Naprosto katastrofální. Takový byl popravdě můj jídelníček před 90denní výzvou, na kterou jsem se odhodlala díky mým kolegům z Lékárny. Jedla jsem hodně rychlých sacharidů, fastfoodu a různé polotovary. Doma jsem nevařila a bylo mi v podstatě jedno, co do sebe cpu…

Žaneta a Bára na zdravém oběde

Žaneta moje stravování hrůzou v očích zhodnotila a začala mi dávat rady a tipy, co s tím. A postupně se naplnil její cíl, který si určila hned v našem prvním článku. A sice, že mě naučila jíst pravidelně, zdravěji a mnohem rozumněji. Pomohla mi taky odbourat moji závislost na sladkých nápojích a fast foodech. Jak se jí to všechno povedlo?

Zpočátku to byla trošku terapie šokem, kdy mi posílala různé hrozivé články o kolových nápojích a podobně :-) Ale hlavně mi začala ukazovat, že to jde i jinak. Ze všech tipů co jsem od ní dostala, jsem se nejvíc snažila o

  • Zlepšení pitného režimu + vyřazení sladěných nápojů
  • Pravidelný příjem potravy –> momentálně jím 5-6x denně
  • Kontrola příjmu sacharidů – > hlavně v odpoledních hodinách

Každé ráno začínám se sklenicí vlažné vody s citronem. Hlavně dopoledne je pro mne přirozenější doplnit svůj pitní režim, který před naši výzvou tvořil pouhý litr vody denně. Dnes už zvládnu i 2-3 litry denně, ale jen když se opravdu snažím a piju, piju, piju… a moje tělo se z toho těší, těší, těší :-)

Rýžová kaše s jahodama

Snídaně jako dobrý základ

Místo sladkého pečiva a míchaných vajíček jsem začala snídat nejrůznější kaše. Nejvíc jsem si oblíbila rýžovou a jáhlovou, které mi vyhovují svou chutí a lehkostí. Jejich výsledná chuť se dá hodně ovlivnit výběrem ovoce a dalších ingrediencí, což je super. Když se vzbudím s větším hladem, sáhnu většinou po ovesné kaši s borůvkami a chia semínky. Ta taky chutná výtečně. Žaneta mi doporučila kaše obohatit jogurtem, tvarohem, oříšky nebo taky rozinkami.

Oběd, který zasytí, ale nezahltí

Nevím jak vy, ale já když si dám k obědu knedlíky nebo smažený řízek, tak mám odpoledne hodně velký problém s únavou, produktivitou, koncentrací. Proto jsem moc přivítala změnu a odlehčení mých obědů, ke kterým mi Žaneta dala následovné instrukce:

  • třikrát týdně maso k obědu – kuřecí, krůtí nebo libové červené
  • čtyřikrát týdně ostatní: bezmasá jídla s přídavkem bílkoviny (tofu, sojové maso, šmakoun) nebo luštěninová jídla (cizrna, červená čočka…)
  • žádné smažené jídlo, žádné knedlíky a taky žádné omáčky s moukou nebo smetanou

Mám hodně ráda rýži, ale tu klasickou sáčkovou jsem časem vyměnila za jasmínovou a basmati rýži. Tu si dělám třeba k mojí improvizované směsi černé čočky a adzuki fazolí s indickým kořením. Taky hodně experimentuji s netradičními přílohami, o kterých kolegyně Zuzka už napsala pár článku :-)

Fazole adzuki a quinoa salát


 

TIP: Z netradičních příloh a potravin, jsem se nejvíc zamilovala do bílé a taky černé quinoi. Její vysoký obsah vlákniny a vitamín potěšili moje tělo. Její křupavost a oříšková chuť zase mé chuťové buňky. Je hodně univerzální pro různé recepty. Na fotce jí mám se špenátem, žampiony a kápií.

Zdravé večeře

Mozzarella s rajčaty, vajíčko na tvrdo se špenátem, dušený rybí filet se zeleninou, pečená červená řepa se sýrem feta a různé druhy salátů. To jsou mé nejčastější večeře. Když mně po nich ještě náhodou přepadne hlad, mám „povoleno“ sníst pár oříšku nebo kousek sýra. Ale to se stane už jen málokdy, protože si moje tělo už během prvního měsíce navyklo na menší a méně vydatné porce.

A co moje svačiny?

Dopoledne většinou nemám hlad, ale udržuji svůj metabolismus v pozoru aspoň jogurtem s oříšky, kefírovým nápojem nebo třeba jablkem. Odpolední svačina je ale jiná, míň sacharidová. Dám si třeba mrkev s humusovou pomazánkou, knäckebrot s lučinou, nebo fresh ze zeleniny.

Moruše bílá s jogurtem

TIP: Když mne přepadne hrozná chuť na sladké, moji první pomocí je většinou kousek banánu. Ale taky třeba jogurt s lahodnou moruší bílou a skořicí (na fotce), nebo třeba Semix křupavá müsli srdíčka. Na těch mám vybudovanou už celkem slušnou závislost :-)

Můj jídelníček přešel od ledna opravdu radikální změnou. Začala jsem více chápat složení jídla a taky souvislosti výživy člověka nejen s jeho hmotností, ale celkovou náladou a energií. Mnohokrát to vůbec není lehké, ale mám opravdu silnou podporu všech lidí v mém okolí. A dokonce jsem pro některé i inspirací – kolegyně a kamarádka se mi svěřili, že díky mému blogu začali líp jíst a cvičit – a to mi udělalo opravdu velikou radost.

Co dělá radost vám? Co vás v hubnutí inspiruje a co naopak odrazuje? Napište mi, budu moc ráda. P.S.: Příště vám ukážu náš nový smoothie mixér a recept na opravdu lahodný nápoj. Sledujte nás :-)