Oblíbené položky

Úvodní strana » Magazín Lékárny.cz » Články a blogy » Vitamín A (retinol)

Vitamín A (retinol)

Zdraví z přírody Opalování Oči

Vitamín A je nezbytný pro náš bystrý zrak. Má přímý vliv nejen na podporu zraku, ale podporuje udržet v rovnováze buňky sliznic, kůže a krvetvorby. Tak moc je pro nás vitamín A důležitý.

Vitamín A (retinol)

Slovo má Bystrozraký

Vitamín A je pro jeho dokonalý zrak nezbytný. Je to skupina látek s podobným chemickým složením, z nichž nejdůležitější je retinol, který má největší aktivitu, a rostlinné karotenoidy, biochemické předstupně vitamínu A, z nichž si člověk dokáže vitamín A vyrobit. Tyto látky se také podílejí na žlutočerveném zbarvení některých rostlin.

K čemu všemu slouží

Kromě zmíněné podpory normální funkce zraku, což může příznivě ovlivnit i správné vidění za šera i správné vidění barev, také podporuje růst a správný vývoj buněk sliznic, kůže, krvetvorby a imunity. Neméně zajímavou vlastností vitamínu A je příznivý vliv na normální funkci a kvalitu pokožky.

Kde ho najdu

Vitamín A naleznete buď v živočišných potravinách, jako jsou játra a mléčné produkty, nebo ve formě provitamínů - karotenoidů přítomných v zelenině a ovoci, zejména v mrkvi, petrželi, rajčatech, špenátu či meruňkách a dalších druzích barevného ovoce.

Jak se projeví nedostatek

Při nedostatku tohoto vitamínu jsou poškozeny především tkáně, kde probíhá dělení buněk či kde jsou buňky aktivní. K časným příznakům patří ztráta chuti, zastavení růstu, porucha obranyschopnosti a šeroslepost.

Dále dochází k vysychání sliznic, pozor - také očí, kde se tak poškodí rohovka. 

Nadbytek vitamínu A

Opatrnosti je třeba především v těhotenství, kdy poškozuje správný vývoj končetin plodu a ve většině vitamínových doplňků stravy pro těhotné, dnes vitamín A už nenajdete.

U dospělých jedinců se hypervitaminóza, tj. předávkování vitamínem A obecně dostaví až při dlouhodobém užívání vysokých dávek, případně při nadměrné konzumaci vitamínu A zejména v tucích, ve kterých je tento vitamín dobře rozpustný. 

Pokud dodržujete doporučené dávkování stanovené u doplňků stravy a jíte běžnou a pestrou stravu, nemáte se čeho obávat. 

Naopak - na začátku století byl popsán syndrom hypervitaminózy v souvislosti s jednostrannou stravou polárníků, jejichž jídelníček byl dlouhodobě omezen na tulení či rybí maso a tuky.

Projevy - nevolnost a zvracení, apatie, suchá kůže, padání vlasů, poruchy vidění, krvácení, bolesti kloubů. Karotenoidy předávkováním nehrozí.

Takže kolik?

Doporučené denní dávky jsou následující:

  • děti do 3 let 0,4 mg
  • děti 4-6 let 0,5 mg
  • děti 7 - 10 let 0,7 mg
  • nad 10 let 1 mg
  • kojící ženy 1,6 mg.

Pokud máte dojem, že byste měli užívat vitamin A či karotenoidy, můžete si vybrat ze široké škály potravinových doplňků. O jeho užívání doporučujeme poradit se s lékařem, bezpodmínečně v případě těhotenství a kojení.

Užijte si léto bez spálenin! Pečlivě jsme roztřídili naši nabídku více než 300 produktů podle jejich nejlepších vlastností. Stačí 3 jednoduché kroky váš ideální opalovací přípravek je tu! Pomůže vám naše ...DERMOKALKULAČKA
Nahoru
OK
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Zjistit více
Zpracovávám