Moje srdcovky

Úvodní strana » Magazín Lékárna.cz » Články a blogy » Kvašená zelenina - víme, jak na to

Kvašená zelenina - víme, jak na to

Imunita Zdraví z přírody Ženy

Poradíme vám, jak si doma vyrobit kvašenou zeleninu, neboli pickles - oblíbenou vitamínovou a probiotickou bombu.

Kvašená zelenina - víme, jak na to

Bleskové kvašení

Himalájská sůl je velmi vhodná k nakládání zeleniny ve vlastní šťávě i na přípravu slaného nálevu. Oproti obyčejné soli obsahuje navíc 88 prvků, které naše tělo dokáže využít. Umeocet dodá zelenině slanokyselý nádech. Používá se zejména při bleskovém kvašení salátů (například z ředkviček nebo okurek). Jelikož obsahuje i enzymy, dokáže ze zeleniny udělat jemně kvašený salát během několika minut. Použít ho můžete i k přípravě nálevu - stejně jako sojovou omáčku. Ta je vynikající i do salátu z čínského zelí a cibulky. Stejně jako umeocet nastartuje kvašení velmi rychle díky obsahu enzymů. (Mgr. Pavla Horáková)

Co budu potřebovat

Abyste mohli doma kvasit zeleninu, nemusíte sahat hluboko do kapsy. Sklenici chutné kvašené zeleniny si vyrobíte doslova za pár korun.

  • Nádoba - Vystačíte si ze zavařovacími sklenicemi. Do větší napěchujete zeleninu, menší naplněná vodou, vám poslouží jako závaží. Vyzkoušet můžete i různé vychytávky - pružiny do zavařovaček nebo speciální sklenice s víčkem na pickles.

  • Zelenina - Bez ní se to neobejde. Jako základ se používá zelí - bílé, červené nebo i čínské. K zelí pak můžete přidat cokoliv vás napadne. Osvědčené kombinace jsou zelí s cibulí nebo zelí s mrkví či řepou. Odvážnější přidají ředkvičky, pórek, kedluben, celer, brokolici nebo květák. Kvasit se dají i okurky. Kdo nemusí zelí, může kvasit vlastně jakoukoliv zeleninovou směs.

  • Sůl - Kvasit zeleninu se dá i bez soli, ale to už je trochu náročnější. Začněte proto raději pomocí soli. Využít můžete běžnou kuchyňskou sůl. My doporučujeme mořskou sůl a ještě lépe růžovou himalájskou sůl, která navíc obsahuje 88 prvků, které tělo dokáže využít.

  • Koření - Kdo rád experimentuje, může přidat různé koření. Taková klasika je kmín. Doporučit můžeme křen nebo česnek. Sáhnout můžete po bobkovém listu a novém koření. Skvěle poslouží i umeocet.

  • Probiotika - Rozhodnete-li se zkusit kvasit i bez soli, můžete využít probiotika jako startér pro kvašení. 

Náš tip - kvašení bez soli

Pokud ke kvašení nechcete použít sůl, jako startér kvašení vám může dobře posloužit přídavek probiotik.  Nespotřebovaný zbytek zkonzumujte - vaše tělo vám poděkuje :-) K nastartování kvašení můžete využít i ječmenný slad - ten zároveň "nakrmí" rozvíjející se probiotické kultury. (PharmDr. Pavla Horáková)

Postup pro kvašení se solí v 5 krocích

  1. Nakrájejte zeleninu na drobné nudličky, kostičky, kolečka, zkrátka jak vám to přijde pod ruku. K zelenině přidejte sůl, případně koření. Na 1 kg zeleniny přidejte 15 - 20 g soli.

  2. Zeleninu se solí pořádně promíchejte a nechte několik desítek minut odležet. Tu a tam zeleninu promačkejte, aby pustila šťávu.

  3. Tuto směs pak napěchujte do připravené nádoby. Klíčové je,aby veškerá zelenina byla ponořená ve šťávě. Zeleninu je tedy nutné zatížit. Nejlépe speciální spirálou nebo menší zavařovačkou naplněnou vodou.

  4. Sklenici uložte na bezpečné místo v kuchyni, mimo přímé sluneční záření. Během několika dní bude probíhat mléčné kvašení.

  5. Po 5 až 7 dnech uložte sklenici s hotovou kvašenou zeleninou do lednice. Přidávejte do zeleninových salátů nebo jako přílohu k různým běžným jídlům.

3 tipy, které kvašení ulehčí

1. Některá zelenina pustí málo šťávy, některá skoro žádnou. Můžete ji nahradit převařenou vodou se solí či umeoctem.

2. V průběhu kvašení šťávy přibývá. Dejte pod sklenici talířek, kam může případně přebytečná šťáva odtéct.

3. Hotovou směs si rozdělte do několika menších uzavíratelných sklenic a uchovejte v lednici. Tu a tam se může stát, že se nějaká začne kazit, nezkazí se vám tak celá dávka.

Proč kvasit

Kvašená zelenina obsahuje miliardy prospěšných bakterií a velké množství vitamínu C. Navíc se jedná o vysoký obsah vlákniny. Slouží tedy jako podpora trávicího ústrojí a posila imunity.

Všeho s mírou!

Stejně jako u všeho, i u kvašené zeleniny platí rčení - všeho s mírou! Doporučujeme konzumovat 1 polévkovou lžíci kvašené zeleniny denně po obědě nebo po večeři. (Mgr. Pavla Horáková)

Nahoru
OK
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Zjistit více
Zpracovávám