Úvodní strana » Magazín Lékárna.cz » Články a blogy » Na co si dát pozor při běhání v nižších teplotách

Na co si dát pozor při běhání v nižších teplotách

Péče o tělo Pohyb Imunita Psychika

Pokud už delší dobu váháte a chcete začít s běháním a nevíte jak, tak si určitě nenechte ujít naše tipy a rady, jak s běháním začít. Vyzkoušeli jsme pro vás na vlastní kůži.

Na co si dát pozor při běhání v nižších teplotách

Běhat se dá za každého počasí

Rozbředlý sníh, nižší teploty, tma nebo mlhavé počasí nemusí nutně zastavit vaši sportovní běžecké aktivity. Stačí si vybrat vhodné oblečení, obuv a můžete začít s během i vy. Ať už se chystáte vyběhnout poprvé, anebo jste věčný začátečník, je nesmírně důležité odhodit obavy a skutečně začít.

Většina lidí běhá spíše v létě a v zimě chodí do fitka nebo plavat. Současná doba nám bohužel, tyto aktivity neumožňuje a pokud chcete skoncovat s pár kily navíc nebo získat zpět ztracenou energii, doporučujeme vyzkoušet běh.

Nezapomínejte pitný režim a regeneraci

Při každé sportovní aktivitě je nesmírně důležité zvýšit příjem tekutin, protože čím více se potíte, tím více tekutin potřebujete. Při běhu se hodí mít s sebou malou láhev vody s rozpuštěnou tabletou horčíku nebo spalovače tuku. Až přiběhnete domů, tak nezapomeňte na pořádnou regeneraci - v podobě svačinky a správného odpočinku.

Oblečení a běh v zimě

Základem bezpečného běhu v zimě je správně se obléknout. Oděv volte podle toho, jakým tempem běháte a jak dlouho. Pokud běháte pomaleji, spíše klusáte, doporučujeme obléknout se tepleji. Vaše tělo totiž nevydá tolik tepla a mohla by vám být zima. Rozhodnete-li se pro tzv. intervalový trénink nebo jiný tempový běh, počítejte s tím, že se velice rychle zahřejete. Naše rada zní – vrstvěte. Přeženete-li to s oblečením, mohlo by se vám stát, že se velice snadno zpotíte a ofouknete.

I při nízkých teplotách vám stačí dvě až tři vrstvy. Ideální je kvalitní tričko s dlouhým rukávem, které přilne k tělu a bude odvádět pot a vlhkost a navrch si dáte funkční sportovní bundu. Ta pot absorbuje, ale neprofoukne. Při chladnějších teplotách (pod -5 °C) můžete svůj outfit doplnit ještě o mikinu. Důležité je mít hlavně nohy v teple – sáhnout můžete i po kompresních ponožkách.

Výhody vrstvení oblečení

  • Dosáhnete maximální funkčnosti.
  • Pokud na začátku běhu neodhadnete aktuální počasí, můžete jednu vrstvu sundat a naopak.

Vrstvit oblečení je základ

Když se při běhání hodně zpotíte, je už pozdě odhazovat vrstvy. Zapocené mokré tělo je poté více náchylné k ofouknutí, a proto je lepší zůstat v mokru, ale teploučku a doběhnout domů. V nejhorším případě byste si z běhání odnesli pořádné nachlazení nebo bolavá záda.

Pozornost byste měli věnovat i obuvi. Běháte-li ve sněhu, na ledovce, vezměte si s sebou nesmeky, podle daného terénu zvolte i obuv, která nepřekáží a netíží. A při tmě se vám určitě bude hodit čelovka.

Běhání ve větru

Vítr snižuje pocitovou teplotu, a proto se oblečte tak, abyste neofoukli. Pozor si dejte i na studený vzduch, doporučujeme si dát přes ústa nákrčník, abyste nevdechovali studený vzduch napřímo a snažte se dýchat nosem. Vaše hlasivky tak nebudou vstaveny náporu studeného vzduchu a vzduch půjde do plic ohřátý.

Rozcvička je základ

Na zahřátí těla stačí pár cviků nebo několik metrů běhu na místě. Své tělo dostanete do provozní teploty, skákáním panáka, dřepy a protahováním. Až se budete cítit zahřátí, můžete vyběhnout.

Spálené kalorie a menší potivost

Běhání při nižních teplotách má bezesporu jednu výhodu – méně se potíte. Samozřejmě záleží na vhodně zvoleném oblečení, ale určitě se budete cítit komfortněji, než když vyběhnete v létě při 30 °C. Další potěšující výhodou je, že běháním v zimě spálíte více kalorií. Spalovat budeme nejen běháním, ale i zimou. A proč, odpověď je jednoduchá, naše tělo musí vynaložit více energie, aby se zahřálo, a tím pádem více spaluje.

Posílení zdraví a imunity

Běh je velká zátěž pro náš kardiovaskulární systém, a pokud začnete běhat pravidelně, vaše srdíčko bude silnější a lépe se adaptuje na sportovní výkony. A víte o tom, že běháním při nižších teplotách se zároveň otužujete? Takže pokud zvolíte vhodné oblečení, rozvrhnete si síly, běh vám postupně zlepší i imunitní systém a váš organismus bude více odolným vnějším vlivům.

Když pohyb léčí

Tím, že budete trávit čas venku, zvýšíte příjem vitamínu D, který je nesmírně důležitý pro imunitu, vstřebávání vápníku v těle, ale působí pozitivně i na psychiku

Běh a psychika

V době pandemie může být obtížné radost se z maličkostí a vidět věci pozitivně. Proto je dobré zaměřit se na posílení psychického stavu, v tom vám rovněž pomůže běh nebo jakákoli fyzická aktivita. Během sportování se v našem těle uvolňují endorfiny tzv. hormony štěstí a my se cítíme šťastnější a vyrovnaní. Při pravidelném sportování se nám tedy zlepší nejen fyzička, ale budeme mít i více energie.

Tak si obujte boty a vyběhněte na svůj první běh. Je jedno jestli budete běh střídat s chůzí. Důležité je začít a nebát se.

Veškerá zdravotní, výživová či léčebná tvrzení jsou v rámci legislativy EU výrazně omezena. Při tvorbě článků smíme vycházet pouze ze schválených tvrzení, která uvádí platná legislativa.

Nahoru
OK
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Zjistit více
Zpracovávám
Zeptejte se lékárníka