Oblíbené položky

Úvodní strana » Magazín Lékárna.cz » Články a blogy » Chrápání běžná věc, která může vést k neběžným potížím

Chrápání běžná věc, která může vést k neběžným potížím

Děti Ženy Muži

Wikipedia chrápání definuje jako zvuk vibrací, které pochází z dýchacího ústrojí některých osob nebo zvířat během spánku. Chrápání pak může způsobovat nespavost, ztrátu soustředění, nervozitu a ztrátu libida. Podle textů publikovaných ve vědeckých časopisech, může být ale chrapot i ukazatelem závažnějšího problému, který je třeba řešit. Nechceme vás teď strašit a určitě není na místě všeho nechat a běžet k lékaři. Zkuste si ale třeba pár týdnů zapisovat, po dohodě s partnerem, jak často chrápete a co nočnímu chrápání předchází.

Chrápání běžná věc, která může vést k neběžným potížím

S chrápáním se v životě setká asi každý. Jsme na něj pravděpodobně všichni zvyklí a rozhodně si z něj neděláme hlavu. Chrápání ale není přirozený a vždy má nějakou příčinu, Většinou nejde o nic závažného, mezi ty nejčastější příčiny nepříjemného nočního chrápání patří třeba nachlazení a zduření dutin, často jde také o potíže s nosní přepážkou. Občasné pochrupování nikomu neublíží, spíš je to nepříjemné pro samotného spáče a jeho okolí.

Závažnější příčiny chrápání:

  • Obezita – Jakmile se tuk začne usazovat v okolí krku a dýchacího ústrojí, je to potíž.
  • Kouření – Cigaretový kouř posouvá hleny směrem nahoru a tím činí kuřáka víc náchylného kupříkladu k nemocem horních cest dýchacích.
  • Alkohol – Když pijete alkohol, uvolníte tím svaly v krku a pomůžete vibracím k tomu, aby zněly ještě hlasitěji a otravněji pro okolí.

Spánková apnoe

Nejzásadnější potíž nastane, když během spánku a hlasitého chrápání vždy na pár sekund nastane hrobové ticho. To značí obstrukční syndrom spánkové apnoe, kdy člověk doslovně přestává dýchat. Stává se to hlavně lidem, kteří chrápou pravidelně a hlasitě. Často se cítí unavení, bolí je ráno hlava a přes den si často dávají dlouhé šlofíky. Apnoe může vést až k chronickým potížím krevního tlaku a k ischemické chorobě srdeční. Problémy se navíc můžou podepsat třeba na impotenci.

Chrápání u dětí

Dětské chrápání se může zdát úsměvné nebo roztomilé, ale často signalizuje zdravotní potíže, nejčastěji jde o zvětšené nosní mandle. Pokud vaše dítě chrápe pravidelně, nejen když stoná, je na místě vzít ho k lékaři.

Chrápání u žen

Ano, ženy chrápou. Statisticky chrápe čtyřicet procent mužů a deset procent žen. Ty se s chrápáním nejčastěji potýkají během hormonálních změn; tedy během menstruace, v menopauze nebo v těhotenství. Chrápaní v těhotenství je pravděpodobně způsobeno zvýšením tělesné váhy a podle nové studie může mít co dočinění s porodní vahou u novorozeňat. Velkou studii udělali vědci z univerzity v Michiganu, kteří během tří let otestovali 1600 těhotných žen. Děti narozené ženám, které během těhotenství chrápaly, byly v devadesáti procentech menší a lehčí než u těch, které spaly potichu.  

Dá se chrápání odstranit?

Dobrá zpráva je, že chrápání nemusí být doživotní problém. Dá se vyřešit mnoha způsoby. Nejinvazivnějšími možnostmi jsou různé operace čelistních kostí, hrtanu, nebo ambulantní zákrok laserem. Ten se provádí v lokální anestezii a lékař laserem upraví tvar čípku a měkkého patra. Některé operace hradí zdravotní pojišťovna, zákrok laserem může vyjít i na desítky tisíc korun. 

Babské rady, spaní na boku, vysoký polštář nebo zákaz kouření

Naše babičky by na chrápání doporučily bylinky, třeba mátu nebo dobromysl. Zkuste si před spaním pravidelně vařit bylinkový čaj. Mezi klasické rady na odstranění chrápání patří zákaz spaní na zádech. Jakmile spíte na boku vaše dýchací cesty dostanou víc prostoru. Pokud nepomáhá čaj ani poloha na boku, je na čase vyzkoušet vyšší kalibr v podobě investice do zvlhčovače vzduchu, to vám pomůže zbavit se suchého pocitu v ústech a v krku. Pokud nechcete kupovat drahé přístroje, pořádně si v ložnici zatopte a na radiátor položte vlhké prostěradlo, případně choďte před spaním do sauny.

Pokud vyzkoušíte tyto rady, ale v noci stále budíte i sousedy, máme pro vás ještě pár dalších nápadů:

  • spreje a kapky: dnes již běžně seženete spreje a kapky proti chrápání. Stříkají a kapají se většinou do krku. Fungují na bází esenciálních olejů, a bylinek.
  • hodinky: teď si určitě říkáte, že jsme omylem zařadili kus jiného textu ale ne. Jde o hodinky, které zjednodušeně ucítí vibrace způsobující chrápání a vyšlou impulz do mozku. Nutno dodat, že impulz není bezbolestný.
  • náplasti: docela známým pomocníkem proti chrápání jsou náplasti, které se lepí na kořen nosu, seženete je v každé lékárně.
  • zpěv: Zkusili jste si někdy před spaním z plna hrdla zapět? Zpěv totiž může pomoci k spánku bez chrápotu, posilujete totiž svaly v hrtanu a ty samé svaly pak zmírňují sílu vibrací. 

Jak to máte s chrápáním vy?

Nahoru
OK
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Zjistit více
Zpracovávám