Doprava zdarma nad 599 Kč. Přihlaste se k newsletteru!
Lékárna.cz

Omega 3 mastné kyseliny

Omega 3 mastné kyseliny
Sdílet

Co jsou to omega 3 mastné kyseliny, v čem je najdeme, k čemu jsou dobré a jaké jsou optimální denní dávky prozradíme v našem článku.

Co jsou to Omega 3 mastné kyseliny

Omega 3 mastné kyseliny jsou složky tuku, které jsou nezbytné pro naše zdraví. 

Důležité Omega 3 kyseliny EPA a DHA

EPA je zkratka pro kyselinu eikosapentaenovou a DHA je dokosehexaenovou. Právě EPA a DHA přispívají ke správné funkci srdce, k udržení normální hladiny triglyceridů a k udržení normálního krevního tlaku. Navíc DHA přispívá k udržení dobrého zraku a mozku.

Kde najít EPA a DHA Omega 3 mastné kyseliny

Hlavním zdrojem Omega 3 mastných kyselin (EPA a DHA) je rybí olej. Pokud ale nejsme schopni ryby pravidelně zařazovat do svého jídelníčku, nebo jste vegetariáni, můžeme sáhnout po rostlinných zdrojích.

Omega 3 mastné kyseliny z rostlinných zdrojů ve formě kyseliny alfa-linolenové najdeme také v:

K čemu jsou dobré Omega 3 mastné kyseliny

Omega 3 mastné kyseliny přispívají k:

  • správné činnosti našeho srdce
  • normální činnosti mozku
  • udržení normálního krevního tlaku
  • udržení správné hladiny tuků v krvi
  • normálnímu vývoji očí a mozku plodu v těle matky
  • omezení zánětů v těle
  • přináší prospěch u řady chronických onemocnění, včetně revmatoidní artritidy, aterosklerózy, diabetu, dyslipidémie, obezity a selhání srdce

Správný poměr Omega 3 a 6 mastných kyselin

Jako ideální je uváděn poměr Omega 6 a Omega 3 jako 3 : 1 nebo ještě lépe 2 : 1.  Evropané mají ale bohužel alarmující poměr Omega 6 a 3 kyselin v krvi - běžně kolem 20 : 1 a více.

Omega 6 mastné kyseliny

Omega 6 mastné kyseliny ve formě doplňků stavy nedoplňujeme, jejich množství ve stravě je dostatečné. Přemíra Omega 6 mastných kyselin ve stravě může vést až ke zdravotním obtížím. Řešením ale není vynechat je. Jen je potřeba dbát na jejich správný poměr k Omega 3 mastným kyselinám v jídelníčku. 

Zdrojem omega 6 mastných kyselin je běžná strava tj.

  • vejce,
  • mléko,
  • maso,
  • slunečnicový a kukuřičný olej.

Konzumace ryb - ano či ne?

Mořské ryby jsou považovány za velmi zdravé. Jsou zdrojem nejen velmi kvalitního tuku, ale také bílkovin a jódu. Všechny přímořské státy, včetně nejdéle žijících Japonců, mají svou stravu založenou na pravidelné konzumaci rybího masa.

Ryby ale dnes představují i potenciální toxikologické riziko. V důsledku kontaminace mořské vody činností člověka se v rybím tuku akumulují toxické látky jako jsou dioxiny, polychlorované bifenyly (PCB), pesticidy a těžké kovy, především rtuť. 

Protože rtuť představuje významné riziko pro vyvíjející se plod a kojence, doporučují zdravotnické organizace těhotným ženám konzumovat jen ryby s nízkým obsahem rtuti, jako je například losos, sardinky nebo sledě.

Pokud volíme lososa, je vhodnější ten volně žijící, protože ryby z farmového chovu mohou být při svém chovu zatíženy dalšími látkami jako jsou antibiotika. Ze sladkovodních ryb je jako zdroj omega 3 kyselin a zdravých proteinů vhodný úhoř, sumec nebo pstruh.

Rybí olej

Rybí olej jako zdroj Omega 3 mastných kyselin se ve výživě používá již mnoho let. Je ale důležité volit kvalitní, čisté doplňky stravy.

Velmi kvalitním zdrojem Omega 3 mastných kyselin je také krillový olej. Olej získaný z drobných mořských živočichů, který má vedle zdraví prospěšných Omega 3 EPA a DHA také jeden z nejsilnějších antioxidantů astaxantin.

Pokud se chceme vyhnout rybímu oleji nebo jste vegetariány či vegany, je možné zakoupit doplňky stavy s obsahem Omega 3 mastných kyselin z mořských řas.

Denní dávka DHA a EPA

DHA je důležitá pro správnou funkci mozku, zraku a srdce. Denně bychom měli přijmout alespoň 250 mg DHA a EPA. Pro těhotné a kojící ženy se zvyšuje doporučená dávka o 200 mg DHA denně navíc k doporučené denní dávce EPA a DHA pro dospělé. 

Omega 3 kyseliny v doplňcích stravy

Při srovnávání různých přípravků v lékárně si pohlídejte obsah EPA a DHA v jedné kapsli. Někteří výrobci totiž uvádějí obsah v tzv. denní dávce, což někdy, především u slabších přípravků, odpovídá celkovému počtu 2 – 4 tobolky denně

Omega 3 kyseliny v období těhotenství a kojení

Bylo prokázáno, že EPA a DHA jsou velmi důležité až nezbytné nejen v období těhotenství, zejména v posledním trimestru, ale i v období kojení. Jsou totiž nezbytné pro správný vývoj mozku a očí. EPA a DHA prochází nejen přes placentu do rostoucího plodu, ale po narození se dostávají do těla novorozence spolu s mateřským mlékem. Jsou podstatné i pro další vývoj novorozence.

Veškerá zdravotní, výživová či léčebná tvrzení jsou v rámci legislativy EU výrazně omezena. Při tvorbě článků smíme vycházet pouze ze schválených tvrzení, která uvádí platná legislativa.

Zdroje:

PharmDr. Kamila Horníčková

PharmDr. Kamila Horníčková

15. leden 2021
Máte dotaz k článku? Napište nám!

Přečtěte si také

Mlsat se dá i zdravě. Připravte dětem do školy nebo na rodinný výlet vydatnou svačinku nabitou energií a bohatou na vitamíny, minerály a mastné kyseliny. Pojďme na to.

více

Děti sušenky milují... Jenže ty kupované většinou obsahují palmový olej a obří dávku cukru. Proto je zkuste upéct doma sami a dětem je pak zabalit ke svačině do školy! Variací zdravých cookies je…

více

Pro správné fungování organismu je nutné pít dostatečné množství tekutin. Přesto trpí mírnou dehydratací stále velké množství lidí. Rizikovější skupiny jsou děti a senioři, u kterých bychom na pitný…

více

S nepříjemnými příznaky tohoto onemocnění se potýká až 10 % dětí ve věku 3-7 let. Jak toto kožní onemocnění rozeznat, léčit a jak mu předcházet, se dozvíte v našem článku.

více

Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním.

Zjistit více