Lékárna.cz
Hledat

Není olej jako olej

Není olej jako olej
Sdílet
Navštivte související produktové kategorie

Jedlý potravinový olej – mastná tekutina, kterou má většina z nás pevně spojenou se smažením, v lepším případě s opalováním. Ale to je velká chyba. V oleji se skrývá poklad ve formě velkého množství tělu prospěšných látek a jeho využití je mnohem širší.

Co je to olej a jak se získává

Olej, konkrétně potravinářský olej, je kapalný triacylglycerol, který se nachází v rostlinných tkáních – nejčastěji v semenech, a slouží jako zásobárna energie. Lisováním těchto na olej bohatých částí rostlin se získává zmíněný rostlinný olej. Pokud proces lisování probíhá za studena, získaný olej si zachovává všechny své výživové hodnoty, je velice kvalitní a vhodný pro konzumaci. Naopak olej lisovaný za zvýšené teploty některé výživné látky ztrácí, je méně kvalitní, a proto je využíván zejména pro technické účely.

Účinky a využití potravinových olejů

Účinky a využití potravinových olejů závisí na jejich původu. Z jaké rostliny, keře či stromu pochází. Z toho je zřejmé, že rostlinných olejů existuje opravdu velké množství –  slunečnicovýolivový, kokosový, avokádový olej, konopnýmakový, lněný, sezamový, rýžový nebo třeba řepkový. Nezapomeňme ani na olej ostropestřcový,  olej z pšeničných klíčků nebo rybí olejNení nezbytně nutné používat všechny oleje. Nicméně, na ty v kuchyni nejčastěji používané se podrobněji podíváme. Obecně platí, dávejte přednost olejům lisovaným za studena a hlídejte si jejich kvalitu. Kvalitní oleje se prodávají ve tmavých skleněných lahvích a doma si je uchovávejte v chladu a temnu.

Řepkový olej

Řepkový olej – se získává ze semen rostliny řepky olejné. Mnoho lidí řepkový olej vnímá jako olej podřadné kvality, nicméně tomu tak není. Naopak, řepkový olej má řadu nutričních předností a mezi odborníky na výživu na celém světě jednoznačně převládá názor, že řepkový olej je z hlediska skladby mastných kyselin a jejich vzájemného poměru jedním z nejvhodnějších rostlinných olejů pro lidskou spotřebu. Z běžně používaných olejů má nejnižší obsah „nevhodných“ nasycených mastných kyselin, a naopak významné množství mononenasycených i esenciálních mastných kyselin omega-3. Vedle toho obsahuje řepkový olej i další biologicky aktivní látky, zejména rostlinné steroly a tokoferoly. Řepkový olej je vhodný jak na vaření a dušení, tak na přípravu studených pokrmů. Díky vysoké tepelné stabilitě je řepkový olej ideální i na smažení a pečení.

Slunečnicový olej

Slunečnicový olej – slunečnicový olej se získává ze semen slunečnice. Má nevýraznou chuť a vzhled. Nejčastěji se využívá na smažení a fritování, ale pokud ho máte dispozici i nerafinovaný, za studena lisovaný, je vhodný i pro studenou kuchyni. Za studena lisovaný slunečnicový olej obsahuje vitaminy, zejména pak vitamín E, nenasycené mastné kyseliny (stearovou, palmitovou, olejovou, linolovou), přírodní aromatické látky, lecitin, tokoferoly, karotenoidy a vosky. 

Olivový olej

Olivový olej je rostlinný olej získaný lisováním plodů olivovníku – oliv. Je považován za jeden z nejzdravějších potravinových olejů, a to zejména díky jeho složení. Obsahuje vysoké množství mono-nenasycených mastných kyselin a vitamínu E a jeho využití je velmi široké, od potravinového průmyslu až po kosmetiku. Významné je jeho používání ve studené kuchyni, existují však i formy vhodné na smažení. Olivovému oleji se přisuzuje i řada zdraví prospěšných vlastností, pro které je doporučován v rámci středomořské stravy, namátkou má například výrazné antioxidační účinky a tím má vliv na zpomalení stárnutí. Příznivě působí také na správnou výši krevního tlaku.

Kokosový olej

Kokosový olej je rostlinný olej získávaný ze sušených jader zralých kokosových ořechů (tzv. kopry) a v posledních letech je úzce spojován se zdravým životním stylem, ačkoli o jeho zdraví prospěšných účincích lze pochybovat. Pokud se zaměříme na kokosový olej a jeho účinky z hlediska kosmetiky, tam problém není. Naopak, pro péči o pokožku a vlasy je ideální. V případě jeho konzumace však buďte opatrní a dopřávejte si ho s mírou. Kokosový olej obsahuje velké množství nasycených tuků, které jsou spojovány s vyšším rizikem vzniku srdečních onemocnění a mrtvice. Na druhou stranu se jedná o nasycené tuky se středně dlouhým řetězcem, které se velmi dobře metabolizují, efektně přeměňují na energii, místo aby se ukládaly do tukových zásob. Pokud kokosový olej používáte, hlídejte si jeho kvalitu! Vybírejte si kokosový olej v bio kvalitě, bez rafinace, bělení, deodorizace, hydrogenace a podobně, s obsahem kyseliny laurové nejméně 57 %.

Lněný olej

Lněný olej je se získává lisováním ze sušených zralých semen lnu setého. Má jemně oříškovou chuť a je vhodný pouze ve studené kuchyni. Obsahuje velké množství omega-3 mastných kyselin, zvláště pak kyseliny α-linolenové. Díky tomuto vysokému podílu omega-3 mastných kyselin může přispívat k správnému vývoji mozku dětí i dospěláých a celkově ke správnému fungování tělesných buněk i imunitného systému. Lněný olej je velmi zdravý z hlediska poměru omega-3 a omega-6, který je 4 : 1. Čím více je zastoupeno omega-3 kyselin, tím lépe pro naše zdraví. Pozor na skladování, tento olej velmi rychle oxiduje (žlukne), je třeba jej uchovávat v ledničce a po otevření co nejdříve spotřebovat.

Sezamový olej

Sezamový olej se získává ze sezamových semen. Sezamový olej je vynikajícím regeneračním prostředkem. Za studena lisovaný sezamový olej obsahuje kromě tělu prospěšných mastných kyselin i řadu vitamínů a minerálů – vitamín E, hořčík, vápník, zinku, vitamín B6, vitamin K a lecitin. Sezamový olej můžeme použít nejen v kuchyni na studeno nebo při vaření, své místo najde také v péči o kvalitu pokožky, vlasů a nehtů. O jeho prospěšných účincích věděli už naši předkové. Sezamový olej byl jedním z prvních olejů, který začali lidé používat a současně jedno z nejstarších koření, a to mu vydrželo, díky jeho vlastnostem, až do dnešních dnů.

Palmový olej

Palmový olej je rostlinný olej získaný z oplodí palmových semen palmy olejné. Na jednu stranu palmový olej obsahuje velké množství vitamínu E a přírodních karotenů, na druhou stranu však v něm nejdete i velké množství nasycených mastných kyselin, které pro tělo prospěšné opravdu nejsou. Výhodou palmového oleje pro řadu potravinářdkých i kosmetických výrobců je jeho jeho tepelná stabilita, pomalá oxidace a také velmi nízká cena. Proto jej dnes najdeme téměř všude. Hlavními důvody, proč bychom se měli nad používáním a konzumací palmového oleje zamyslet, je vedle škodlivého vlivu na naše zdraví poblém ekologie . Vysoká poptávka výrobců po palmovém oleji vede k navyšování počtu palmových plantáží, které jsou však na úkor původních deštných pralesů. Důsledkem je hrozící ekologická katastrofa související s rychlým vymíráním živočišných i rostlinných druhů úzce spojených s tímto ekosystémem, proto se snažíme vybírat potraviny a kosmetické produkty bez palmového oleje.

A jaký olej používáte v kuchyni nejčastěji vy?

Navštivte související produktové kategorie
Bio potraviny Kokosový olej Oleje
Máte dotaz k článku? Napište nám!

Přečtěte si také

Zdraví máme jenom jedno a na prevenci bychom neměli zapomínat. Součástí prevence jsou i domácí testy, které pomáhají odhalit zdravotní problém, který pak můžeme vyřešit s lékařem.

více

Rýma je akutní, infekční a většinou je způsobená viry. Spolu s kašlem jde o nejčastější onemocnění dětí a dospělých. Povíme vám, jak se s ní popasovat, aby vás dlouho netrápila.

více

Dozvíte se, jak chrapot vzniká a co na něj platí, abyste se dostali brzo do formy a začali znovu mluvit.

více

Poradíme, jak správně změřit teplotu u dětí, jak srazit vysokou horečku a kdy už je na čase vyhledat lékaře nebo volat záchranku.

více
Zeptejte se lékárníka

DOPRAVA ZDARMA

k nákupu nad 599 Kč

Přihlaste se k odběru novinek
a slevový kód vám pošleme e-mailem.