Úvodní strana » Magazín Lékárna.cz » Články a blogy » Zinek

Zinek

Imunita Vlasy Kůže

Hladká, čistá, zdravá pleť vypadá vždy pěkně. V nemalé míře se na tom podílí zinek, který pomáhá udržovat normální stav pokožky. Zinek napomáhá mnoha procesům v našem těle. V našem článku se dozvíte proč je důležitý a jak ho můžeme doplnit.

Zinek

Zinek v lidském těle

Zinek se podílí na procesu dělení buněk. Přispívá k normálnímu metabolismu kyselin, zásad, cukrů, makroživin, mastných kyselin a vitamínu A.  Patří mezi antioxidanty a napomáhá tak k ochraně buněk před působením volných radikálů.

K čemu je dobrý zinek

Zinek přispívá k:

  • normální syntéze DNA,
  • normální plodnosti a reprodukci,
  • normální funkci imunitního systému a normálním rozpoznávacím funkcím,
  • udržení normálního stavu kostí, vlasů, nehtů, pokožky, zraku a hladiny testosteronu v krvi.

Zinek v potravinách

Dostatečné množství zinku se nachází v běžné, zdravé a pestré stravě. Důležité je hlavně to "zdravé". Pokud jíte mnoho cukrů, tuků, bílého pečiva, snižujete tím vstřebávání zinku a zároveň zvyšujete jeho potřebu. Zinek se nachází v rostlinných i živočišných produktech. Lépe se vstřebává z těch živočišných. Nejvíce ho najdeme v ústřicích a krevetách. Dále pak v dýňových semínkách, luštěninách, cizrně, ovesných vločkách, mase (nejvíce v hověžím, vepřovém a jehněčím), ořeších, hořké čokoládě či mrkvi. 

Nedostatek zinku - kdo jím může trpět

Nedostatkem zinku trpívají především:

  • těhotné ženy,
  • děti,
  • mladiství,
  • sportovci a
  • všichni, kteří nemají vyváženou pestrou stravu.

Méně zinku mívají i lidé, kteří trpí diabetem, atopickým ekzémem či zánětlivým onemocněním střev.

Nedostatek zinku se může projevovat:

  • špatným hojením ran,
  • bílými skvrnkami na nehtech,
  • únavou,
  • popraskanými koutky úst,
  • vyrážkami,
  • suchou, hrubou kůží,
  • padáním vlasů,
  • zvýšenou náchylností k infekcím či celkovou slabostí.

U těhotných může nedostatek zinku způsobovat špatný vývoj plodu, předčasný porod, nízkou porodní váhu miminka či porodní komplikace.

Zinek a COVID-19

Zinek společně s dalším vitamíny a minerály (selen, vitamín C a D,..) napomáhají správnému fungování imunitního systému, proto je jeho dostatečný příjem důležitý.

Nadbytek zinku

Zinek se v organismu nekumuluje, proto je riziko předávkování minimální. Při předávkování se většinou jedná  o jednorázové předávkování více než 170 mg/den nebo dlouhodobý zvýšený příjem. Riziko předávkování hrozí i při práci s kovy - vdechování par nebo práškového zinku. Projevuje se průjmem, zvracením, nevolností, bolestmi svalů, zhoršením vstřebávání mědi a železa a s tím související chudokrevností.

Doporučená denní dávka zinku je 10 mg. Maximální dávka by neměla překročit 25 mg denně.

Zinek - tip od lékárníka

Pokud vám nevyhovují zinkové tablety, můžete vyzkoušet zinkové pastilky nebo rozpustné tablety do vody. Výhodná je i kombinace selen zinek či vitamín C se zinkem. Zinková mast je vhodná ke zklidnění podrážděné pokožky (pocením, močí, stolicí, opruzením, poštípáním hmyzem, svěděním). Využijete jí i všude tam, kde je potřeba pokožku vysušit - akné, opary či neštovice.

Veškerá zdravotní, výživová či léčebná tvrzení jsou v rámci legislativy EU výrazně omezena. Při tvorbě článků smíme vycházet pouze ze schválených tvrzení, která uvádí platná legislativa.

Nahoru
OK
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Zjistit více
Zpracovávám
Zeptejte se lékárníka