Lékárna.cz

Beta karoten (provitamin vitaminu A) - žlutočervená krása

Beta karoten (provitamin vitaminu A) - žlutočervená krása
Sdílet

Beta karoten je látkou ze skupiny karotenoidů, kterých je v přírodě několik stovek druhů. Má na svědomí žluté až červené zbarvení rostlin. Například tulipány nebo narcisy by bez karotenoidů neměly tak krásné barvy a mrkev by nebyla oranžová.

Zakuklený vitamín A, ale ne tak docela

Biochemickou přeměnou beta karotenu vzniká v těle vitamín A. Nedá se ale říci, že by měl beta karoten stejný význam jako vitamín A. Jeho význam je hlavně v ochraně organismu před volnými radikály, protože patří mezi významné antioxidanty a zvyšuje tak obranyschopnost organismu. 

Kde se nachází

Beta karoten naleznete především v žlutých, oranžových a červených rostlinách, jako je mrkev, rajče, paprika, překvapivě mnoho karotenu je i ve špenátu a petrželi. Velké množství karotenoidů je v hovězích játrech. Tam je však zároveň i mnoho vitamínu A, takže na rozdíl od zeleniny a ovoce není vhodné konzumovat játra ve velkém a v dobré víře, že si tak dodáte dostatek karotenoidů.

Co způsobí nedostatek

Při nedostatku beta karotenu jsou buňky méně chráněné proti působení volných radikálů a zvyšuje se možnost vzniku rakoviny. Snižuje se obranyschopnost organismu. Pokud trpíte i nedostatkem vitamínu A, chybějící karotenoidy nemohou tento vitamín nahradit a nedostatek se může projevit jako šeroslepost, zástava růstu, suchost a porucha funkce sliznic.

Dodržujte doporučené dávkování

Při předávkování Beta karotenem na rozdíl od vitamínu A nehrozí ani hypervitaminóza  jako u předávkování vitamínem A. Při vysokém příjmu beta karotenu budete mít při nejhorším oranžovou kůži, avšak i tak není vhodné překračovat příliš doporučené dávky.

Kdy užívat beta karoten a v jakém množství

Beta karoten je mimo jiné vhodné užívat, pokud je vaše kůže vystavena často slunečním paprskům. Zvlášť v létě, pokud se na sluníčku pohybujeme často, bychom na beta karoten neměli zapomínat.  Nejvhodnější je konzumovat dostatek zeleniny a ovoce, z něhož získáte dostatek karotenoidů v přirozené formě.

Jeden mikrogram vitamínu A odpovídá šesti mikrogramům beta karotenu (1 ug vit.A = 6 ug beta karotenu).

Doporučené dávky

  • dospělí 6-15 mg denně
  • děti 3-6 mg denně

Pokud se domníváte, že potřebujete užívat beta karoten, můžete si vybrat z množství nabízených potravinových doplňků. Jeho užití a případné obtíže doporučujeme konzultovat s lékařem.

27. únor 2017
Témata článku
Detoxikace Kůže
Máte dotaz k článku? Napište nám!

Přečtěte si také

S nepříjemnými příznaky tohoto onemocnění se potýká až 10 % dětí ve věku 3-7 let. Jak toto kožní onemocnění rozeznat, léčit a jak mu předcházet, se dozvíte v našem článku.

více

Čajovník nemá s čajem nic společného. Pochází z Austrálie, kde byl hojně používán domorodci pro své příznivé účinky. Které to jsou a co všechno tea tree olej umí? Povíme si v našem článku.

více

Založit rodinu je velké rozhodnutí. S plánovanou změnou by měli souhlasit oba partneři, přijmout zodpovědnost a promluvit si otevřeně o otázkách plodnosti. Přinášíme vám základní informace o ženském…

více

Spalničky jsou vysoce nakažlivé infekční onemocnění. Jak se přenáší, jaká je inkubační doba a jak se léčí? Prozradíme v našem článku.

více
Zeptejte se lékárníka

Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním.

Zjistit více