Ty nejlepší dárky pro zdraví a krásu a spoustu odměn za vánoční nákupy.

Oblíbené položky
Vybrat odměnu

Úvodní strana » Magazín Lékárna.cz » Články a blogy » Jak posílit paměť?

Jak posílit paměť?

Ženy Psychika Muži

Známe to všichni, potřebujeme si vzpomenout na důležitou informaci a ona se zrovna ne a ne vybavit. Ačkoli jsou tyto stavy zcela běžné a nic nevypovídají o inteligenci dotyčného, mohou být velmi frustrující, obzvlášť pokud jde o zkoušku ve škole nebo důležité pracovní jednání. Aby situací, kdy se nám naše hlava zdá zcela prázdná, bylo v životě co nejméně, je třeba paměť neustále trénovat. Prozradíme vám, které tréninkové metody na paměť opravdu fungují, jak se lépe soustředit a také jaké potraviny mají na naši bystrost vliv.

Jak posílit paměť?

Věděli jste, že lidé si obvykle pamatují 10 % z přečteného, 20 % ze slyšeného, 30 % z viděného, 50 % ze slyšeného a zároveň viděného, 70 % z řečeného a 90 % z vykonaného?

Co ovlivňuje paměť?

Psychologická definice říká, že: "Paměť je schopnost centrálního nervového systému zaznamenávat, uchovávat a následně si vybavit a použít informace."  Paměť je proces, který má tři fáze:

  1. Vštípení neboli kódování
  2. Uchování neboli retence
  3. Vybavení neboli reprodukce

A k tomu ještě psychologové uvádějí, že existují tři druhy paměti:

  • Senzorická (ultrakrátkodobá) paměť
  • Krátkodobá paměť
  • Dlouhodobá paměť

Dost bylo ale teorie. Silná paměť závisí na zdraví a vitalitě našeho mozku. A to v jakémkoli věku! Pořekadlo "starého psa novým kouskům nenaučíš" totiž jednoduše není pravdivé, respektive týká se spíš zaběhlých zvyků, než učení se novým věcem. Lidský mozek má úžasnou schopnost, které se říká neuroplasticita a díky ní se neustále přizpůsobuje a mění, dokonce i ve stáří. Spíš než na věku tak záleží na tom, jak často jej zatěžujeme, procvičujeme jeho postřeh. Jednoduše řečeno - je to sval a svaly, jak známo, potřebují trénink, jinak ochabnou a nepracují tak, jak mají.

Jak na trénink paměti a koncentrace?

Existuje spousta agentur a školicích středisek, kde se můžete přihlásit do kurzu, v němž se jednak dozvíte, jak svou paměť trénovat a také si osvojíte některé techniky pro snažší zapamatování informací. Stejně tak je možné zaplatit si on-line kurz nebo si v obchodě koupit pro trénink paměti pracovní listy, knihy či jiné publikace. Velmi blíbené jsou také hry pro trénink paměti v každém věku.

Pokud ale zrovna nechcete utrácet, poradíme vám jednoduchá cvičení pro trénink paměti, která můžete praktikovat takřka kdykoli a kdekoli:

  • Zapomeňte na nákupní lístek, snažte si seznam věcí, které potřebujete obstarat v obchodě, zapamatovat. Začněte nejprve se třemi položkami a den po dni přidávejte další. Zkuste z nákupního seznamu vymyslet příběh - čím bláznivější bude, tím lépe si dané věci zapamatujete. Když například potřebujete koupit rohlíky, párky a hořčici, řekněte si: "Rohlík šel pro párek a na hlavu mu spadla hořčice".
  • Zavřete oči a zkuste si vzpomenout alespoň na deset věcí, které se právě teď nacházejí ve vašem okolí. Samozřejmě že, čím více jich bude, tím lépe. Vyzvěte k této hře partnera nebo třeba rodiče, jde totiž o vynikající trénink paměti pro seniory.
  • Jezdíte veřejnou dopravou, navštěvujete poštu nebo jiné úřady? Pokud ano, pozorně si prohlédněte všechny lidi ve svém okolí, poté se na ně přestaňte dívat a zkuste si vybavit důležité detaily. Například: Měl pán napravo košili? A jakou měla barvu? Jaké vlasy má paní s kočárkem? Apod.

Možná v těchto hrách nebudete hned od začátku úspěšní, je ale dobré vědět, že paměť je nutné co nejčastěji používat, aby se zlepšila.

Jsou ovšem situace, kdy je naše mysl roztěkaná, snadno ji rozptýlí i sebemenší podněty a chce dělat všechno, jen ne to, co by měla. Pokud máte potíže soustředit se na jednu věc a dotáhnout ji až do konce, je dobré si osvojit i některé techniky pro zlepšení koncentrace:

  • Udělejte si na den přesný plán a toho se držte. Splňte všechny úkoly, které v tomto plánu máte.
  • Odstřihněte se od rušivých elementů, jako jsou třeba sociální sítě, ale i zpravodajské weby apod.
  • Udržujte pořádek ve svém okolí, nepořádek totiž odvádí pozornost.
  • Nebuďte k dispozici - když potřebujete dělat něco důležitého, vypněte telefon a nekontrolujte ani e-mail.
  • Začněte hned! Prokrastinace je největší nepřítel koncentrace.

Co by měl obsahovat jídelníček pro dobrou paměť? (a něco navíc)

Kromě tréninku ale existují potraviny a také návyky, které mají na naši paměť vliv:

  • Cukr - dle výzkumu z roku 2016 odborníci přišli na to, že čím méně cukru jíme, tím lepší je to pro naši paměť.
  • Rybí tuk - je bohatý na omega-3 mastné kyseliny, jež zpomalují mentální stárnutí.
  • Vitamín D - poproste svého lékaře, aby změřil jeho hladinu ve vašem těle. Nízká hladina vitamínu D totiž snižuje kognitivní funkce.
  • Kurkumin - zvažte užívání této látky, ať už v rámci pravidelného zařazení kurkumy do jídelníčku nebo coby doplňku stravy. Účinky kurkuminu na správné fungování mozku jsou prokázané.
  • Kakao - s cukrem sice opatrně, dopřát si ale občas čokoládu s vysokým obsahem kakaa je vysloveně vhodné. Má totiž jedinečný vliv na vizuální a kognitivní funkce mozku.
  • Relaxace - nejen tělo potřebuje odpočívat, ale relaxaci si zaslouží i naše mysl. Dopřejte jí tedy pravidelnou meditaci.
  • Zdravý životní styl - pokud budete udržovat fit své tělo, a to jak jídelníčkem, tak i pohybem, bude v lepší kondici i váš mozek.
  • Spánek - ani moc ani málo, ideálně tedy spěte 8 hodin denně s tím, že budete usínat i vstávat ve stejnou hodinu.
  • Pohyb - zkrátka: "Ve zdravém těle zdravý duch."
     

Existuje fotografická paměť?

Fotografická nebo také eidetická paměť funguje (jak už název napovídá) stejně jako foťák. Člověk si prohlédne text, obrázek nebo třeba číselnou řadu a jejich snímek si uloží do paměti. Tento akt poprvé popsal srbský vědec Viktor Urbančič již v roce 1907. Mnoho skutečných příkladů fotografické paměti se však od té doby nepodařilo prokázat, někteří vědci o její existenci dokonce pochybují a tvrdí, že za perfektním vybavováním si informací stojí spíše dobře vytrénovaná paměť mechanická.

Pravdou také je, že fotografická paměť se obvykle objevuje u lidí s poruchami autistického spektra nebo s psychickými poruchami, zatímco v běžné populaci je její zastoupení zcela mizivé.

Raději tedy neztrácejme čas zkoumáním toho, jestli zrovna my patříme mezi geniální jedince a naši běžnou mysl pravidelně trénujme.

Nahoru
OK
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Zjistit více
Zpracovávám