Úvodní strana » Magazín Lékárna.cz » Články a blogy » PharmDr. Vladimír Finsterle - Jak posílit imunitu organismu

PharmDr. Vladimír Finsterle - Jak posílit imunitu organismu

Před příchodem podzimu a zimy je potřeba pořádně posílit imunitu. Sepsal jsem pro vás krátký seznam tipů, které vám pomohou a věřím, že si užijete podzim bez nachlazení, rýmy nebo chřipky.

PharmDr. Vladimír Finsterle - Jak posílit imunitu organismu

1.  Čím posílit imunitu

Imunitu můžete posílit vitamíny, ale i přírodními přípravky. Každému vyhovuje něco jiného, výběr je tedy na vás. Pokud si přesto nejste jisti, který produkt je pro vás nejlepší, kontaktujte naše lékárníky v online poradně - milerádi vám poradí!

Čím se dá posílit imunita? Zkuste třeba:

  • Vitamín C – najdete ho v šípcích, drobném bobulovitém ovoci jako rybíz, ostružiny, maliny, jahody, rakytník, dále v kiwi, pomerančích, citrónech a zelenině jako paprika, zelí, brokolice, brambory atd.
  • Vitamín D  – získáme pravidelným pobytem na slunci, z ořechů, ryb, mléka a másla, v potravních doplňcích si vybírejme ty s obsahem D3 cholekalciferolu, který je tělem snadno vstřebatelný
  • Rakytník - je bohatým zdrojem vitamínu C v jeho přirozené a tělem dobře vstřebatelní formě
  • Goji (kustovnice čínská) obsahuje velké množství vitamínů a prospěšných látek
  • Ženšen - pomáhá zachovat optimální výkonnost, fyzickou a duševní pohodu
  • Echinacea - zvyšuje odolnost proti infekcím a účinná je v boji proti všem vnějším nepřátelům, působí jako antioxidant a prospívá nejen našemu dýchacímu systému, ale i močovým cestám
  • Kolostrum - je unikátní tekutina podobná mléku produkovaná savčími samicemi po porodu mláděte. Kolostrum je plné biologicky prospěšných látek - imuniglobulinů, růstových faktorů, vitamínů, minerálů a dalších a je vhodné i pro děti. Na trhu je k dostání kozí, kraví a další.
  • Probiotika - 80 % imunity se nachází v našich střevech. Pro správnou funkci našeho ochranného imunitního štítu je dobré nezapomínat pečovat o střevní mikroflóru a pravidelně doplňovat prospěšné bakterie, které najdeme v jogurtech, kefíru, kvašené zeleině - nakládané zelí, pickles, chlebovém kvásku a v kvalitních doplňcích stravy.

Vyzkoušejte léčivé houby

Mezi léčivé houby patří reishi, cordyceps, hlíva a shitake. Houby obsahují polysacharidové látky tzv. beta glukany, které účinně podporují naši přirozenou obranyschopnost a chrání nás tak před vnějšími patogeny.

2. Bez detoxikace to nepůjde

Pokud z těla odplavíte veškeré toxiny, bakterie a viry mají menší šanci vás ohrozit. Nahromaděné škodlivé látky totiž imunitu oslabují. Detoxikace organismu je tak prospěšná nejen na jaře, ale i na podzim, kdy je vhodné ji doplnit pitím bylinných čajů, například z ostropestřce mariánského nebo z přesličky polní. Následně je pak vhodné organismus podpořit přípravky pro posílení imunity.

3. Najděte si čas na pohyb

Jedním z nejlepších způsobů, jak posílit imunitní systém, je pravidelný pohyb. I v zimě si vyhraďte čas na procházku, protažení v tělocvičně nebo si jděte zaběhat. Najděte si 2x týdně čas na jakýkoliv pohyb, který vás bude bavit. Uvidíte, že se kromě zdraví zlepší i vaše duševní pohoda. Já se dlouhodobě věnuji běhu - dobíjí mou energii a krásně si při něm vyčistím hlavu od všech denních starostí. Vřele doporučuji!

4. Dbejte na svůj jídelníček

Vyhýbejte se polotovarům, pokrmům nejistého původu, náhražkám a také tučným jídlům. Omezte příjem cukru a soli. Naopak do svého jídelníčku zahrňte čerstvou zeleninu, luštěniny, ryby a ovoce. Jezte pravidelně 5x denně. Nepřejídejte se, ale ani se neodbývejte. Nejen, že vám poděkuje vaše imunita, ale také budete méně unavení.

5. Relaxujte

Psychika se velkou měrou podílí na obranyschopnosti našeho organismu proti atakům  virů a bakterií. Když budete duševně vyčerpaní, nepomohou vám ani zázračné superpotraviny a vitamíny. Myslete proto na sebe, abyste se cítili příjemně. Dělejte to, co vám přináší radost, mluvte s přáteli, čtěte, poslechněte si oblíbenou hudbu, zkrátka - relaxujte! 

6. Otužujte se

Pravidelný pohyb v nižších teplotách stimuluje naší imunitu a zvyšuje odolnost těla v boji s vnějšími patogeny. Na chlad si zvykejme postupně, není příjemné začít radikálně. Můžeme zařadit na konci své sprchy fázi se studenou vodou, zpočátku na chvíli a jen na určitou část těla, např. pouze nohy. Další den pokračujte a ochlazování prodlužujte. V místnosti, kde spíte, snižte teplotu a raději se přikryjte peřinou. Pohybujte se co nejvíce venku a přivykejte okolním teplotám i při pravidelných procházkách.

7. Dobře se vyspěte

Dostatek klidného, ničím nerušeného a kvalitního spánku pomáhá posílit organismus proti vnějším vlivům. Ideálně byste měli spát 6 - 8 hodin. Aby se vám lépe usínalo, před spaním pořádně vyvětrejte a místnost, ve které spíte nepřetápějte - ideální teplota na spaní je 16-18°C. Do ložnice nepatří mobily, tablety ani notebooky, jejichž modré světlo procesu usínání nesvědčí a může ovlivnit přirozený biorytmus těla. Raději si přečtěte pár stránek oblíbené knížky, určitě na nočním stolku nějakou najdete :-)

Pijte bylinkové čaje

V pitném režimu by neměly chybět bylinné čaje, které působí blahodárně na naše zdraví. Bylinkové čaje je dobré střídat. Můžete si je koupit, nebo je nasbírejte v přírodě a usušte. Nezapomeňte, že bylinky po 1. roce od utržení nemají potřebné účinky, proto udělejte inventuru svých zásob a pijte jen ty kvalitní a čerstvé. Pro pozdimní období můžeme zařadit do svých bylinných rituálů: lapacho, kopřivu, heřmánek, lípu, bez černý, sléz, meduňku a mnoho dalších. 

Bojovat se slabou imunitou můžete i netradičně

Kromě tradičních vitamínů a přírodních prostředků, jsou tu i ti netradiční. Mezi nimi bych doporučil vyzkoušet třeba tyhle:

  •  Krilový olej - je jedním z nejkvalitnějších zdojů zdravých omega 3 mastných kyselin a EPA a DHA. Kril jsou drobní mořští korýši, jejichž olej obsahuje podobné složení jako rybí tuk. V krilu je obsažen navíc jeden z nejúčinnějších antioxidantů - astaxantin, který podporuje zdraví celého lidského těla. 
  • Acerola  je přírodní vitamín C - prášek z ní  snadno rozpustíte v malém množství vody, džusu či slabého vlažného čaje. Postačí půl čajové lžičky 1 až 2x denně.

PharmDr. Vladimír Finsterle, MBA

Absolvoval Farmaceutickou fakultu Univerzity Karlovy, v roce 1999 založil společnost Pears Health Cyber a v roce 2003 spustil první lékárnu na českém internetu, Lékárna.cz. Vše, co dělá, dělá s přesvědčením, že pacient by měl vždy mít možnost volby, pokud jde o jeho zdraví.

Nahoru
OK
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Zjistit více
Zpracovávám
Zeptejte se lékárníka