Oblíbené položky

Úvodní strana » Magazín Lékárny.cz » Články a blogy » Psyllium pro zdravé trávení

Psyllium pro zdravé trávení

Trávení Zdraví z přírody Hubnutí Ženy

Trávicí potíže sužují celou řadu lidí. Příčina se může skrývat v nevhodné stravě, ve stresu či v sedavém zaměstnání a nedostatku pohybu. Strava chudá na vlákninu způsobuje velice často zácpu. Jak vyzrát na hodiny prosezené na záchodě? Už jste slyšeli o pojmu psyllium?

Psyllium pro zdravé trávení

Psyllium je rostlina, též zvaná jako jitrocel indický. Pro nás jsou zajímavé primárně její semena a to včetně obalu. Jedná se o druh ve vodě rozpustné vlákniny, která prochází trávicím traktem, aniž bych se vstřebala. Tento zdroj vlákniny dokáže spolehlivě nastavit normální funkce střevniího traktu. Nutností je však zvýšit příjem tekutin.

Jak psyllium funguje?

Psyllium na sebe naváže vodu a několikanásobně zvětší svůj objem. Změní se na konzistenci, která je podobná gelu nebo slizu a tím změkčuje stolici. Na tuto nabobtnalou vlákninu reagují střeva zvýšeným pohybem a dochází k rychlejší peristaltice. Nabobtnalá vláknina umožňuje posun nánosů a nestrávených zbytků, které se drží delší dobu ve střevních záhybech. Zároveň na sebe dokáže navázat toxiny, které se omocí stolice dostanou z těla ven. Pravidelné užívání ovlivňuje stolici a to nejen pravidelnost, ale i konzistenci.

Pro koho je psyllium vhodné?

Ať už preventivně či při jasných příznacích špatného trávení je vhodné tento druh vlákniny doporučit skoro všem. Na pozoru by se měli mít především ti, kteří mají svůj klasický jídelníček chudý na vlákninu. Ta se nachází hlavně v ovoci a zelenině a dále pak v celozrném pečivu či vločkách. Další rizikovější skupinou jsou lidé s nedostatkem pohybu. V dnešní době má celá řada lidí sedavé zaměstnání, do práce jezdí autem ši hromadnou dopravou a ve volné chvíli se jim nedaří najít si čas na sport či procházku. Střeva v takovém případě nejsou podporována pohybem a jejich činnost je pomalejší.

Co dokáže psyllium

  • Přispívá k normální funkci trávicího traktu

  • Díky vláknině je stolice měkčí, čímž může přispět k menšímu dráždění konečníku

  • Přispívá k normální hladině cholesterolu v krvi

  • Vyvolává pocit sytosti, často se používá u redukčních diet

Jak psyllium užívat?

Na trhu najdete celou řadu doplňků stravy obsahující psyllium. Nejčastěji se setkáte s celými semeny nebo s rozdrcenými semeny na prášek. V takovém případě stačí jednu až dvě čajové lžičky semen nebo prášku rozmíchat v tekutině a vypít, ideálně asi půl hodiny po jídle. Komu by konzistence vadila, může psyllium užívat v podobě kapslí. V každém případě však nezapomeňte doplnit tekutiny! Je vhodné vypít minimálně další sklenici vody, aby mohla vláknina nabobtnat.

Mezi oblíbené produkty patří psyllium Dr. Popov a to buď v čisté formě nebo s přídavkem nějakého extraktu či příchutě. Vyzkoušet můžete Psyllium s Aloe Vera, s příchutí pomeranče či citrónu nebo psyllium s probiotiky.

Psyllium v receptech

Ač to může znít podivně, psyllium se často objevuje v nejrůznějších receptech. Jednoduše se  může přidat do müsli či do jogurtu, ale nejčastěji se jedná o příměs do těsta na bochník chleba nebo výrobu houstiček. Většinou však jde o recepty speciálních diet, především těch nízkosacharidových, při kterých není možné používat klasické obiloviny.

Nahoru
OK
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Zjistit více
Zpracovávám