Oblíbené položky

Úvodní strana » Magazín Lékárny.cz » Články a blogy » Selen - důležitý prvek pro náš organismus

Selen - důležitý prvek pro náš organismus

Selen hraje v těle důležitou úlohu v boji proti volným radikálům. Příznivě ovlivňuje obranyschopnost organismu, játra a štítnou žlázu. Jeho nedostatek, ale i nadbytek tělu neprospívá. Přečtěte si o selenu více.

Selen - důležitý prvek pro náš organismus

Selen v lidském těle

Selen je červená či šedá chemická látka používaná k měření osvětlení, usměrňování elektrického proudu a barvení skla. Selen hraje v těle důležitou úlohu v boji proti volným radikálům, což jsou sloučeniny obsahující vysoce aktivní kyslík.

Tato aktivita je způsobena „přebytečnými“ elektrony, které velmi snadno reagují s každou sloučeninou, s níž se setkají. Odborně řečeno dojde k oxidaci napadené sloučeniny. Tím ji ovšem často přemění tak, že pro původní účely je již nepoužitelná. V praxi to znamená, že se ničí sloučeniny tvořící buňky, a tím se poškozuje činnost těchto buněk i buněk samotných.

Selen má vliv na funkci řady enzymů, a tím příznivě ovlivňuje:

  • obranyschopnost organismu,
  • činnost jater,
  • kůže,
  • štítné žlázy,
  • růst a rozmnožování.

Také reaguje s řadou cizorodých chemických látek včetně léků.

Odkud ho získat

Selen najdete ve vnitřnostechmléčných výrobcích, citrusových plodech, avokádu a celozrnných obilovinách. Důležitý je obsah selenu v půdě, neboť z ní přechází do pěstovaných rostlin. Pokud konzumujete pestrou stravu, neměl by vás nedostatek ani nadbytek selenu ohrožovat.

Nedostatek selenu

Je poměrně vzácný, málo selenu mají například Číňané v oblasti Keshan, kde je nedostatek selenu v půdě a tím v potravinách. V literatuře popsaná Keshanská nemoc se projevuje především poškozením srdce. Keshan je ale daleko, buďte klidní...

Máte-li málo selenu, hrozí vám zejména poškození srdečních a svalových buněk, dále nervového systému, slinivky břišní, jater, očí, žaludku a střev, vlasů atd. Tam všude totiž dochází ke zvýšenému poškozování buněk volnými radikály.

Přebytek selenu

Pozor! Pokud jste se po přečtení předchozího odstavce rozhodli, že si raději dodáte pořádnou dávku selenu, buďte nanejvýš opatrní. Smrtelná dávka činí 5 miligramů na kilogram hmotnosti a toxický je dlouhodobý příjem vyšší než 0,5 miligramu na kilogram lidské váhy. Selen je ve vyšších dávkách rakovinotvorný.

Kolik stačí?

  • Denní doporučená dávka pro dospělé a mladistvé = 40-70 mikrogramů pro muže a 45-55 mikrogramů pro ženy.
  • Denní doporučená dávka pro děti ve věku 7-10 let = 30 mikrogramů, 4-6 let = 20 mikrogramů a 1-3 roků = 10-20 mikrogramů.
  • Denní doporučená dávka pro těhotné ženy = 75 mikrogramů.
  • Denní doporučená dávka pro dospělé a mladistvé = 1,5-2,5 mg
  • Denní doporučená dávka pro děti ve věku 4-10 let = 1-1,5mg, 1-3 roky = 0,4-1 mg

Zvýšená potřeba selenu vzniká při zvýšené fyzické zátěži, vyšším příjmu tuků a při infekčních onemocněních.

Pokud se domníváte, že trpíte nedostatkem selenu, můžete si vybrat některý z potravinových doplňků s obsahem selenu. Vaše rozhodnutí však raději konzultujte s lékařem.

nakupovat

Související zboží

všechny články

Přečtěte si

 

Nahoru
OK
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Zjistit více
Zpracovávám