Úvodní strana » Magazín Lékárna.cz » Články a blogy » Vitamín B12 (kobalamin)

Vitamín B12 (kobalamin)

Trávení Péče o tělo Psychika

Vitamín B12 je pro organismus důležitý, protože se podílí na tvorbě červených krvinek. Poradíme, odkud ho získat, jaká je denní dávka a kdo by ho měl doplňovat do stravy.

Vitamín B12 (kobalamin)

Co je vitamín B12 (kobalamin)

Kobalt, který je důležitou součástí tohoto vitamínu, je jako samostatný kov modrý – přidává se do skla, které zbarvuje do syté, „kobaltové modři“. Buňky v lidském těle ale nejsou modré. Kobalamin, jak se biochemicky vitamin B12 jmenuje, hraje důležitou roli v krvetvorbě. Tento vitamín je součástí komplexu vitamínů skupiny B.

Proč vitamín B12 důležitý

Vitamín B12 má v těle několik funkcí - nejznámější je jeho účast na tvorbě červených krvinek, nezbytný je také pro funkci nervového systému a tvorbu buněčných membrán. Bez vitamínu B12 jsou červené krvinky příliš veliké a nedokážou správně plnit svou funkci - předávat kyslík buňkám.

Kde najdeme vitamín B12

Zdroje vitamínu B12 najdeme především:

  • v živočišných produktech jako je maso, vejce, mléko a mléčné výrobky,
  • v mase je pak nejvíce obsažen v játrech, ledvinách a srdci.

Vegani, vegetariáni a vitamín B12

Pokud jste vegetarián, máte možnost získat ho ze zakvašovaných potravin, také se v malém množství nachází v některých mořských řasách. U zdravého člověka pokryje denní potřebu vitamínu B12 běžná strava. V neposlední řadě se na tvorbě vitamínu B12 podílejí střevní bakterie. Jak jídelníček vegetariánů vhodně doplnit se dozvíte v dalším z našich článků.

Přebytek a nedostatek vitamínu B12

Přebytek vitamínu B12 v lidském těle zpravidla nenastává, neboť tento vitamín se v těle do zásoby neukládá.

Nedostatek může vzniknout při poruše vstřebávání ze žaludku a střev, nedostatečném přísunu z potravy (přísní vegetariáni) a při poruchách metabolismu. Vede ke snížení tvorby a deformaci tvaru červených krvinek s následnou chudokrevností známé jako perniciozní anémie. Může dojít k onemocnění nervové soustavy a poruše růstu.

Předávkování vitamínem B12

V dostupné literatuře nebylo popsáno poškození zdraví vitamínem B12 ani jeho předávkování.

Doporučená denní dávka vitamínu B12

Denní potřeba vitamínu B12 je 0,1 - 1 mikrogram/den.

0,1 mikrogramu je minimální množství chránící organismus před projevy jeho nedostatku, 1 mikrogram stačí, abyste měli normální červené krvinky. Světová zdravotnická organizace (WHO) doporučuje:

  • u dospělých 2 μg/den
  • v těhotenství 3 μg denně
  • u kojících žen 2,5 μg /den.

Přepočteno na potraviny, jedna porce masa nebo jedno vejce by mělo pokrýt denní potřebu vitamínu B12 u dospělého člověka.

Kdo by měl vitamín B12 určitě doplnit do stravy

Doplňování vitamínu B12 potravinovými doplňky je doporučeno v případě přísného vegetariánství a při dietách omezujících množství živočišné stravy (například u onemocnění ledvin). Z doplňků stravy se  vstřebá cca 1-5% obsaženého vitamínu B12. Proto ho obsahují vyšší množství než je doporučená denní dávka.

Co když máte vitamínu B12 nedostatek

Nedostatek vitamínu B12 při poruše jeho vstřebávání se léčí pouze injekcemi přímo do žíly. Pokud máte dojem, že trpíte nedostatkem vitamínu B12, můžete si koupit některý z mnoha nabízených potravinových doplňků. Doporučujeme však tyto obtíže nejprve konzultovat s lékařem.

Nahoru
OK
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Zjistit více
Zpracovávám
Online - Poradíme Vám