Mateřské mléko je pro miminko to nejlepší. A kromě toho, že dodává miminku všechny potřebné látky, má i spoustu dalších výhod. Třeba to, že můžu Bartíka nakrmit nebo utěšit prakticky kdykoliv a kdekoliv. Kojení má však i jednu nevýhodu - nemůžu si dát skoro nic z toho, na co mám chuť :-)

Co jíst a co nejíst při kojení, aby bylo bříško miminka spokojené?Když se Bartík narodil, měl první dny zelenou stolici. Testy na viry mu vyšly negativní, a tak bylo jasné, že mu nesedí něco z toho, co jím. Pátrala jsem, co všechno by mohlo miminku při kojení vadit, a začala svůj jídelníček striktně omezovat. Stolice se srovnala a ustoupily i velké bolesti bříška.

Co nejíst při kojení

Nad tím přemýšlí většina kojících maminek. Každému miminku vadí něco jiného, ale určitá základní omezení platí pro všechny. Určitě je dobré jíst pečivo alespoň den staré. Dále vyhoďte z jídelníčku luštěniny, které nadýmají i ty, kteří mají kachní žaludek a stráví téměř všechno. Vhodné je také vynechat zeleninu, která nadýmá - květák, kedluben, cibule… Nebo zeleninu, která může způsobit alergické reakce - paprika, celer, okurka…

Miminku nedělají dobře ani některé druhy ovoce, zvláště ty kyselé, takže v prvních týdnech zapomeňte na všechny citrusy, rybíz i na jahody. Mezi další potraviny, které nemusí potěšit žaludek miminka, patří třeba mléčné výrobky, vajíčka, oříšky, mák, čokoláda, med, rozinky nebo i ryby. Pak už však záleží na každé mamince, jestli si dá tu práci a bude zkoušet, po čem je miminku dobře a po čem ne.

Můj kojící jídelníček

Myslím, že Bartík zdědil zažívaní po mně, a tak musím být ve výběru potravin opravdu opatrná. Bohužel mu nedělají dobře mléčné výrobky, takže jsem z jídelníčku vysadila vše, co by mléko mohlo obsahovat. Na jogurty a sýry můžu zapomenout. Máslo jsem nahradila přepuštěným máslem neboli ghí a do melty si ráno dávám ovesný nebo rýžový nápoj Alpro. Z koření používám pouze kmín, bobkový list a výjimečně sušený česnek. Ovoce jsem omezila na jablka, banány, švestky a meruňky. Ze zeleniny jsem vybrala pouze mrkev, cuketu, ledový salát, špenát, zelené fazolky a kukuřici.

Čím méně sladkostí, tím lépe, ale někdy mě tak honí mlsná, že si něco prostě musím dát! A tak si dopřávám sušené ovoce nebo nějaké zdravé sušenky. Nejraději mám švestky, meruňky, hrušky nebo banánové chipsy. V kabelce mám jako poslední záchranu müsli srdíčka, protože kojící maminka by nikdy neměla úplně vyhládnout. No a jedna z nejdůležitějších věcí je dostatečný přísun tekutin. A tak se snažím vypít alespoň litr a půl čisté vody a pak nějaké ty čaje nebo ředěné ovocné džusy.

Vypadá to strašně, co? I já měla pocit, že nemůžu jíst skoro nic. Ale časem si člověk najde nějaké alternativy ke svým oblíbeným jídlům a těch pár měsíců to vydrží. A tak vám pro představu popíšu jeden den mého kojícího stravování :-)

Snídaně: Kuskus na sladko

Snídaně kojící maminky - kuskus na sladko s ovocemKuskus stačí zalít horkou vodou a pak přidat cokoliv, co máte rádi. Čerstvé nebo sušené ovoce, oříšky, slunečnicová či jiná semínka nebo třeba čokoládu. Já si to pak ještě osladím sirupem a musím říct, že si opravdu pochutnám!

  

Oběd: Bulgur s červenou čočkou

Oběd kojící maminky - bulgur s červenou čočkouBulgur je moje dávná láska mezi přílohami. Když už vás nebaví střídat rýži s těstovinami a bramborami, bulgur je správná volba. Červená čočka je jediná luštěnina, která nenadýmá a navíc obsahuje mnoho cenných látek (železo, selen, vitamín B, zinek...). Se zeleninou podušenou na ghí a s křupavou slaninou je to opravdu lahoda.

Večeře: Pohanka s kroupami a tuňákem

Večeře kojící maminky - pohanka s kroupami a rybouProtože se při kojení má jíst hodně ryb, snažím se je zařazovat do jídelníčku často. A tak jsem si vymyslela pro mého oblíbeného tuňáka tuhle speciální přílohu - pohanku a kroupy. Kukuřice tomu dodá šmrnc a zdravá večeře je na světě.

A protože na všem se má hledat to dobré, tak kromě spokojeného miminka mám ještě další dvě pozitiva. Cítím se lépe a zdravěji a 17 kg, které jsem během těhotenství nabrala, je téměř fuč! :-)

Klára