bisfosfonáty, které zastaví řídnutí kostí, zároveň však nejsou dobře tráveny, a proto často vyvolávají nepříjemné pálení žáhy. Často se také lékaři uchylují k hormonální nebo k biologické léčbě, ani tyto postupy se však neobejdou bez vedlejších účinků.

Časté otázky

Může časté rentgenování kostí osteoporózu zhoršit?
Rentgenové vyšetření nemá na rozvoj a průběh osteoporózy vliv.

Mám nesnášenlivost mléka. Jak si zajistím dostatečný přísun vápníku?
Při nesnášenlivosti mléka jsou většinou dobře tolerovány zakysané mléčné výrobky. Jezte také luštěniny, ořechy nebo doplňky stravy.

Dá se osteoporóza trvale vyléčit?
Nedá, pomocí léků a změny životosprávy lze tento proces ale velmi výrazně zpomalit.

Veškerá zdravotní, výživová či léčebná tvrzení jsou v rámci legislativy EU výrazně omezena. Při tvorbě článků smíme vycházet pouze ze schválených tvrzení, která uvádí platná legislativa.

Nahoru
OK
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Zjistit více
Zpracovávám