Oblíbené položky

Úvodní strana » Magazín Lékárny.cz » Články a blogy » Hemeroidy nebo hemoroidy?

Hemeroidy nebo hemoroidy?

Péče o tělo Zdraví z přírody Léčivé přípravky Bolest

Setkáváme se s oběma označeními tohoto onemocnění, správně však je hemoroidy. Ať tak či tak, rozhodně jde o nepříjemnost fyzickou i psychickou.

Hemeroidy nebo hemoroidy?

Hemoroid – co to vlastně je?

Statistiky udávají, že  hemoroidy mohou postihnout každého druhého člověka, přičemž výskyt u mužů je daleko častější než u žen. Ne každý tuto nemoc zaregistruje včas. Pokud už dochází ke krvácení z konečníku a pociťujete bolest, je už na prevenci pozdě. Přitom právě díky ní se dá riziko vzniku hemeroidů podstatně snížit.

Hemoroidy jsou přirozenou součástí lidského těla a jsou to žilní pleteně ve spodní oblasti konečníku a okolí řitního otvoru. Pokud je vše v pořádku, nedochází k žádným projevům a  člověk o nich ani neví.

Tyto žilní pleteně jsou citlivé a namáhané. Práci jim ztěžuje i to, že oproti ostatním žilám nemají uvnitř chlopně zabraňující zpětnému toku krve. V důsledku nesprávné životosprávy a životního stylu zde může docházet k městnání krve a tvorbě žilních uzlíků. Tyto se projevují svěděním, pálením, bolestí, zánětem otokem nebo krvácením. V tomto případě už hovoříme o hemeroidálním onemocnění.

Hemoroidy jsou dvojího typu – vnitřní a vnější. Vnitřní se tvoří uvnitř konečníku a nemusí se nutně projevovat. Zbystřit bychom však měli, pokud se objeví krev na toaletním papíru nebo ve stolici.  Vnější se vyskytují v okolí konečníku a mohou se projevovat svěděním, pálením či bolestí a zpravidla nekrvácejí. Může se stát, že se samovolně vstřebají a zmizí. 

Příčiny vzniku hemeroidů

O hemoroidech můžeme říci, že se jedná o civilizační nemoc, která je zapříčiněna zejména sedavým způsobem života s nedostatkem pohybu, nesprávnou životosprávou, nedostatečným pitným režimem a nevhodnými návyky na toaletě.

Hemeroidy se mohou objevit také v těhotenství nebo po porodu. V těhotenství v těle koluje více krve a díky zvětšující se děloze roste tlak na pánev a k městnání krve ve spodní části těla. V důsledku toho se zvyšuje tlak na cévy v oblasti konečníku.

Další příčinou je vysoký tlak v oblasti dna pánevního při samotném přirozeném porodu. Svou roli na vznik hemoroidů v těhotenství nebo po porodu hraje také zvýšená hladina hormonů a zácpa.

Mezi další příčiny vzniku hemoroidů můžeme také zahrnout ochabující svalstvo dna pánevního ve zralejším věku, nadváhu, vrozené dispozice, žilní nedostatečnost, oblibu tučných, kořeněných, pálivých, sladkých jídel, mnoho kávy, alkoholu a kouření.

Příznaky hemeroidů

Mezi nejčastější projevy hemoroidů patří svědění v oblasti konečníku, ale také pálení, bolest, zánět, zduření tkáně, hlenovitý výtok z konečníku a krev na toaletním papíru nebo ve stolici, která má jasně červenou barvu.

Léčba hemeroidů

V případě tohoto onemocnění jde o velmi citlivé téma. Většina postižených proto návštěvu u lékaře odkládá až do krajní meze. Zatímco lehčí formy je možné řešit doma volně prodejnými přípravky ve formě mastí, krémů, čípků, ubrousků (Hemorex), tak ty těžší formy je nutno řešit u proktologa chirurgickým nebo laserovým zákrokem.

V druhém případě by návštěva u lékaře neměla být dlouho odkládána, protože hemoroidy mohou být projevem jiných onemocnění a zdravotních komplikací. I po takovémto zákroku je vhodné, v souladu s doporučením proktologa, použití mastí, bylinných koupelí apod., a to pro zklidnění a regeneraci léčené tkáně.

Nejlepší je prevence

  • Dostatečný pitný režim – až 2 l neslazených tekutin denně
  • Zdravý jídelníček s dostatečným množství vlákniny v potravě
  • Omezení tučných, kořeněných, pálivých, sladkých jídel
  • Omezení kofeinu, alkoholu, kouření
  • Pravidelný pohyb
  • Dodržování hygieny po toaletě

Zdravá strava

  • Důležitý je vysoký obsah vlákniny v potravinách. Najdete ji v ovoci, zelenině, luštěninách, celozrnném pečivu. Nedostatek lze nahradit fíky, psyliem, lněným semínkem apod.
  • Zdravému trávení pomohou také probiotika a prebiotika – v zakysaných mléčných výrobcích (jogurt, jogurtové mléko, kefír), v kvašené zelenině (zelí, okurky, řepa, pickles), v kvasnicích, nepasterizovaném pivu, moštu, burčáku, v doplňcích stravy.
  • Do stravy zahrňte vše, co obsahuje vitamín C a rutin – kromě jiných blahodárných účinků, přispívají k posílení žilní stěny.
  • Ráno nalačno vypijte sklenici teplé vody s citronem – pročistí tělo a pomůže vám s vyprázdněním.

Fyzická kondice

  • Pokuste se do svého života vtěsnat každý den jakoukoliv fyzickou aktivitu, byť i jen na 20 – 30 minut – lepší je méně a pravidelně, než nárazově a na maximum vašich sil. Může to být např. procházka nebo jednoduché cvičení, jízda na kole vám nemusí být zrovna příjemná.
  • Pokud máte sedavé zaměstnání, dejte si každou hodinu pauzu a projděte se. Doporučují se také cviky zaměřené na zpevnění pánevního dna.
  • Procvičujte si svěrače -  20 – 30 x stažení a uvolnění. Jeden stah by měl trvat 2 – 3 vteřiny.
  • Naučte se správně dýchat – brániční dýchání – je zdraví velmi prospěšné, uklidňuje a má pozitivní vliv na trávení a peristaltiku střev.

Hygiena

  • Noste vzdušné prádlo nejlépe z přírodních materiálů.
  • Dbejte na pravidelnou stolici, nezadržujte ji, zácpa nebo průjem nejsou žádoucí. Při zácpě neužívejte umělá projímadla, dlouhodobě poškozují střeva a vyprazdňovací návyk.
  • Dodržujte hygienu po toaletě.

Nejdůležitější na závěr

Zdravá střeva jsou klíčem k silné imunitě a tedy vašemu zdraví. Vše, co sníte a vypijete se na nich odrazí i to, jak budete fyzicky aktivní. Mají vliv také na naši náladu a emoce.  Když nebudou správně fungovat, nebudete se cítit dobře a podle toho budete také reagovat na své okolí a životní okolnosti.  I stres se na nich odrazí a může vás rozbolet břicho nebo dostanete průjem, ale správným hlubokým dýcháním stres lehce porazíte. Myslete na to, že zdraví je to nejcennější a je jen ve vašich rukách.

Nahoru
OK
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Zjistit více
Zpracovávám