Oblíbené položky

Úvodní strana » Magazín Lékárny.cz » Články a blogy » Těžké a unavené nohy - jak jim ulevit

Těžké a unavené nohy - jak jim ulevit

Pohyb Zdraví z přírody Ženy Srdce a cévy

Také máte po celodenním shonu pocit těžkých, bolavých a unavených nohou? Nohy natékají, chytají nás křeče a občas se objeví i nevzhledné křečové žíly. Jak nohám ulevit?

Těžké a unavené nohy - jak jim ulevit

Hlavním problémem je nedostatečný oběh krve v nohách. Žilní sytém a svaly nohou fungují jako pomyslná pumpa. Ta pomáhá odvádět odkysličenou krev z nohou zpět k srdci. Pokud dojde k porušení tohoto sytému, dochází k městnání krve v dolních končetinách a vznikají problémy s cirkulací krve. Může k tomu docházet například důsledkem ztráty pružnosti žilní stěny, špatnou funkcí chlopní žil dolních končetin, dlouhodobým stáním nebo sezením bez pohybu, genetickou zátěží, častým zvedáním těžkých předmětů, těhotenstvím či obezitou. Dalšími příčinami mohou být kouření, vysoké podpatky, příliš těsné spodní prádlo, nedostatek pohybu, vlákniny, hořčíku či vitamínu C.

Potížemi s cirkulací krve v dolních končetinách a otoky nohou trpí až 35 % mužů a až 60 % žen ve věku 40 let a starších.  Ženy jsou žilní nedostatečností postiženy 2-3x častěji než muži.

Jaké jsou příznaky žilní nedostatečnosti?

Příznaky jsou velmi rozmanité. Mohou se projevit jako:

  • těžké, unavené nohy,
  • slabost dolních končetin,
  • pocit vnitřního napětí,
  • pocity pálení, mravenčení, píchání, neklidu a svědění nohou,
  • nateklé kotníky,
  • bolest nohou,
  • noční křeče v lýtkách nebo celých nohou,
  • vznik křečových žil či bércových vředů.

Jak nohám ulevit?

  • Hýbejte se! Ideální je svižná chůze, běh, plavání či jízda na kole. Posílíte tím svaly a aktivujete svalovou pumpu.
  • Jezte vyváženou stravu
  • Dodržujte pitný režim
  • Vyhněte se kouření a alkoholu
  • Méně solte
  • Položte nohy do vyvýšené polohy. Ne nadarmo se říká „Hodit si nohy na stůl“ :) Ideální je,aby byly nohy cca 10 cm nad úrovní srdce.  
  • Využijte kompresní (stahovací) pomůcky (punčochy, podkolenky, pružná obinadla,..)
  • Pokud trpíte nadváhou, snažte se tělesnou hmotnost snížit - snížíte tak i zatížení končetin

Co ještě pomáhá?

  • Vyzkoušejte přírodní prostředky s obsahem diosminu a hesperidinu. K této kombinaci jsou mnohdy přidány vitamín C, aescin a další složky.
  • Křeče pomůže zmírnit dostatečný příjem hořčíku.
  • Vyzkoušet můžete sprchování střídavě studenou a teplou vodou.
  • Důležitá je správná obuv. Zapomeňte na vysoké podpatky (max. 3-5 cm), těsné boty, úzkou špičku a tvrdé neohebné podrážky.
  • Pozor bychom si měli dávat i na příliš těsné oblečení.

Pokud ani tato prevence nepomáhá, je vhodné poradit se s lékařem.

Pojďme si zacvičit

Při dlouhém sezení či cestování, kdy se nemůžete projít, je důležité alespoň procvičit nohy nebo používat kompresní punčochy či podkolenky.

K lepšímu prokrvení stačí pár jednoduchých cviků.

  • Střídavě zvedejte paty a špičky.
  • Zahýbejte prsty na nohou.
  • Chodidly kružte v kotnících na obě strany.
  • Nechte si občas namasírovat chodidla a lýtka
Nahoru
OK
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Zjistit více
Zpracovávám