I když je pro vás cukrovka realitou, v ideálním případě nemusíte pociťovat vůbec žádné zdravotní komplikace. Do denního režimu můžete zařadit více fyzické aktivity, pohlídat si pitný režim a častěji si dopřát k jídlu rybu, ořechy nebo jiný zdroj omega kyselin. Kdo by o vás měl pečovat lépe než vy sami?

Život s cukrovkou

O cukrovce jako takové jsme si už pověděli v minulém článku. Dnes se podíváme, jak s cukrovkou zacházet, aby nám co nejméně zasahovala do života. Dozvíte se, že vás v podstatě bude nutit žít zdravě. To zase není tak špatné, že?

Desatero diabetika

Diabetickou dietu a režimová opatření musí dodržovat všichni pacienti s diabetem (nejen ti s cukrovou 2. typu). Tím to ale nekonční.

  1. Vyloučit potraviny s obsahem jednoduchých cukrů – řepný a třtinový cukr, med, výrobky z nich
  2. Omezit živočišné tuky a tučná jídla
  3. Nekouřit, nepít alkohol
  4. Méně solit
  5. Zajistit dostatečný pitný režim – minimálně 2 litry tekutin denně
  6. Hýbat se a omezit stres
  7. Zhubnout, pokud máte nadváhu. Jídelníček vám pomohou vytvořit výživoví specialisté.
  8. Jíst denně 5 až 6 menších porcí jídla – pro nižší výkyvy glykémie během dne
  9. Zvýšit přísun vlákniny
  10. Prohlížet denně nohy a ihned ošetřit každé poranění

Co jíst a čemu se raději vyhnout?

Základem diabetické diety je pestrá strava s dostatkem všech živin, minerálů, vitamínů a vlákniny. Je důležité vyhnout se cukru, medu a všem potravinám jimi oslazeným. Pokud si nemůžete odepřít sladké, volte raději přírodní náhrady cukru – stévii, březový cukr či xylitol.

Vhodnými potravinami jsou zelenina, luštěniny, celozrnné pečivo a těstoviny, celozrnná rýže, nízkotučné mléko a mléčné výrobky, libové vepřové a hovězí maso, kuře, krůta, králík, ryby (alespoň 2x týdně), voda, čaje, vejce (především bílek), brambory, neslazené celozrnné cereálie, rostlinné oleje a margaríny, ovoce, nízkokalorická sladidla, výjimečně nízkostupňové pivo a suché víno.

Nevhodné potraviny konzumujte co nejméně, nejlépe vůbec. Patří mezi ně sádlo, máslo, ztužené tuky, palmový olej, tučné maso a masné výrobky, všechny smažené pokrmy, tučné sýry a jiné mléčné výrobky (smetana, šlehačka, majolka, sušené a kondenzované mléko), přezrálé, sušené a kompotované ovoce, sladkosti, tvrdý alkohol, fruktóza.

Doplňky stravy aneb jak vyzrát na zvýšený cukr

Vedle diety a předepsaných léků, můžete po dohodě s lékařem, vyzkoušet i doplňky stravy.

Už od pradávna je známo, že hladinu cukru v krvi pomáhají udržovat skořice a gurmar. Mezi nejznámější doplňky stravy s obsahem těchto složek patří Dialevel, Diaben a Gurmar. S chutí na sladké nám pomůže chrom. Stále více se využívá i kyselina alfa-lipoová. Tato kyselina zasahuje do mnoha procesů látkové výměny a zlepšuje projevy diabetické neuropatie. Nedávné studie ukazují i pozitivní vliv omega-3 nenasycených mastných kyselin. Byl zaznamenán jejich pozitivní vliv na hladinu tuků v krvi a tím srdečně-cévních onemocnění a diabetickou retinopatii.

Hodnoty a jejich měření

Základní metodou pro stanovení cukrovky je měření hladiny glukózy (cukru) v krvi. Krev se odebírá ideálně po 8hodinovém lačnění - nejčastěji ráno před snídaní. Před odběrem je vhodné se vyvarovat jakékoliv fyzické námahy. Pokud hladina cukru přesáhne 7 mmol/l na lačno nebo 11 mmol/l během dne, můžeme mluvit o přítomnosti onemocnění cukrovkou.

V případě naměření hraničních hodnot 5,6 - 6,99 mmol/l a v těhotenství se většinou provádí glukózový toleranční test. Hladinu glukózy vám v ordinaci změří lékař. Díky stále větší dostupnosti kvalitních glukometrů si můžete hladinu cukru změřit i sami doma nebo ve spolupráci s vaším lékárníkem.