Lékárna.cz

Vitamín A (retinol)

Vitamín A (retinol)
Sdílet

Co ovlivňuje vitamín A, k čemu slouží a jaké jsou jeho zdroje? Prozradíme v našem článku.

Co to je vitamín A

Vitamín A neboli retinol je vitamín rozpustný v tucích, díky nemuž člověk vidí dobře za šera a a správně rozeznává barvy.

Vitamín A nacházíme v živočišných produktech jako jsou játra, maso, vejce nebo rybí tuk. Provitamínem vitamínu A je betakaroten, z něhož se v těle vytváří vitamín A. Betakaroten nacházíme ve žlutooranžové zelenině.

Přeměna karotenoidů na vitamín A v těle probíhá za přítomnosti tuků. Je tedy vhodné spolu s konzumací žluté, oranžové a červené zeleniny a ovoce přidat i kvalitní rostlinné oleje, které našemu tělu pomohou prospěšné vitamíny využít.

Co to jsou karotenoidy

Karotenoidy jsou velmi silné antioxidanty, které hrají velkou roli v ochraně lidských buněk před oxidačním stresem a vlivy prostředí. 

Řadíme mezi ně:

  • beta karoten,
  • lutein,
  • lykopen,
  • zeaxantin,
  • astaxantin a
  • kryptoxantin.

Zdroje karotenoidů

  • beta karoten - oranžová zelenina - mrkev, dýně, batáty, meruňky, oranžové melouny
  • lutein - žluto-červené a zelené zelenině a ovoci - papriky, rajčata, mrkev, brokolice, špenát, vaječný žloutek
  • lykopen - červená zelenina a ovoce - rajčata, červené papriky, červené melouny, červené grepy, aronin
  • zeaxantin - tmavozelená zelenina - zelené papriky, zelí, vaječný žloutek, kukuřice, bohatým zdrojem je i spirulina
  • astaxantin - sladkovodní řasa Haematoccocus a mořští živočichové (humři), losos
  • kryptoxantin - oranžová zelenina a ovoce - oranžové dýně, papriky, mandarinky, pomeranče, papája, broskve

K čemu vitamín A slouží

Kromě zmíněné podpory normální funkce zraku, což může příznivě ovlivnit i správné vidění za šera i správné vidění barev, také podporuje růst a správný vývoj buněk sliznic, kůže, krvetvorby a imunity. Neméně zajímavou vlastností vitamínu A je příznivý vliv na normální funkci a kvalitu pokožky.

Kde najdeme vitamín A

Vitamín A najdete buď v živočišných potravinách, jako jsou játra a mléčné produkty, nebo ve formě provitamínů - karotenoidů přítomných v zelenině a ovoci, zejména v mrkvi, petrželi, rajčatech, špenátu či meruňkách a dalších druzích barevného ovoce.

Nedostatek vitamínu A

Při nedostatku tohoto vitamínu jsou poškozeny především tkáně, kde probíhá dělení buněk či kde jsou buňky aktivní.

K časným příznakům patří

  • ztráta chuti,
  • zastavení růstu,
  • porucha obranyschopnosti,
  • šeroslepost,
  • vysychání sliznic (např. očí - tj. poškozená rohovka)

S vitamínem A opatrně!

Vitamín A se nedoporučuje konzumovat v podobě doplňků stravy či léků - v těhotenství, u kuřáků, při onemocnění ledvin, při virovém zánětu jater a při chronickém alkoholismu.

Předávkování vitamínem A by mohlo nastat při nadměrné konzumaci jater, kterým by se těhotné ženy měly raději vyhýbat.

Vitamín A může ovlivňovat účinky jiných užívaných léků. Pozor by si měli dát především ti, kteří užívají hormonální antikoncepci, některá antibiotika, léky na cholesterol, léky na játra, léky na akné. VŽDY jejich společné užívání s vitamínem A konzultujte s lékařem.

Karotenoidy ve stravě tyto nežádoucí reakce nedělají.

Předávkování vitamínem A

U dospělých osob se hypervitaminóza, tj. předávkování vitamínem A obecně dostaví až při dlouhodobém užívání vysokých dávek, případně při nadměrné konzumaci vitamínu A zejména v tucích, ve kterých je tento vitamín dobře rozpustný. 

Pokud dodržujete doporučené dávkování stanovené u doplňků stravy a jíte běžnou a pestrou stravu, nemáte se čeho obávat. 

Projevy předávkování vitamínem A

  • nevolnost a zvracení,
  • apatie,
  • suchá kůže,
  • padání vlasů,
  • poruchy vidění,
  • krvácení,
  • bolesti kloubů.

Doporučená denní dávka vitamínu A

Doporučené denní dávky jsou následující:

  • děti do 3 let - 0,4 mg
  • děti 4-6 let - 0,5 mg
  • děti 7 - 10 let - 0,7 mg
  • děti a dospělí nad 10 let - 1 mg
  • kojící ženy - 1,6 mg

 

PharmDr. Kamila Horníčková

PharmDr. Kamila Horníčková

10. září 2020
Máte dotaz k článku? Napište nám!

Přečtěte si také

Může mít překyselení organismu opravdu neblahý vliv na naše zdraví nebo jde o rozšířený mýtus podporovaný zastánci alkalických diet. Pomůžeme vám se v tomto tématu zorientovat.

více

Vysvětlíme vám, co je to pásový opar, proč se u nás objevuje a také poradíme, jak se tohoto onemocnění vyvarovat.

více

Ve vlasech, v obličeji i jinde na těle vás můžou překvapit zarudlé šupinky se žlutavou krustou. Seboroická dermatitida nebo taky seborea navzdory poměrně exotickému názvu postihuje podle odhadů asi 5…

více

Srdečně-cévní onemocnění, infarkt nebo mrtvice, mají na svědomí více než polovinu úmrtí v ČR. Jedním z rizikových faktorů je zvýšená hladina cholesterolu.

více
Zeptejte se lékárníka

Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním.

Zjistit více

DOPRAVA ZDARMA

k nákupu nad 599 Kč

Přihlaste se k odběru novinek
a slevový kód vám pošleme e-mailem.