Úvodní strana » Magazín Lékárna.cz » Články a blogy » Za únavou a bolestmi hlavy může stát nedostatek železa

Za únavou a bolestmi hlavy může stát nedostatek železa

Trávení Ženy Muži

V poslední době se čím dál tím častěji setkáváme s doporučením zařazovat do jídelníčku potraviny obsahující železo, protože jeho deficit v populaci není zanedbatelný. Dostupné zdroje uvádí, že nedostatek železa trápí až 30 % populace. A pokud se tento problém neřeší, dlouhodobý nedostatek železa v krvi může způsobit anémii (chudokrevnost) a s ní další související zdravotní komplikace.

Za únavou a bolestmi hlavy může stát nedostatek železa

Anémie z nedostatku železa – nejčastější hematologické onemocnění 

Jen pro zajímavost, anémie z nedostatku železa (tzv. sideropenická anémie) je v současné době nejčastějším hematologickým onemocněním a v celosvětovém měřítku dokonce nejčastější chorobou vůbec. V České republice trpí sideropenickou anémií asi 5 % mužů a 8–20 % žen, v rozvojových zemích je však její výskyt mnohem vyšší. Uvádí se, že tímto onemocněním tam trpí 30–70 % populace.

Proč dochází k nedostatku železa

Odpověď je poměrně jednoduchá. V našich podmínkách není ani tak problém se skladbou stravy a přijímáním železa (Fe) v potravě, pomineme-li drastické diety, ale velký podíl na současné situaci má spíše neznalost. Co nadměrné ztráty železa z organizmu nejčastěji způsobuje a jaké jsou příznaky deficitu tohoto pro krvetvorbu důležitého prvku.

Nedostatek železa se úzce váže s krevními ztrátami, mezi které patří mimo jiné i pravidelné silné menstruační krvácení, a to si dá do souvislostí jen málokdo. Samozřejmě, že příčinou chudokrevnosti mohou být i některá onemocnění, která se s chronickým krvácením pojí. Mezi časté patří zhoubné a nezhoubné nádory dělohy, zánětlivé poškození ledvin a močových cest, krvácení do trávicího ústrojí vlivem peptického vředu, jícnových varixů, hemoroidů nebo nádorů apod. Krvácení do gastrointestinálního traktu (GIT) však mohou vyvolávat i ně­kte­ré léky – jako je kyselina acetylsalicylová, glukokortikoidy, nesteroidní antirevmatika, antikoagulancia, či chlorid draselný.

V neposlední řadě může být nedostatek železa způsoben poruchou jeho vstřebávání.

Zákeřnost tkví v tom, že nedostatek železa člověk dlouho nijak nepociťuje a příznaky, které na nedostatek železa poukazují jsou často přičítány jiným důvodům.

Víte, že... existují 2 typy železa?

Existují 2 typy železa – hemové a nehemové. Hemové železo se vyskytuje jen v živočišných produktech. Nehemové železo můžeme najít jak v rostlinných, tak i živočišných produktech. Z hemového železa se vstřebává zhruba 10-25%, z nehemového pouze 8-10%. Vstřebávání železa podporuje vitamín C a kyselost žaludku. Tělo neumí přebytečné železo z těla vyloučit. Pozor proto na jeho předávkování. Nadbytek železa je pro tělo škodlivý. Doporučená denní dávka je 10 mg pro muže a 15 mg pro ženy. Vyšší potřebu železa mají těhotné a kojící ženy. (Mgr. Pavla Horáková)

Příznaky nedostatku železa

  • Únava až vyčerpání – lidé je obvykle připisují velkému množství práce a povinností či nekvalitnímu spánku.
  • Bolesti hlavy – dávané do souvislostí se stresem či nekvalitním spánkem.
  • Špatná kvalita a vypadávání vlasů – sváděná na nekvalitní péči a stres.
  • Bledá pokožka – vysvětlovaná nedostatečným pobytem na čerstvém vzduchu a nevyspáním.
  • Silná a bolestivá menstruace – odůvodňovaná genetickými předpoklady („máma to tak měla také“).
  • Problémy s dýcháním či bušení srdce – přičítané špatné fyzické kondici či stresu.

Z výčtu je zřejmé, jak snadné je příznaky nedostatku železa dlouho přehlížet a dopracovat se až k vážné, výše zmíněné anémii.

Pokud nyní začínáte přemýšlet, zda vaše problémy nemohou souviset s nedostatkem železa, splnil tento článek své poslání a vy máte velkou šanci, že se vám anémie a s ní spojené zdravotní komplikacemi vyhnou.

Jak můžete nedostatek železa řešit sami

Základem je samozřejmě prevence spočívající v pravidelné konzumaci potravin obsahujících železo. Mezi ně patří:

  • vnitřnosti - např. játra
  • červené maso – zejména pak hovězí a zvěřina
  • luštěniny – např. čočka a cizrna
  • špenát
  • sója
  • mák
  • kokos
  • mandle
  • ořechy

Pokud však již na sobě pozorujete příznaky, které mohou naznačovat nedostatek železa, je na místě navštívit lékaře a nechat si udělat laboratorní vyšetření. V případě, že bude nízká hladina železa v krvi potvrzena, poraďte se s lékařem o výběru vhodných potravinových doplňků s obsahem železa

Jak užívat železo

Mnohé  léky a doplňky stravy s obsahem železa mohou způsobovat nepříjemnou zácpu, nevolnosti i bolest v žaludku. Tyto produkty obsahují převážně nehemové železo a je potřeba je užívat nalačno.  U hemového železa bývají tyto nežádoucí účinky minimální nebo žádné a jeho vstřebávání není ovlivněno stravou. Proto ho lze užívat i během jídla či po něm. (Mgr. Pavla Horáková)

Veškerá zdravotní, výživová či léčebná tvrzení jsou v rámci legislativy EU výrazně omezena. Při tvorbě článků smíme vycházet pouze ze schválených tvrzení, která uvádí platná legislativa.

Nahoru
OK
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Zjistit více
Zpracovávám