Lékárna.cz

Co funguje na vysoký a nízký tlak

Co funguje na vysoký a nízký tlak
Sdílet

Tento článek má pouze edukativní charakter, nenahrazuje poradu s lékařem nebo lékárníkem.

Poradíme vám, co můžete udělat pro to, aby vás netrápil vysoký ani nízký tlak.

Pomoc z přírody

Hloh obecný podporuje normální činnost srdce, transport kyslíku, krevního oběhu a navíc má relaxační účinky. Hlohová tinktura je vyráběna několikanásobnou extrakcí a je bez alkoholu. 

Zelený čaj obsahuje látky, které upravují zvýšený krevní tlak a naopak pomáhají zvýšit nepřiměřeně nízký krevní tlak. Navíc obsahuje množství prospěšných látek, které zabraňují kornatění tepen a napomáhají odbourávání cholesterolu v krvi. (PharmDr. Kamila Horníčková)

Co funguje na vysoký tlak

Základem prvence vysokého tlaku je vyvážený jídelníček, který by měl obsahovat především čerstvé potraviny, v nichž by měla být rovnoměrně zastoupena vláknina, bílkoviny i cukry, dále pak zdroje omega kyselin a také vitamínů i minerálů.

Vedle toho je vhodné zařadit do svého běžné programu pravidelný pohyb, ideálně 5x týdně alespoň 30 minut.

Zapomínat bychom však neměli ani na relaxaci, která by měla přinést především kompenzaci každodenního stresu a také na kvalitní spánek.

Na snížení tlaku také pomáhá:

  • Čaje ze speciální směsi bylin, které posilují krevní oběh a činnost srdce.
  • Bylinné kapky, jež se postarají o normální činnost srdce a kardiovaskulární soustavy.
  • Hořčík, protože je nepostradatelný pro správnou funkci oběhového systému.
  • Koenzym Q10, neboť u většiny lidí, které trápí vysoký tlak, byl prokázán jeho nedostatek.
  • Draslík, který sice ne o moc, ale za to spolehlivě tlak snižuje.

Mít svůj tlak pod kontrolou je velmi důležité, pamatujte však na to, že o formě kompenzace potíží s tlakem či vhodné léčbě musí vždy rozhodnout lékař.

Babské rady na vysoký tlak

  • Hloh podporuje správnou činnost oběhového systému.
  • Česnek působí blahodárně na celý organismus včetně srdce a kardiovaskulárního systému.
  • Jmelí má sedativní účinky na tlak a činnost srdce.

Dále je také vhodné:

  • méně solit,
  • omezit vliv stresu,
  • omezit příjem alkoholu
  • nekouřit a vyhýbat se místům, kde se kouří,
  • relaxovat,
  • zbavit se nadváhy.

Vysoký krevní tlak nebolí, ale zabíjí!

Pokud tlak dosahuje dlouhodobě hodnot nad 140/90 mmHg zvyšuje se pravděpodobnost vzniku mrtvice, srdečního selhání, infarktu myokardu, poškození ledvin, demence, erektilní dysfunkce, zhoršení zraku či urychlení usazování cholesterolu v cévách (ateroskleroza). Proto je včasné zahájení léčby a dosažení hodnot nižších než 140/90 mmHg nezbytné ke snížení rizika vzniku těchto onemocnění.

Co funguje na nízký tlak

  • Pro rozproudění oběhového systému je vynikající kvalitní černý čaj nebo káva.
  • Roibos je bylina, která má povzbuzující účinky, zároveň však nezpůsobuje nespavost.
  • Zelený čaj dodává tělu potřebnou energii.
  • Matcha tea probudí celé vaše tělo i mysl.
  • Ajurvédský himalájský čaj stimuluje mozek a povzbuzuje organismus.

Pro ideální krevní tlak je zároveň nezbytné:

  • dodržovat zdravý životní styl,
  • dodržovat optimální pitný režim,
  • jíst stravu bohatou na bílkoviny a vitamíny, především vitamín C a vitamíny skupiny B,
  • mít dostatek pohybu,
  • pomalu vstávat, abychom se vyhnuli motání hlavy, závratím apod.

Nízký tlak znepříjemňuje život

Nízký tlak není tak nebezpečný jako ten vysoký, může však znepříjemnit život. Ať už se jedná o závratě, únavu, motání hlavy, omdlévání, mžitky před očima, hučení v uších, zimomřivost, nadměrné pocení nebo studené nohy. Pokud však nízký tlak nezpůsobuje vážné omezení denního režimu, nepřistupuje se k léčebným opatřením.

Jak správně měřit krevní tlak?

Jak správně vybrat tlakoměr se dozvíte v našem článku Vysoký tlak? Jak na přesné domácí měření.

  • Před měřením tlaku si sedněte a alespoň 5 minut odpočívejte.
  • Nejméně půl hodiny před měřením nekuřte.
  • Před měřením tlaku nepijte alkohol.
  • Pohodlně se usaďte, opřete si záda a podepřete paži, aby byla v úrovni srdce.
  • Obě nohy mějte na zemi.
  • Během měření nemluvte a nehýbejte se.
  • Tlak měřte vždy na stejné paži. Obecně se doporučuje spíše levá, která je blíže srdci.
  • Vyhrňte si rukáv a nasaďte manžetu na paži. Nikdy nedávejte manžetu přes oblečení. Spodní okraj manžety by měl končit cca 2 cm nad loketní jamkou. Neutahujte ji příliš ani málo. Mezi paží a manžetou by měl být prostor maximálně na jeden prst.
  • Předloktí mějte opřené tak, aby manžeta byla v úrovni srdce.
  • Zapněte tlakoměr a čekejte na změření tlaku. Věnujte pozornost i šířce manžety. Pokud máte paži silnější a použijete užší manžetu, mohou být hodnoty naměřeného tlaku vyšší. To platí i obráceně (slabá paže - silná manžeta). Na manžetě je vždy napsáno, na jaký obvod paže je určena.

Symptomy nemoci či zdravotního problému popsané v tomto článku se u každého mohou projevit jinak. V každém případě konzultujte své zdravotní potíže vždy s lékařem.

21. leden 2020
Máte dotaz k článku? Napište nám!

Přečtěte si také

Konopí je dnes dobře známé a používané nejen v medicíně, ale také v kosmetice, kde je jedním z nejčastěji používaných top látek dnešního trhu.

více

Co to je, jaké jsou účinky propolisu a kdo by si na něj měl dát pozor, prozradíme v našem článku.

více

Řepík lékařský byl používaný v magii a léčení již od starodávných dob. K čemu však doopravdy slouží? Prozradíme v našem článku.

více

Co by to byl podzim bez dýně. Pokud jste v létě poctivě zalévali, tak teď už jistě sklízíte tyto na pohled krásné plody, které dovedou posloužit jak k snědku, tak i jako podzimní dekorace. Například…

více
Zeptejte se lékárníka

Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním.

Zjistit více

DOPRAVA ZDARMA

k nákupu nad 599 Kč

Přihlaste se k odběru novinek
a slevový kód vám pošleme e-mailem.