Fáze zklidnění
Kolem třetích narozenin nastává jako mávnutím kouzelného proutku období zklidnění. Dítě se postupně přestává vztekat a začíná být trpělivější. V tomto období má ještě stále strach z neznáma, z cizích lidí nebo ze tmy. Většinou spí už celou noc a pokud se náhodou vzbudí, vydrží v postýlce a po chvíli zase samo usne. Svého plyšového mazlíčka musí mít neustále při sobě a bez něj neudělá ani krok.
Vývoj řeči
Od počátku 3. roku začíná hovořit v 1. osobě („Já“) a zná své jméno. Toto období je charakteristické rychlým vývojem řeči. Jak bude dítě mluvit a později číst, závisí ve velké míře na tom, jakým způsobem s ním rodiče mluví. Vždy bychom měli používat přesné názvy pro všechno, o čem mluvíme a zřetelně je vyslovovat. Tím zaručíme našemu potomkovi bohatý slovník s dobrou výslovností.
Dítě zvládne stát na jedné noze a jezdí na tříkolce. Oběma rukama dokáže chytit míč a hodit ho. Dále rozvíjí svoji zručnost navlékáním korálků a oblékáním a svlékáním oblečení.
Malý a náladový neposeda
Kolem 4. věku se opět vše zlomí a dítě se stává neposednější, zvídavější a plné energie. Najednou je upovídané s mnoha otázkami, kterými zkouší naši trpělivost. U těchto dětí se rychle střídají nálady, kdy z úsměvu rychle přecházejí do pláče a záchvatů vzteku. Díky velké fantazii si vymýšlejí příhody, které se nikdy nestaly.
Předškolák
Před nástupem do školy, kolem 6. roku, již bývá dítě klidnější a umí se lépe ovládat. O všechno se zajímá a stále se vyptává. Je méně netrpělivé a velmi dobře spolupracuje. Snaží se být samostatné a vyrovnat se dospělým. Dítě chce slyšet pochvalu a touží po uznání od ostatních.
Dokáže chycený míč vyhodit do výšky, při chůzi pokládá jednu nohu před druhou systémem špička – pata, tancuje podle hudby, navlékne nit do jehly. Kreslí a postupně dokáže nakreslit postavu se všemi detaily. Čím dál více rozumí delším větám a chápe významy slov. Poslouchá a učí se říkanky a písničky. Postupně tvoří dlouhá souvětí, ptá se na význam slov, mluví zřetelně a správně. V tomto věku obsahuje slovní zásoba kolem 1500 slov.
Hra pro děti předškolního věku - "Mami, tati - ptejte se!"
Malí předškoláci bývají zvědaví a rádi se dospělých ptají na všechno možné. Co to ale jednou obrátit? Zeptejte se dětí vy a věřte tomu, že odpovědi vás někdy překvapí a že se u nich možná i společně zasmějete. Vaší fantazii se meze nekladou :-) Jako příklad uvádíme pár otázek:
- Co ti nejvíc voní? (Jakou vůni máš nejradši?)
- Kdyby sis mohl/a změnit jméno, jak by ses jmenoval/a?
- Kdyby sis mohl/a vybrat jednu superschopnost, která by to byla?
- Co se ti dneska povedlo? Na co jsi nejvíc pyšný/á?
- Kdybys mohl/a natočit film, o čem by byl a kdo by v něm hrál hlavního hrdinu/hrdinku?
- Co myslíš, že je nejtěžší práce na světě?
- Kdybys mohl/a změnit jednu věc ve své rodině, jaká by to byla?
Školák
Vstup do školy je pro dítě velkou změnou. Musí se začlenit do třídy, seznámit se novými spolužáky a učiteli. Jsou na něj kladeny nároky jak ve škole, tak i doma. Zpočátku jsou z toho děti zmatené a unavené, ale postupem času se nové situaci přizpůsobí a vyrovnají se s ní.
Smysl pro povinnost, udržení pozornosti delší dobu a kázeň promění dosud bezstarostné dětství. Dochází k rozvoji logiky a paměti. Dítě postupně ovládá až 5000 slov a čtením získává další nové informace. Ve volném čase se stále věnuje hře, která je ale více tvořivá. Chlapci a děvčata se spolu příliš nebaví.
Fyzický růst dítěte
Růst těla je stále urychlený. Končetiny se prodlužují. Hlava tvoří šestinu délky těla. Po desátém roce dochází ke zpomalení ve vývoji mozku, dál se budou zdokonalovat už jen nervová spojení v mozku. Kostra dítěte v tomto období zrychleně roste a osifikuje se, proto je potřeba dodávat dostatek vápníku, vitamínu D a dalších vitamínů a minerálů pro správný vývoj a růst.
Optimální přívod nutričních faktorů ovlivňuje nejen vlastní vývoj dítěte, ale i jeho vztah k výživě. Jelikož dochází k vývoji psychomotorickému, k růstu a dotváření kostry, nervového systému a imunity, je vyvážená strava v tomto období velmi důležitá. Případné nedostatky ve výživě se mohou negativně projevit při vývoji zdravotního stavu i v dalším období života.
Jedním z nejdůležitějších prvků, který ovlivňuje nejen vývoj a růst kostí, je vápník. Přirozený příjem vápníku by měl být zajištěn vyváženou stravou bohatou na mléčné produkty a bílkoviny. Ale ne vždy tomu tak je. A právě v období předškolního a školního věku můžeme výrazně ovlivnit příjem tohoto důležitého prvku právě my, rodiče.
Miniseriál: Vývoj dětí
Vývoj dětí I. - od narození do školky (0 - 3 roky)
Vývoj dětí II. - od školky do školy (3 - 10 let)
Vývoj dětí III. - velcí školáci a puberta (10 - 18 let)
Veškerá zdravotní, výživová či léčebná tvrzení jsou v rámci legislativy EU výrazně omezena. Při tvorbě článků smíme vycházet pouze ze schválených tvrzení, která uvádí platná legislativa.