Doprava zdarma nad 599 Kč. Přihlaste se k newsletteru!
Lékárna.cz

10 důvodů, proč se neobejdeme bez vitamínu E

10 důvodů, proč se neobejdeme bez vitamínu E
Sdílet

Tento článek má pouze edukativní charakter, nenahrazuje poradu s lékařem nebo lékárníkem.

Vitamín E přispívá k ochraně buněk před oxidativním stresem a je součástí mnoha kosmetických přípravků i doplňků stravy. Kde všude ho najdeme? Prozradíme v našem článku.

Jezte ořechy i semínka

Zařaďte do svého jídelníčku pšeničné klíčky nebo olej z nich, dále pak olej olivový, ořechy (mandle) a semínka. Všechny tyto suroviny jsou totiž bohatým zdrojem vitamínu E. (PharmDr. Kamila Horníčková)

1. Péče o pleť

Vitamín E bývá účinnou složkou v pleťových krémech, tělových mlécích či olejích, které pokožku hydratují a zpomalují její stárnutí. 

2. Antioxidant

Vitamín E má pro tělo důležité antioxidační účinky. Bojuje totiž proti působení volných radikálů, které jednak narušují obranyschopnost organismua a poškozují bílkoviny a lipidy.

3. Spálená pokožka

Fakt, že je vitamín E častou složkou poopalovacích přípravků naznačuje, že pomáhá zmírňovat následky působení slunečního záření na pokožku. Tyto přípravky pak zároveň pokožku, která byla vystavena slunci, hydratují a vrací jí pružnost.

Připravte si vlasovou masku

Pokud vás trápí vypadávání nebo řídnutí vlasů, přidejte několik kapek tekutého vitamínu E do vaší vlasové masky nebo kondicionéru předtím než aplikujete na umyté vlasy. a neche působit. Vyzkoušet můžete i revitalizující vlasovou masku: smíchejte 2 lžíce olivového nebo slunečnicového oleje, 1 lžíci medu a 10 kapek vitamínu E. Dobře rozmíchanou směs vetřete do suchých vlasů a nechte 20 minut působit. Poté umyjte běžným šamponem na vlasy. (PharmDr. Kamila Horníčková)

4. Akné

Vitamín E je spolu se selenem a koenzymem Q10 součástí doplňků stravy či kosmetických přípravků proti akné. Bývá také přidáván i do mýdel s neutrálním pH, které pleť čistí.

5. Péče o rty

Chcete-li, aby vás netrápily popraskané rty, ale byly naopak vláčné, hydratované a svěží, spolehněte se na balzám na rty - vitamín E v nich bývá často zastoupen.

6. Vitamín E jako prevence proti některým nemocem

Vitamín E v tobolkách se může využívat i proti chudokrevnosti, jež je způsobena nedostatečnou výživou, při hormonální nerovnováze způsobené klimakteriem a při poruchách menstruačního cyklu. Jako podpůrná léčba může sloužit i při degenerativních onemocněních, jako je například Alzheimerova choroba a také u problémů se žlázami s vnitřní sekrecí. Jako doplněk je vhodný pro prevenci ischemické choroby srdeční nebo cévních onemocnění mozku.

Optimální dávka vitamínu E

Doporučená denní dávka vitamínu E je 12 mg u mužů a 8 mg u žen. Je-li v těle nedostatek vitamínu E, dochází ke zkrácení doby přežívání červených krvinek, k omezení funkce vaječníků a varlat a může dojít k neplodnosti. Zároveň se mohou dostavit poruchy nervů, svalů a také snížená imunita. Předávkování vitamínem E téměř není možné, jeho vysoké dávky však mohou způsobit nevolnost, průjem, únavu či svalovou slabost a pokud k jejich užívání dochází dlouhodobě, ztíží vstřebávání vitamínu K, což má za následek zhoršenou srážlivost krve.

7. Vitamín E proti oxidačnímu stresu

Oxidační stres se podílí na vzniku takových nemocí, jako je například Parkinsonova choroba, infarkt myokardu, vitiligo nebo chronický únavový syndrom. Vitamín E přispívá k ochraně buněk před oxidativním stresem - vyzkoušet můžete např. tekutý vitamín E.

8. Péče o nehty

Chcete-li mít silné a zdravé nehty, začněte je pravidelně každý večer potírat výživným olejem, jehož součástí je vitamínem E. 

9. Pálení a svědění pokožky

Masti, které obsahují vitamín E obvykle snižují pálení, svědění a další nepříjemné projevy, které mohou provázet kožní alergie a ekzémy.

10. Vitamín E pro dobrou kondici

I když vás netrápí žádné neduhy, na vitamín E nezapomínejte. Doplňovat jej můžeme z běžných potravin s ohledem na vyvážený jídelníček.

Hlavním zdrojem vitamínu E jsou:

  • pšeničné klíčky,
  • máslo,
  • mléko,
  • nerafinovaný slunečnicový či sójový olej,
  • olej z pšeničných klíčků,
  • arašídy,
  • mandle,
  • lískové ořechy,
  • listová zelenina a
  • maso.

 

Náš tip: Zařaďte do jídelníčku mandle

Mandle jsou zásobárnou zdravých fytonutrientů, tuků, minerálů a vitamínu E. Obsahují také vhodný poměr omega 3 a 6 kyselin, hořčík a vápník.

Symptomy nemoci či zdravotního problému popsané v tomto článku se u každého mohou projevit jinak. V každém případě konzultujte své zdravotní potíže vždy s lékařem.

25. listopad 2019
Máte dotaz k článku? Napište nám!

Přečtěte si také

Co to je, jaké jsou účinky propolisu a kdo by si na něj měl dát pozor, prozradíme v našem článku.

více

Řepík lékařský byl používaný v magii a léčení již od starodávných dob. K čemu však doopravdy slouží? Prozradíme v našem článku.

více

Co by to byl podzim bez dýně. Pokud jste v létě poctivě zalévali, tak teď už jistě sklízíte tyto na pohled krásné plody, které dovedou posloužit jak k snědku, tak i jako podzimní dekorace. Například…

více

Prozradíme vám, proč by echinacea neměla chybět v žádné domácí bylinkové lékárničce a také kde všude může najít uplatnění.

více
Zeptejte se lékárníka

Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním.

Zjistit více

DOPRAVA ZDARMA

k nákupu nad 599 Kč

Přihlaste se k odběru novinek
a slevový kód vám pošleme e-mailem.