Doprava zdarma nad 599 Kč. Přihlaste se k newsletteru!
Lékárna.cz

Vitamín B3 (Niacin)

Vitamín B3 (Niacin)
Sdílet

Lidé živící se převážně kukuřicí či čirokem trpívají onemocněním s názvem Pellagra. Jeho na první pohled patrným projevem je drsná kůže - “pele agra”. Kukuřice a čirok totiž brání vstřebávání niacinu, který následně v buňkách chybí.

K čemu je dobrý vitamín B3 (niacin)

Niacin neboli vitamín B3 je vitamín rozpustný ve vodě.

Niacin přispívá k:

  • normálnímu energetickému metabolismu,
  • normální činnosti nervové soustavy a psychické činnosti,
  • udržení normálního stavu sliznic a pokožky a
  • snížení míry únavy a vyčerpání.

Vitamín B3 v potravinách

Vitamín B3 je v potravinách široce rozšířen. Najdete ho v játrech, libovém a drůbežím mase, luštěninách, pivovarských kvasnicích, tuňákovi, slunečnici, arašídech, pšeničných klíčcích, mléku a mléčných výrobcích, vejcích či lahůdkovém droždí. Pokud jste vášnivými konzumenty kukuřice, niacin z ní získáte pouze v pražené podobě.

Co způsobuje nedostatek vitamínu B3

Při avitaminóze vzniká Pellagra charakterizovaná třemi D

  • demence (zmatenost, nespavost, halucinace, ztráta paměti, třes, těžké psychické stavy),
  • diarrhoea (průjem, ztráta na váze, nechutenství),
  • dermatitida (zánět kůže, přecitlivělost). U nás je výjimečná.

Nedostatek vitamínu B3 může dále způsobit:

  • únavu,
  • vznik vyrážek na kůži, zejména pokud je vystavena slunečním paprskům,
  • poruchy trávení,
  • nechutenství,
  • poruchy psychiky,
  • nespavost,
  • migrény či
  • depresivní stavy.

Kdo potřebuje víc vitamínu B3

Vyšší potřebu niacinu mají alkoholici, kuřáci a lidé s onemocněním ledvin.

Zvýšená potřeba niacinu se objevuje i při horečkách, infekcích, v těhotenství, při kojení, při zvýšené fyzické a psychické námaze, při konzumaci velkého množství cukru a sladkostí a ve stáří.

Přebytek vitamínu B3 aneb všeho moc škodí

Přebytečné množství niacinu je vylučováno močí. Proto je předávkování málo pravděpodobné. Ovšem pokud byste užívali niacin v gramových dávkách (nad 3 gm/den) po delší dobu, hrozí vám zarudnutí kůže, bolesti žaludku, nevolnost, průjem a poškození jater. Toxická dávka je 1,8 gramu na kilogram tělesné hmotnosti.

Denní dávka vitamínu B3 (niacinu)

  • Dospělý muž denně potřebuje asi 16 mg niacinu a žena asi 14 mg. Odpovídá to zhruba 150 g kuřecího masa nebo běžné porci ryby.
  • Doporučená denní dávka pro těhotné ženy je 17 mg, pro kojící ženy 20 mg.
  • Doporučenná denní dávka vitamínu B3 pro dítě je 5-13 mg (v závislosti na věku)

Vitamín B3 - tip lékárníka

Niacin užívejte v kombinaci s ostatními vitamíny skupiny B. Vitamíny se v působení v organismu vzájemně doplňují. Nejlepším zdrojem vitamínů skupiny B jsou pivovarské kvasnice. (Mgr. Pavla Horáková)

Veškerá zdravotní, výživová či léčebná tvrzení jsou v rámci legislativy EU výrazně omezena. Při tvorbě článků smíme vycházet pouze ze schválených tvrzení, která uvádí platná legislativa.

Mgr. Pavla Horáková

Mgr. Pavla Horáková

27. březen 2021
Témata článku
Psychika Kůže
Máte dotaz k článku? Napište nám!

Přečtěte si také

Sladkovodním a mořským řasám, jejichž užívání se v poslední době těší velké oblibě se přisuzují různé prospěšné vlastnosti. Co je na tom pravdy a je jejich dlouhodobá konzumace bezpečná? Prozradíme v…

více

Co způsobuje bolest v patě a jak se s ní vypořádat? Poradíme v našem článku.

více

Je CBD olej opravdu tak výjimečný? K čemu je vhodný? A co je to endokanabinoidní systém? Prozradíme vám odpovědi nejen na tyto otázky.

více

Nejen o tom, jaké jsou výhody kontaktních čoček, pro koho se hodí a jak o ně pečovat prozradíme v našem článku. Dozvíte se i jak pečovat o zrak, a jak s ním souvisí to, co jíte.

více
Zeptejte se lékárníka

Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním.

Zjistit více

DOPRAVA ZDARMA

k nákupu nad 599 Kč

Přihlaste se k odběru novinek
a slevový kód vám pošleme e-mailem.