Úvodní strana » Magazín Lékárna.cz » Články a blogy » Těžké a unavené nohy - jak jim ulevit

Těžké a unavené nohy - jak jim ulevit

Pohyb Zdraví z přírody Ženy Srdce a cévy

Také máte po celodenním shonu pocit těžkých, bolavých a unavených nohou? Nohy natékají, chytají nás křeče a občas se objeví i nevzhledné křečové žíly. Poradíme, jak nohám ulevit.

Těžké a unavené nohy - jak jim ulevit

Příčiny unavených nohou

Hlavním problémem je nedostatečný oběh krve v nohách. Žilní systém a svaly nohou fungují jako pomyslná pumpa. Ta pomáhá odvádět odkysličenou krev z nohou zpět k srdci. Pokud dojde k porušení tohoto systému, dochází k městnání krve v dolních končetinách a vznikají problémy s cirkulací krve.

Může k tomu docházet například

  • důsledkem ztráty pružnosti žilní stěny,
  • špatnou funkcí chlopní žil dolních končetin,
  • dlouhodobým stáním nebo sezením bez pohybu,
  • genetickou zátěží,
  • častým zvedáním těžkých předmětů,
  • těhotenstvím či
  • obezitou.

Dalšími příčinami může být

  • kouření,
  • vysoké podpatky,
  • příliš těsné spodní prádlo,
  • nedostatek pohybu, vlákniny, hořčíku či vitamínu C.

Co říká tradiční čínská medicína

Z pohledu tradiční čínské medicíny je příčinou otoku a těžkých nohou nerovnováha v energii sleziny (a slinivky). To se projevuje chladem, zadržováním vody v dolních partiích, hruškovitou postavou nebo celulitidou.

Pro správné fungování energie tohoto orgánu bychom se měli zaměřit předně na naše stravování. Je na místě vyměnit studené saláty a ochlazující jogurty, ovoce a zmrzlinu za dušenou zeleninu a tepelně upravené pokrmy.

Velmi účinná pro podporu energie sleziny je tzv. slzovka obecná, neboli Jakobovy slzy. Jde o malé kroupy, které vaříme s rýží či jinou obilovinou, v polévce nebo jako čaj. Slzovka odvádí přebytečnou vodu z tkání a účinně ozdravuje energii sleziny. (PharmDr. Kamila Horníčková)

Příznaky žilní nedostatečnosti

Příznaky jsou velmi rozmanité. Mohou se projevit jako:

  • těžké, unavené nohy,
  • slabost dolních končetin,
  • pocit vnitřního napětí,
  • pocity pálení, mravenčení, píchání, neklidu a svědění nohou,
  • nateklé kotníky,
  • bolest nohou,
  • noční křeče v lýtkách nebo celých nohou,
  • vznik křečových žil či bércových vředů.

Kdo trpí na otoky nohou

Potížemi s cirkulací krve v dolních končetinách a otoky nohou trpí až 35 % mužů a až 60 % žen ve věku 40 let a starších.  Ženy jsou žilní nedostatečností postiženy 2-3x častěji než muži.

Jak nohám ulevit?

  • Hýbejte se! Ideální je svižná chůze, běh, plavání či jízda na kole. Posílíte tím svaly a aktivujete svalovou pumpu.
  • Jezte vyváženou stravu
  • Dodržujte pitný režim
  • Vyhněte se kouření a alkoholu
  • Méně solte
  • Položte nohy do vyvýšené polohy. Ne nadarmo se říká „Hodit si nohy na stůl“ :) Ideální je,aby byly nohy cca 10 cm nad úrovní srdce.  
  • Využijte kompresní (stahovací) pomůcky (punčochy, podkolenky, pružná obinadla,..)
  • Pokud trpíte nadváhou, snažte se tělesnou hmotnost snížit - snížíte tak i zatížení končetin

Co ještě pomáhá?

  • Vyzkoušejte přírodní prostředky s obsahem diosminu a hesperidinu. K této kombinaci jsou mnohdy přidány vitamín C, aescin a další složky.
  • Křeče pomůže zmírnit dostatečný příjem hořčíku.
  • Vyzkoušet můžete sprchování střídavě studenou a teplou vodou.
  • Důležitá je správná obuv. Zapomeňte na vysoké podpatky (max. 3-5 cm), těsné boty, úzkou špičku a tvrdé neohebné podrážky.
  • Pozor bychom si měli dávat i na příliš těsné oblečení.

Pokud ani tato prevence nepomáhá, je vhodné poradit se s lékařem.

Pomoc z citrusových slupek

Diosmin a hesperidin jsou flavonoidní látky získávané z citrusových slupek. Najdeme je v léku Detralex předepisovaném na chronickou žilní nedostatečnost, pocity tíhy, bolesti, otoky dolních končetin a noční křeče. 

Podobně působí i látka z kaštanu koňského, aescin, kterou najdeme samostatně nebo v kombinaci s diosminem a hesperidinem v řadě přípravků určených na péči o těžké a unavené nohy, otoky a podporu žilního oběhu. (PharmDr. Kamila Horníčková)

Zacvičte si!

Při dlouhém sezení či cestování, kdy se nemůžete projít, je důležité alespoň procvičit nohy nebo používat kompresní punčochy či podkolenky.

K lepšímu prokrvení stačí pár jednoduchých cviků.

  • Střídavě zvedejte paty a špičky.
  • Zahýbejte prsty na nohou.
  • Chodidly kružte v kotnících na obě strany.
  • Nechte si občas namasírovat chodidla a lýtka

Celý den na nohou

Těžké a unavené nohy jsou problémem mnoha profesí - zdravotníků, zemědělců, skladníků, učitelů, prodavačů. Trápí i naši kolegyni, skladnici Evu. Co vyzkoušela a jaké měla zkušenosti s otestovanými přípravky se dozvíte v jednom z dílů našeho seriálu "Celý den na nohou."

Nahoru
OK
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Zjistit více
Zpracovávám
Zeptejte se lékárníka