Oblíbené položky

Úvodní strana » Magazín Lékárny.cz » Články a blogy » Aronie - plod napěchovaný vitamíny

Aronie - plod napěchovaný vitamíny

Trávení Imunita Zdraví z přírody Srdce a cévy Superpotraviny

Kdo rád doplňuje vitamíny přirozeněji než v tobolkách, měl by zbystřit a aronii, nebo-li černému jeřábu, věnovat alespoň kousek pozornosti. Tento tmavý plod mírně sladké a pikantně trpké chuti je totiž vitamíny doslova napěchovaný! Oblibě se těší také díky svým antioxidačním účinkům a celkově širokému spektru využití.

Aronie - plod napěchovaný vitamíny

Léčivé účinky černého jeřábu se využívaly už dávno v historii. Povídá se, že na příklad pro Kelty to byl velmi posvátný strom. V dnešní době jsou jeřabiny zařazeny do atraktivního seznamu tak zvaných superpotravin. A vcelku oprávněně. Mezi nejoblíbenější účinky aronie patří snižování krevního tlaku, pozitivní vliv na hormonální rovnováhu, zlepšování pružnosti cév nebo třeba doplnění velmi důležitého vitamínu C.

Aktivní látky aronie

Začneme vitamíny, pro které sáhne po aronii ne jeden pacient, který jich má akutní nedostatek. Kromě velkého množství vitamínu C je v černých plodech obsažen také vitamín E, K, B1, B2, B6 , B9, A a P. Tělo ke správné funkci potřebuje kromě vitamínů také minerály a stopové prvky. I těch obsahují bobule celou řadu. Mezi ty nejzajímavější patří draslík, hořčík, vápník, železo, zinek a v neposlední řadě jód, který je klíčový pro správnou funkci štítné žlázy. Za zmínku stojí určitě také vysoký obsah rutinu, který má pozitivní vliv na pevnost a pružnost cév.

Nejen silný antioxidant. Na co všechno aronie působí?

Černé jeřabiny jsou považovány za silný antioxidant. Antioxidanty omezují činnost kyslíkových  radikálů a tím snižují riziko vzniku srdečně-cévních onemocnění. Bioflavonoidy a rutín majíí pozitivní vliv na pevnost a pružnost cév a hodí se hlavně pro ty, které trápí křečové žíly nebo hemeroidy.

Plody aronie obsahují pro lidský organismus důležitý jód. Jód je nezbytný pro správný vývoj plodu a hraje velice důležitou roli při vývoji mozku, a proto je často doporučován těhotným a kojícím ženám. Kromě toho potřebuje jód ke správné funkci i  štítná žláza.

Antioxidační látky přisipívají k posílení imunity, slouží jako prevence proti chřipce a nachlazení a pozitivně působí na paměť a celkovou vitalitu.

Zařaďte aronii do svého jídelníčku

Černé jeřabiny lákají ke sklizni koncem léta a na podzim. Opadavým keřem nebo stromkem se pyšní kde jaká zahrádka. Ne každý má však možnost získat tyto tmavě fialové bobule čerstvé, a tak nezbývá nic jiného, než si vystačit s koupenými sirupy, šťávami, džemy nebo sušenými plody. Největší množství prospěšných látek lze získat lisováním plodů za studena. Ze sušených plodů si uvařte  voňavý zdravý čaj. A jestli si potrpíte na sladké snídaně, džem z černých jeřabin vyniká nejen na pečivu, ale skvěle chutná i na lívancích nebo palačinkách.

Pozor, šťáva z aronie se nepije po sklenicích, nýbrž po doušcích. Doporučené množství je asi 30 ml šťávy 3 x denně, ideálně na lačno.

Tip: Přidejte bobule zavařené nebo sušené (přes noc namočené) do perníku a pekáč zmizí ještě rychleji než jste zvyklí. Dobře se hodí i k masu, nahradí brusinky u svíčkové.

Nahoru
OK
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Zjistit více
Zpracovávám