Oblíbené položky

Úvodní strana » Magazín Lékárny.cz » Články a blogy » Probiotika nebo prebiotika? Kdy a proč je užívat

Probiotika nebo prebiotika? Kdy a proč je užívat

Probiotika nebo prebiotika? Taky v tom nemáte jasno? Zkuste si představit svůj trávicí trakt jako řeku. Probiotika jsou malé rybky, co v ní plavou. A prebiotika jsou chleba, který jim házíme, aby se měly dobře. Které "rybky" v řece chcete a které ne, kdy vysadit nové a kdy je přikrmit, to se dočtete v následujícím článku. Už bez velkých metafor, slibuji.

Probiotika nebo prebiotika? Kdy a proč je užívat

Probiotika jsou živé mikroorganismy, které mají při konzumaci v dostatečném množství příznivé účinky na naše zdraví. Mezi nejznámější probiotické bakterie patří Laktobacillus acidophilus, Lactobacillus rhamnosus, Lactobacillus plantarum, Bifidobacterium longum, Bifidobacterium lactis, Bifidobacterium breve a Streptococus thermophilus. Pokud jste dočetli až sem bez zlomeniny jazyka, asi se shodneme, že pro zjednodušení stačí udržet v hlavě pojmy laktobacily a bifidobakterie. Někdy se jim také říká bakterie mléčného kvašení.

Tyto bakterie se nacházejí např. v jogurtech, kefíru, kysaném zelí, kysané zelenině, mateřském mléce - a samozřejmě v probiotických doplňcích stravy. Usídlují se na stěnách tlustého střeva. Zde produkují především kyselinu mléčnou, která ničí hnilobné a patogenní bakterie. Díky tomu, že probiotika zajišťují správnou funkci střev, posilují naši imunitu.

Zdravá mikroflóra = příjemná atmosféra ve vašem střevě

Roli trávicího traktu často podceňujeme. Ve střevě probíhá nejen trávení. Velká část (asi 70 %) našeho imunitního systému se nachází právě v tlustém střevě. Střevní prostředí je jedinečné tím, že v něm přežívá velké množství bakterií a vytvářejí tzv. střevní mikrofloru.

Bakterie zde žijící lze rozdělit do dvou skupin. Na ty, které mají pro organismus pozitivní význam a ty, které nám naopak škodí. „Škodlivé“ bakterie produkují toxické látky, které mohou snižovat naši imunitu a mohou být příčinou mnohých akutních i chronických onemocnění. Probiotika (tedy „užitečné“ bakterie) naopak příznivě ovlivňují střevní mikrofloru, zabraňují množení škodlivých bakterií, zvyšují imunitu a zlepšují trávení.

Probiotika jsou užitečná i tím, že příznivě ovlivňují pH ve střevě, pomáhají rozkládat nevstřebatelné zbytky potravy, zlepšují vstřebávání živin, zvyšují prokrvení sliznice, příznivě působí na peristaltiku, produkují vitamíny B12 a K, působí jako prevence vzniku respiračních onemocnění, alergií a rakoviny tlustého střeva. Pokud dojde k narušení rovnováhy mezi užitečnými a škodlivými bakteriemi, dochází k zažívacím potížím – plynatost, zácpa, průjem, nadýmání, křeče, překyselení organismu – která mohou vyústit v závažná onemocnění, jako je například záněty střeva, alergie, kožní problémy, ulcerozní kolitida nebo i rakovina střeva.

Kdy jsou probiotika potřeba

Trávicí trakt dospělého člověka je domovem asi 500 druhů mikroorganismů. Správné fungování a vyváženost mohou narušit nadměrná konzumace tučného masa, uzeniny, majonézy, vnitřností, sladkostí, změna stravovacích návyků, nedostatek vlákniny ve stravě, alkohol, stres a řada léků – antibiotika, cytostatika nebo imunosupresiva.

Probiotika je vhodné užívat při a po užívání antibiotik, při střevních a zažívacích potížích a onemocněních (průjem, zácpa, nadýmání, Crohnova choroba, dráždivý tračník, kvasná a hnilobná dyspepsie), v těhotenství, při kojení, při chronických plísňových onemocněních, kandidozách, snížené imunitě, infekcích močových cest, diabetu, zvýšené hladině cholesterolu, při poruchách jater a žlučníku, intoleranci na mléko a alergiích. Vhodné jsou i pro kojence a děti.

Probiotika a antibiotika najednou?

Při užívání antibiotik je vhodné pravidelně doplňovat probiotika. Antibiotika likvidují nejen ty „špatné“ bakterie, ale i ty, které jsou pro nás prospěšné. Proto se při užívání antibiotik mohou objevit především zažívací potíže. Abychom těmto problémům předešli, je lepší přidat probiotika. Při léčbě antibiotiky je vhodné dodat probiotika ve formě kapslí, které chrání mikroorganismy před působením žaludečních kyselin a dostávají se snáze do místa účinku – do střeva. Jak tedy probiotika užívat, aby měla  při užívání antibiotik největší přínos?

Ideální je podávat probiotika ve dvou třetinách intervalu užívání antibiotik, aby antibiotika zničila co nejmenší množství prospěšných probiotik. Když užíváte antibiotika například po 12 hodinách, probiotika si dejte 8 hodin po užití antibiotik. Po ukončení léčby antibiotiky je vhodné pro rychlejší obnovu střevní mikroflory užívat probiotika ještě zhruba týden.

Prebiotika - potrava pro probiotika

Prebiotika jsou komplexem sacharidů, kterými se probiotické bakterie živí. Zatímco bakterie si na nich pochutnají, pro naše tělo jsou nestravitelnou vlákninou. Prvním a nejlepším zdrojem je pro člověka mateřské mléko. Prebiotika se nacházejí i v rostlinné stravě. Zřejme nejvýznamnější prebiotikum je inulin. Hojně je obsažen především v kořeni čekanky a v artyčoku. Nalézt ho můžeme i v cibuli, česneku a pórku. Dalším zdrojem prebiotik jsou jablka, meruňky a luštěniny.

Prebiotika jsou našemu organismu prospěšná tím, že podporují vhodné složení střevní mikroflory. Jsou prevencí zažívacích potíží, především průjmů. Snižují riziko vzniku rakoviny tlustého střeva a konečníku. Napomáhají vstřebávání živin, hlavně vápníku a hořčíku.

Stálý přísun probiotik

Střevní bakterie dlouhodobě obývají trávicí trakt a kolonizují ho. Probiotika jsou živé bakterie, které ve střevě přetrvávají dočasně a nejsou schopny dlouhodobé kolonizace. Proto je vhodné probiotika užívat dlouhodobě, aby mohl být patrný pozitivní efekt.

Jak už bylo řečeno, k nejčastějším patří bakterie mléčného kvašení – laktobacily a bifidobakterie. Jejich přírodním zdrojem jsou „kvašené“ potraviny – jogurty, zákysy, kefír, kysané zelí a kysaná zelenina. Čisté kultury lze aplikovat i ve formě potravních doplňků – kapsle, tablety, kapky, sirupy. Účinky probiotik na imunitu lze úspěšně kombinovat s účinky betaglukanu obsaženého v hlívě ústřičné - více se dočtete ve článku Hlíva ústřičná pro vaši imunitu.

Probiotika a prebiotika u dětí

Nejdůležitější význam probiotik a prebiotik spočívá v preventivním působení. U dětí je tento jev o to výraznější. Projevuje se pozitivně již v kojeneckém věku, kdy miminka ještě nemají dostatečně osídlený zažívací trakt prospěšnými bakteriemi. V tom jim pomáhá mateřské mléko, které je v tomto ohledu jedinečné a nenahraditelné. Kromě jiného je bohaté právě na probiotické bakterie a prebiotika. Výzkumy prokázaly, že kojené děti mají ve střevech větší množství probiotických bakterií než děti nekojené, a tím i menší pravděpodobnost vzniku zažívacích potíží – nadýmání, průjmů, bolestí bříška.

Probiotika a prebiotika hrají důležitou roli i u starších dětí, které se na pískovišti, ve školce nebo ve škole setkávají s těmi „špatnými“ bakteriemi. Proto je důležité dodat dítěti probiotika i prebiotika. Buď vhodnou stravou nebo potravními doplňky. K pozitivním účinkům probiotik a prebiotik u dětí patří například to, že dochází ke zlepšení příjmu živin z potravy a zlepšuje se vstřebávání vápníku do kostí. Dále probiotika a prebiotika stimulují imunitní systém, zmírňují projevy kožních onemocnění a alergií a podporují správné zažívání.

nakupovat

Související zboží

všechny články

Přečtěte si

 

Nahoru
OK
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Zjistit více
Zpracovávám