Moje srdcovky

Úvodní strana » Magazín Lékárna.cz » Články a blogy » Skrytá síla vitamínu E aneb antioxidant tokoferol

Skrytá síla vitamínu E aneb antioxidant tokoferol

Zdraví z přírody Srdce a cévy Detoxikace

Vitamín E může být nenápadnou složkou naší stravy, skrývá v sobě však mnoho prospěšných látek. V čem nám pomáhá a kde ho najdeme?

Skrytá síla vitamínu E aneb antioxidant tokoferol

Proč veverky nemají infarkt

Malý balíček arašídů či hrst mandlí by měla dospělému člověku dodat dostatek vitamínu E - jednoho z nejdůležitějších antioxidantů, tedy látek, které chrání buňky před poškozením volnými kyslíkovými radikály. Volné radikály poškozují různé sloučeniny, které tvoří stavební kameny buněk či pracují jako enzymy. Vitamín E pomáhá v boji proti oxidačnímu stresu, který může být příčinou takových nemocí, jako je např. Parkinsonova choroba, infarkt myokardu, vitiligo nebo chronický únavový syndrom.

Vlasová maska s vitamínem E

Pokud vás trápí vypadávání nebo řídnutí vlasů, přidejte několik kapek tekutého vitamínu E do vaší vlasové masky nebo kondicionéru předtím než aplikujete na umyté vlasy. a neche působit. Vyzkoušet můžete i revitalizující vlasovou masku: ​ smíchejte 2 lžíce olivového nebo slunečnicového oleje, 1 lžíci medu a 10 kapek vitamínu E. Dobře rozmíchanou směs vetřete do suchých vlasů a nechte 20 minut působit. Poté umyjte běžným šamponem na vlasy. 

(PharmDr. Kamila Horníčková)

Kde najdeme vitamín E

Vitamin E je rozpustný v tucích a vyskytuje se

  • v rostlinných olejích (např. olivový, slunečnicový, kokosový, konopný...)
  • ořeších,
  • semenech (slunečnice, sezamová semena), v naklíčených semenecb
  • sóje,
  • máku

Když je vitamínu E málo

Nedostatek vitamínu E se projeví zkrácením doby přežívání červených krvinek, poruchou funkce vaječníků a varlat. Může dojít až k neplodnosti. Dále se mohou objevit poruchy nervů a svalů, poruchy chůze a snížení obranyschopnosti organismu. Příčinou nedostatku vitamínu E mohou být také poruchy vstřebávání tuků či chronická onemocnění jater.

Když je vitamínu E příliš

Pokud byste zkonzumovali dávku vyšší než tři gramy, může se dostavit nevolnost, průjem, únava a svalová slabost. Celkově je ale vitamín E málo toxický. Dlouhodobé užívání vysokých dávek však může vést ke zhoršenému vstřebávání vitamínu K a tím ke snížení krevní srážlivosti.

Optimální dávka vitamínu E

  • Denní doporučená dávka pro dospělé = 12 mg pro muže, 8 mg pro ženy.
  • Denní doporučená dávka pro děti ve věku 11-14 let = 8 mg, 7-10 let = 7 mg, 4-6 let = 6 mg, 1-3 roků = 5 mg
  • Denní doporučená dávka pro těhotné ženy = 10 mg, kojící ženy 12mg
  • Někteří autoři doporučují i daleko vyšší dávky, až 100 mg na den. Pro léčbu mnoha onemocnění se předepisuje 200-800 mg na den.

Pokud se rozhodnete užívat vitamin E, můžete si vybrat v mnoha potravinových doplňků. Obtíže, které by vás vedly k jeho užívání, doporučujeme konzultovat s lékařem.

Nahoru
OK
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Zjistit více
Zpracovávám