Moje srdcovky

Úvodní strana » Magazín Lékárna.cz » Články a blogy » Co jíst a nejíst při cukrovce

Co jíst a nejíst při cukrovce

Trávení Péče o tělo Děti Ženy Muži

Prozradíme vám, jaké potraviny a nápoje je vhodné konzumovat při diabetu, které jsou naopak zcela nežádoucí a také vám poradíme, jak sestavit redukční jídelníček.

Co jíst a nejíst při cukrovce

Stévie, melasa nebo rýžový sirup?

Stévie je nejvhodnějším sladidlem pro diabetiky. Glykemický index je 0 a její sladivost je 300x vyšší než řepný cukr. Nemá žádnou nepříjemnou chuť, je čistě přírodní a nezpůsobuje zubní kaz. Rýžový sirup má také nízký GI a využít ho můžete nejen k oslazení kávy nebo čaje, ale i při vaření nebo pečení. Třtinová melasa je dalším vhodným sladidlem pro diabetiky, ale i děti, seniory, sportovce a fyzicky pracující. Má nízký obsah cukru, ale velmi vysokou výživovou hodnotu. Navíc obsahuje řadu minerálů jako je železo, hořčík, fosfor, draslík, zinek a vitamíny skupiny B. (PharmDr. Kamila Horníčková)

Co nejíst při diabetu

  • polotovary, konzervy a průmyslově zpracované potraviny
  • bílé pečivo
  • tučná masa
  • tučné mléčné výrobky
  • doslazované mléčné nápoje
  • živočišné tuky
  • tavené sýry
  • limonády, džusy a další slazené nápoje
  • cukrovinky
  • kečup, majonéza, hořčice a další dresinky

Co jíst při diabetu

  • zelenina
  • ovoce s nízkým obsahem cukru
  • ryby
  • bílá libová masa
  • vaječný bílek
  • bílé jogurty, neochucené kefíry a acidofilní mléka
  • sýry s nízkým obsahem tuku
  • celozrnné pečivo
  • luštěniny
  • celozrnné těstoviny
  • natural rýže
  • bylinky

Co pít při diabetu

Nesplachujte jídlo džusem, alkoholem (a to ani pivem), nebo jakýmkoliv jiným slazeným nápojem. Zakázaná jsou i oblíbená smoothie.  Namísto toho pijte vodu třeba s citrónem, kakao (bez cukru), meltu, čaj a neslazenou kávu. Kdo kávu bez sladidla nevypije ale nechce se jí vzdát, doporučujeme přírodní slazení jako je třeba březový cukr, stévie nebo xylitol a erythritol.

Redukční jídelníček

Inspirujte se jídelníčkem, který vám pomůže udržet hladinu cukru v normálních hodnotách a zároveň díky němu nepřiberete. Mějte ale na paměti, že při léčbě diabetu je nutné své stravovací návyky a změny v nich vždy konzultovat se svým ošetřujícím lékařem.

  • Snídaně - neslazené muesli s kefírovým mlékem a polovina grapefruitu.
  • Přesnídávka - krajíc celozrnného chleba, čerstvý sýr s nízkým obsahem tuku, rajče a okurka.
  • Oběd - drůbeží maso s rýží či luštěninami.
  • Svačina - neochucený tvaroh nebo jogurt a malé jablko.
  • Večeře - rybí maso s vařenou zeleninou.
  • (Druhá večeře - malá porce zeleniny a kousek sýra s nízkým obsahem tuku.)

Inulín v kokosovém cukru

Kokosový cukr je novým typem sladidla, které je vhodné jako doplněk pro diabetiky. Díky obsahu inulínu se vstřebává pomaleji do krve. Obsahuje řadu vitamínů, minerálů, má nižší glykemický index oproti běžnému cukru a výborně chutná. Ale POZOR, zacházejte s ním tak, jako s běžným cukrem, jeho sladivost je obdobná (GI 35). (PharmDr. Kamila Horníčková)

Mějte svůj krevní cukr pod kontrolou

Chcete-li udržet svůj krevní cukr v běžných hodnotách, dodržujte pravidla zdravého životního stylu:

  • jezte malé porce jídla 5 - 6x denně
  • dodržujte pitný režim, vypijte asi 0,5 litru čisté vody na každých 15 kg své tělesné hmotnosti
  • 2 - 3x týdně se věnujte pravidelné fyzické aktivitě
  • spěte 6 - 8 hodin denně
  • vyhýbejte se alkoholu, tabáku, tučným a slazeným pokrmům i nápojům a kalorickým bombám

Pokud vám byla cukrovka diagnostikována, kromě testovacích proužků na měření glukózy existuje i jiné řešení - Free Style Libre čtečka a senzor. Senzor měří koncentraci glukózy v mezibuněčné tekutině a ukládá 8 hodin dat. Je voděodolný a nosit ho můžete až 14 dní. Čtečka zobrazuje aktuální hladinu a křivku glukózy právě díky senzoru, ze kterého jsou do ní přenášena data. O výhodách a možnosti získání těchto přístrojů a výši úhrady zdravotní pojišťovnou se informujte u svého diabetologa. 

Zdroj: cukrovka.cz

Nahoru
OK
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Zjistit více
Zpracovávám
Online - Poradíme Vám