Oblíbené položky

Úvodní strana » Magazín Lékárny.cz » Články a blogy » Jak na zdravé opalování

Jak na zdravé opalování

Děti Kosmetika Opalování Kůže

Krásně opálená bronzová pokožka sluší každému. Jak je to ale s tvrzením, že opalování nám škodí a může dokonce způsobovat rakovinu kůže? Máme pro vás naději – záleží hlavně na tom, JAK se opalujete.

Jak na zdravé opalování

Nejdříve si pojďme povědět, co se vlastně při opalování děje s naší pokožkou. Jedná se o naprosto přirozený proces, který nám v rozumné míře nijak neškodí. Naopak. Klíčem zdravého opalování je správná kombinace UVA a UVB paprsků a hlavně doba pobytu na slunci. UVB záření stimuluje v našem těle výrobu prospěšného vitamínu D, zesiluje kůži a také podporuje tvorbu pigmentu, který následně UVA záření zbarvuje do hnědavého odstínu. Jedině společně fungují tak, jak mají.

Ale pozor, v nadměrné míře našemu tělu škodí! UVA uvolňuje škodlivé volné radikály a má vliv na rychlejší stárnutí kůže. UVB způsobuje zarudnutí až spálení kůže.

Věděli jste, že…

Vitamín D je velmi důležitý pro naše psychické i tělesné zdraví? Má příznivý vliv na pohyblivý aparát, kosti a řadu tělesných procesů. Jeho nedostatek může vyvolávat deprese – proto nás jarní sluníčko doslova nabíjí energií.

Kůži zvykejte na sluníčko postupně

Jaký jste fototyp?Pamatujte, že nejdůležitější ze všeho je, abyste se nikdy nespálili. Vyhýbejte se proto nadměrnému a nárazovému slunění. Pokožka je po zimě oslabená, není zvyklá na velký nápor slunečních paprsků, a tak ji slunci vystavujte postupně. První jarní dny pobyt na slunci zkraťte na minimum – jen několik minut, a pak kůži zakryjte. Tento nechráněný pobyt na slunci je ale zároveň pro naši kůži velmi důležitý. Díky němu si vytváří vlastní obranné mechanismy.

Důležité je znát i svůj fototyp pokožky.  Rozeznáváme 4 základní typy, ale některé zdroje uvádí až 5 typů fototypů pokožky:

  • I - velmi světlá pokožka, zrzavé vlasy, často pihy, čas první expozice 5 - 10 min.
  • II - světlá pokožka i vlasy, čas první expozice 10 - 20 min.
  • III - středně světlá pokožka, tmavší vlasy, čas první expozice 20 - 30 min.
  • IV - tmavá pokožka, tmavé vlasy, čas první expozice 40 min.
  • V - velmi tmavá pokožka, tmavé vlasy, čas první expozice 90 min.

Kombinace UV indexu a fototypu vám prozradí, jaký ochranný faktor zvolit.

UV index  Kožní fototyp
  I. II. III. IV. V.
1-3 15 10 5 - -
4-6 25 20 10 5 -
7-9 40 30 20 15 10
10 a více 50 40 30 20 15

S fototypem také úzce souvisí použití vhodných opalovacích prostředků se SPF (Sun Protecting Factor), tedy s ochranným slunečním faktorem. Umožňují prodloužení pobytu na slunci, protože zachycují UV záření. Krémem se natřete nejlépe půl hodiny předtím, než se půjdete slunit.

Velmi důležité, avšak často podceňované, jsou také přípravky po opalování. Jsou zaměřené hlavně na regeneraci pokožky, hydrataci, její výživu a pružnost. Nejčastěji tyto přípravky obsahují panthenol a aloe vera, které zklidňují pokožku, a vitamín E.

Jak můžeme kůži ještě pomoci

Kromě správného slunění a používání přípravků s ochranným faktorem je důležité, abyste kůži pomáhali také „zevnitř“. Základem je hlavně dostatečný přísun tekutin. Kůže vystavená slunci je brzy vysušená a ztrácí svou pružnost. Dříve se na ní projevují první znaky stárnutí – vrásky.

I přísunem některých vitamínů můžete ovlivnit opálení. Například vitamíny E a C zmírňují škodlivost ultrafialových paprsků. Beta-karoten zase pomáhá odstraňovat z kůže volné radikály.

Na závěr pár mýtů o opalování:

  • Ve stínu se nespálím. Omyl! I ve stínu se opalujete. Dokonce, i když je zataženo. Mraky propustí až 80 % slunečních paprsků.
  • Solárium není stejné jako opalování na sluníčku. Omyl! V soláriu na vás působí úplně stejné UV záření jako sluníčku. Je tu ale mnohem vyšší riziko spálení, protože kůže nemusí být na UV paprsky ještě tolik zvyklá.
  • Spálenou kůži uklidní jogurt nebo tvaroh. Pravda! Bílé jogurty a tvarohy skutečně můžou zchladit a zklidnit pokožku. Stejně jako aloe vera. Doporučujeme ale spíše vhodné přípravky po opalování, které kůži zároveň regenerují.  
  • Opalování způsobuje rakovinu kůže – není dokázaná přímá souvislost s mírným a pravidelným sluněním. Mnohem větší vliv na vznik melanomu mají geny. Při nadměrném slunění ale samozřejmě riziko rakoviny kůže vzrůstá.

Teď už víte, jak se zodpovědně opalovat a jak se vyhnout bolestivému a nebezpečnému spálení pokožky. Tak co, těšíte se na léto?

Užijte si léto bez spálenin! Pečlivě jsme roztřídili naši nabídku více než 300 produktů podle jejich nejlepších vlastností. Stačí 3 jednoduché kroky váš ideální opalovací přípravek je tu! Pomůže vám naše ...DERMOKALKULAČKA
Nahoru
OK
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Zjistit více
Zpracovávám
Chat - poradíme vám