Oblíbené položky

Úvodní strana » Magazín Lékárny.cz » Články a blogy » Jak na zdravé opalování

Jak na zdravé opalování

Krásně opálená bronzová pokožka sluší každému. Jak je to ale s tvrzením, že opalování nám škodí a může dokonce způsobovat rakovinu kůže? Máme pro vás naději – záleží hlavně na tom, JAK se opalujete.

Jak na zdravé opalování

Nejdříve si pojďme povědět, co se vlastně při opalování děje s naší pokožkou. Jedná se o naprosto přirozený proces, který nám v rozumné míře nijak neškodí. Naopak. Klíčem zdravého opalování je správná kombinace UVA a UVB paprsků a hlavně doba pobytu na slunci. UVB záření stimuluje v našem těle výrobu prospěšného vitamínu D, zesiluje kůži a také podporuje tvorbu pigmentu, který následně UVA záření zbarvuje do hnědavého odstínu. Jedině společně fungují tak, jak mají.

Ale pozor, v nadměrné míře našemu tělu škodí! UVA uvolňuje škodlivé volné radikály a má vliv na rychlejší stárnutí kůže. UVB způsobuje zarudnutí až spálení kůže.

Věděli jste, že…

Vitamín D je velmi důležitý pro naše psychické i tělesné zdraví? Má příznivý vliv na pohyblivý aparát, kosti a řadu tělesných procesů. Jeho nedostatek může vyvolávat deprese – proto nás jarní sluníčko doslova nabíjí energií.

Kůži zvykejte na sluníčko postupně

Jaký jste fototyp?Pamatujte, že nejdůležitější ze všeho je, abyste se nikdy nespálili. Vyhýbejte se proto nadměrnému a nárazovému slunění. Pokožka je po zimě oslabená, není zvyklá na velký nápor slunečních paprsků, a tak ji slunci vystavujte postupně. První jarní dny pobyt na slunci zkraťte na minimum – jen několik minut, a pak kůži zakryjte. Tento nechráněný pobyt na slunci je ale zároveň pro naši kůži velmi důležitý. Díky němu si vytváří vlastní obranné mechanismy.

Velmi vám pomůže, znáte-li svůj fototyp. Podle něj snadněji odhadnete, jak dlouho má trvat váš první nechráněný pobyt na sluníčku:

  • Keltský typ (blond / rezavé vlasy, modré oči, světlá až načervenalá kůže) – 5 až 10 minut
  • Světlý evropský typ (blond vlasy, modré / zelené oči, světle béžová kůže) – 10 až 20 minut
  • Tmavý evropský typ (světle hnědé vlasy, šedé / hnědé oči, béžová kůže) – 20 až 30 minut
  • Středozemní typ (tmavé vlasy, tmavé oči, světle hnědá kůže) – 30 až 40 minut

S fototypem také úzce souvisí použití vhodných opalovacích krémů s SPF (Sun Protecting Factor), tedy s ochranným slunečním faktorem. Umožňují prodloužení pobytu na slunci, protože zachycují UV záření. Krémem se natřete nejlépe půl hodiny předtím, než se půjdete slunit. Doporučené použití SPF dle fototypů:

  • Keltský typ – 20 až 30, u moře faktor vyšší než 30, klidně i 50+
  • Světlý evropský typ – 20 až 25, u moře 30 až 40
  • Tmavý evropský typ – 10 až 15, u moře 20 až 25
  • Středozemní typ – 80 až 10, u moře 15 až 20

Velmi důležité, avšak často podceňované, jsou také přípravky po opalování. Jsou zaměřené hlavně na regeneraci pokožky, hydrataci, její výživu a pružnost. Nejčastěji tyto přípravky obsahují panthenol a aloe vera, které zklidňují pokožku, a vitamín E.

Jak můžeme kůži ještě pomoci

Kromě správného slunění a používání přípravků s ochranným faktorem je důležité, abyste kůži pomáhali také „zevnitř“. Základem je hlavně dostatečný přísun tekutin. Kůže vystavená slunci je brzy vysušená a ztrácí svou pružnost. Dříve se na ní projevují první znaky stárnutí – vrásky.

I přísunem některých vitamínů můžete ovlivnit opálení. Například vitamíny E a C zmírňují škodlivost ultrafialových paprsků. Beta-karoten zase pomáhá odstraňovat z kůže volné radikály.

Na závěr pár mýtů o opalování:

  • Ve stínu se nespálím. Omyl! I ve stínu se opalujete. Dokonce, i když je zataženo. Mraky propustí až 80 % slunečních paprsků.
  • Solárium není stejné jako opalování na sluníčku. Omyl! V soláriu na vás působí úplně stejné UV záření jako sluníčku. Je tu ale mnohem vyšší riziko spálení, protože kůže nemusí být na UV paprsky ještě tolik zvyklá.
  • Spálenou kůži uklidní jogurt nebo tvaroh. Pravda! Bílé jogurty a tvarohy skutečně můžou zchladit a zklidnit pokožku. Stejně jako aloe vera. Doporučujeme ale spíše vhodné přípravky po opalování, které kůži zároveň regenerují.  
  • Opalování způsobuje rakovinu kůže – není dokázaná přímá souvislost s mírným a pravidelným sluněním. Mnohem větší vliv na vznik melanomu mají geny. Při nadměrném slunění ale samozřejmě riziko rakoviny kůže vzrůstá.

Teď už víte, jak se zodpovědně opalovat a jak se vyhnout bolestivému a nebezpečnému spálení pokožky. Tak co, těšíte se na léto?

všechny články

Přečtěte si

 

Nahoru
OK
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Zjistit více
Zpracovávám