Úvodní strana » Magazín Lékárna.cz » Články a blogy » Obezita

Obezita

Hubnutí Ženy Muži

Doby, kdy nadváha a obezita byly výjimečným problémem a týkaly se spíše seniorů, jsou nenávratně pryč. Potíže s nadměrnými kilogramy má čím dál více dětí, dospívajících a především lidí v produktivním věku. Jak obezitu poznat, jaké jsou příčiny a proč je nebezpečná? Dozvíte se v našem článku.

Obezita

Proč je obezita problém

Obezita je považována za komplexní onemocnění a ohrožuje zhruba pětinu obyvatel západního světa, Českou republiku nevyjímaje. Estetická stránka je přitom jen okrajová záležitost, obezita má mnohem vážnější dopad na každého postiženého. Výrazně totiž zvyšuje riziko vzniku dalších zdravotních potíží, jako jsou například srdeční choroby, diabetes, vysoký krevní tlak i některá nádorová onemocnění a také zásadně zhoršuje průběh mnoha nemocí, aktuálně třeba i Covidu-19.

Jak poznat obezitu

Pro diagnostikování obezity a dalších potíží s váhou se používá tzv. Body Mass Index neboli BMI. Ten zohledňuje hmotnost a výšku člověka.

Zároveň je ale třeba vzít v potaz i pohlaví, věk a také formu. Řada sportovců, kteří se pyšní objemnými svaly, má totiž vysoký BMI, přitom problémy s nadměrným tukem rozhodně nemají.

Jak určit BMI?

Pokud nechcete použít některou z online kalkulaček, spolehněte se na výpočet, kdy váhu v kilogramech vydělíte výškou v metrech na druhou (pokud vážíte 60 kg a měříte 1,65 m, výpočet bude 60 : 1,652 = BMI 22). Výsledné číslo pak porovnejte s touto tabulkou:

  • BMI nižší než 18,5 - podváha
  • BMI 18,5 - 24,9 - optimální váha
  • BMI 25 - 29,9 - nadváha
  • BMI 30 - 34,9 - obezita 1. stupně
  • BMI 35 - 39,9 - obezita 2. stupně
  • BMI vyšší než 40 - obezita 3. stupně, také známá jako těžká, extrémní nebo morbidní obezita

Příčiny vzniku obezity

Ačkoli má na ukládání tuků v těle vliv

  • věk,
  • genetika,
  • rychlost metabolického systému,
  • stres,
  • dostatek a kvalita spánku nebo
  • zejména u žen hormonální změny či těhotenství,

jednoduchou pravdou je, že za obezitou v drtivé většině případů stojí fakt, že našemu tělu dopřáváme víc kalorií, než kolik jich dokáže spálit.

Hlavní příčiny jsou dvě:

  1. nesprávný jídelníček s vysokým podílem sacharidů, živočišných tuků a nezdravých potravin a  
  2. nedostatek pohybu, jemuž výrazně nahrává současný sedavý způsob života.

Proč je obezita nebezpečná

Začíná to už nadváhou, která výrazně snižuje kvalitu našeho života a mnohdy nás vyřadí z některých sportovních, ale i společenských aktivit a obezita, při níž se lidé často setkávají i s určitou diskriminací a despektem, tento fakt ještě umocňuje. Není žádnou výjimkou, že obézní lidé trpí úzkostmi a depresemi, které následně "zajídají" a dostávají se tak do začarovaného kruhu, z něhož je velmi těžké vystoupit i s pomocí terapeutů, natož pak sami.

Další hrozbou, kterou s sebou obezita nese, je:

  • Ukládání tuku na vnitřních orgánech, což vede k jejich nadměrné zátěži a zvýšení rizika kolapsu organismu.
  • Ukládání tuku v tepnách a žilách, které zvyšuje riziko kardiovaskulárních potíží.
  • Vznik diabetu 2. typu.
  • Vysoký krevní tlak.
  • Vznik nádorových onemocnění, jako je například rakovina tlustého střeva.
  • Svůj vliv mají nadměrné kilogramy i na plodnost, artritidu, spánkovou apnoe, ztučnění jater nebo vysoký cholesterol.

Obezita a Covid-19

Obezita navíc dokáže zkomplikovat průběh celé řady nemocí, se kterými by si náš imunitní systém jinak s největší pravděpodobností dokázal poradit. Typicky je to například chřipka a hojení zánětlivých procesů v těle. Z odborných článků také vyplývá, že obezita výrazně zhoršuje průběh nemoci covid-19, konkrétně zhoršuje ventilaci plic na umělé plicní ventilaci. Obézní pacienti také často trpí současně hypertenzí či cukrovkou, což jsou komorbidity,  které vedou ke komplikaci léčby. 

Jak na obezitu

Základem úspěchu je přestat obezitu vnímat jako kosmetický problém, ale uvažovat o ní jako o vážné nemoci, ze které je třeba se vyléčit. Zároveň je ale nutné si uvědomit, že možná tento problém nedokážeme vyřešit sami a bude nutné se obrátit na pomoc lékařů a psychologů.

Jaké kroky zvážit, abyste se obezitě vyhnuli:

  1. Změnu životního stylu - do každodenního programu bude nutné zakomponovat pravidelný pohyb, a to zhruba 45 minut denně. Je však třeba vzít v potaz aktuální kondici a zaměřit se na aktivity, které dokáží spálit kalorie, ale zároveň neublíží našemu pohybovému aparátu. Vhodná je například svižná chůze, jízda na kole, plavání apod. Pokud si to můžete dovolit, neváhejte si najmout zkušeného trenéra, pod jehož vedením bude o mnoho snazší dosáhnout své vysněné váhy. Pomoci vám mohou i fitness náramky nebo hodinky, kterými si své pohybové aktivity můžete změřit - i to vás může na vaší cestě ke shození přebytečných kil povzbudit a motivovat.
  2. Dietologické změny - jídelníček by měl obsahovat velký podíl čerstvé zeleniny, bílá masa a celozrnné potraviny. Naopak je vhodné se zcela vyvarovat produktům z bílé mouky, živočišným tukům, tučným masům a polotovarům. Velmi důležité je také dodržování pravidelného pitného režimu. Ten by měl být založen na čisté pramenité vodě, případně bylinných čajích a zcela zmizet by z něj měly slazené limonády či ovocné šťávy z koncentrátů.
  3. Léky - zejména u pacientů s pokročilou obezitou, u nichž žádná jiná léčba nefunguje, se lékař uchýlí k předepsání speciálních léků na hubnutí. Ty zpravidla zabraňují vstřebávání tuků nebo potlačují chuť k jídlu. Tyto léky ale mají celou řadu nežádoucích účinků, proto jsou až jednou z posledních možností a vždy je nutné je užívat pod dohledem lékaře.
  4. Chirurgický zákrok - bariatrický zákrok zmenší objem žaludku, následkem toho jíme méně, tudíž se snižuje kalorický příjem a výsledkem bývá výrazné zhubnutí. Je však nutné si uvědomit, že se nejedná o rychlé řešení obezity, ale o vážnou operaci, která s sebou nese celou řadu rizik a možných komplikací. Provedená operace navíc není mávnutí kouzelného proutku, po kterém se člověk probudí štíhlý. Po zákroku je totiž nutné dodržovat zásady zdravého životního stylu, abychom dostali svou hmotnost do normálních hodnot.
  5. Doplňky stravy - na trhu existuje celá řada doplňků stravy, které jsou určeny ke kontrole tělesné hmotnosti. Některé jsou určeny pro nastartování metabolismu, jiné zase mají vytvořit pocit plného žaludku a tím snížit chuť k jídlu, a možností je ještě mnohem víc. Pro laika může být poměrně složité se v těchto doplňcích zorientovat. Před užíváním jakéhokoli doplňku stravy se proto raději poraďte se svým lékařem nebo výživovým specialistou.

Prevence obezity

Jestliže máte pocit, že by mohla nadváha nebo obezita postihnout i vás, je nejvyšší čas začít s prevencí:

  • Pravidelně se hýbejte: ideální je, když si každý den najdete čas na procházku na čerstvém vzduchu nebo si půjdete zasportovat. Mnohdy ale postačí, když místo autem nebo MHD, půjdete z práce pěšky.
  • Zaměřte se na kvalitu: při výběru potravin jednoduše dávejte přednost kvalitě před kvantitou.
  • Nepřejídejte se: není nutné přestat jíst všechna tučná a sladká jídla, zejména pokud patří mezi vaše oblíbená, určitě se ale zaměřte na to, abyste se těmito pokrmy nepřejídali, ale naopak je konzumovali jen výjimečně.
  • Kontrolujte svou váhu: pravidelně monitorujte svou hmotnost. Pokud se vám nedaří ji udržet v optimálních hodnotách nebo dokonce přibíráte, požádejte co nejdřív o pomoc odborníka.
  • Buďte důslední: v procesu snižování hmotnosti si stanovte konkrétní cíle a důsledně je dodržujte. Nebuďte na sebe však příliš tvrdí, raději shazujte kila pomalu, bude pak pro vás mnohem snadnější svou váhu udržovat.
Nahoru
OK
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Zjistit více
Zpracovávám
Zeptejte se lékárníka