Nejintenzivnější je vývoj v prvním roce života. V dalších letech se zpomaluje a k poslednímu, největšímu skoku ve vývoji, dochází v pubertě.
Dětský věk
Dětský věk dělíme na
- novorozenecký (do 4 týdnů věku),
- kojenecký (do 1 roku),
- batolecí (do 3 let),
- předškolní věk (3-6 let),
- školní věk (6-15 let) a
- adolescent (15-18 let).
Psychomotorický vývoj
Psychomotorický vývoj je složitý proces, který zahrnuje rozvoj hrubé i jemné motoriky, poznávací, sociální, mentální i komunikační dovednosti a mnoho dalšího. Přestože každé dítě je jiné a jeho vývoj může být od ostatních odlišný, existují principy psychomotorického vývoje, kterými se vývoj zdravého dítěte řídí. Je to proces, kdy vše souvisí se vším a vzájemně se prolíná, navazuje a ovlivňuje. Vývoj dítěte a vlivy na něj působící během prvního roku života jsou základem celého dalšího duševního vývoje dítěte. Na vývoji se podílí také zdravotní stav, vrozené schopnosti a působení okolí, matky i celé rodiny.
Vývoj dítěte v prvních měsících
Po porodu a během prvních tří měsíců se dítě adaptuje na nové prostředí. Skoro vše je pro něj nové a musí se tomu přizpůsobit.
1. měsíc
- je dítě ještě v nestabilní schoulené poloze s hlavičkou stočenou k jedné straně (pokud dítě strany natočení hlavičky nestřídá, je potřeba ho polohovat)
- při položení na bříško má ruce i nohy pokrčené, lokty a pánev nad podložkou, hlavičku zvedne jen na krátkou chvíli
- ručičky drží v pěsti s palcem v dlani
- při nespokojenosti pláče, je-li spokojené, vydává různé zvuky
- na silné zvukové a zrakové podněty reaguje trhnutím
2. měsíc:
- na tváři dítěte se objevuje první úsměv
- dokáže fixovat zrak na ukazovanou a pohybující se osobu nebo hračku
- při položení na bříško se již opírá pupkem o podložku a zvedá hlavičku na delší dobu
- ručičky drží v polopěsti s palcem venku
3. měsíc
- dítě probudí hlasité zvuky
- pozná rodinné příslušníky
- sleduje obličej i hračky všemi směry s otočením hlavy
- ručka již není v pěst, ale je volně rozevřená
- pase koníčky, opírá se o předloktí
- snaží se uchopit hračky
4. měsíc
- otočí se za zvukem
- rozdílně reaguje na známé a neznámé tváře
- reaguje při hře na schovávanou
- nahlas se směje
- prská sliny
- dokáže si vynutit své potřeby
- prohlíží si ručičky před očima
5. měsíc
- hledá zdroj zvuku
- reaguje na tón hlasu a komunikuje
- otáčí se za hračkou ze zad na bok
- zvládá boční vzpřímení
- hraje si samo s hračkou před očima
- v lehu na bříšku se opírá dlaněmi
- zvládá hlásky (éééé, úúúú, áááá)
- matku vnímá jako jedinečnou bytost
- mohou začít růst první zoubky
6. měsíc
- hračka motivuje dítě k obratu ze zad na bříško
- předává hračku z ruky do ruky
- zvládá slabiky (aga, egu, ma, ba, ta,..)
- u matky hledá ochranu, k cizím má odstup
- za podané prsty se přitáhne do sedu
7. měsíc
- sleduje padající hračky
- samo se posadí
- pase koníčky v poloze na kolenou a opřeno o dlaně
- dokáže rozeznat cizí osoby
- v každé ruce může držet jednu hračku
- vyslovuje ojedinělé slabiky
- obrací se z bříška na záda
- je schopno pít z hrnečku a jíst samostatně (sušenky, piškoty, křupky)
- předměty dává do úst
8. měsíc
- reaguje na zvuk za zády
- sleduje detaily na obrázcích a hračkách
- bouchá hračkami o sebe
- reaguje na své jméno
- prožívá osmiměsíční úzkost – lpí na matce, má strach z neznámého
- začíná lézt
- dostane se z polohy na bříšku do sedu
9. měsíc
- vidí a sbírá drobné předměty
- přelézá přes překážky
- sedí bez opory
- ukazuje na věci
- dělá paci paci a pápá
- rozumí slovu „ne“
- může-li se něčeho držet, samo se postaví
10. měsíc
- imituje gesta
- je schopno se dorozumívat znakovou řečí
- odhazuje hračky
- zdvojuje slabiky ( mama, tata, baba,..)
- umí „Jak dělá zvířátko?“
- staví se a obchází nábytek
11. – 12. měsíc
- orientuje se v místnosti
- stojí bez držení a dělá první kroky
- říká první smysluplná slova
- na výzvu ukazuje předměty (květinu, lampu,..)
- postaví na sebe 2-3 kostky
- pozná osoby venku při pohledu z okna
- reaguje na jednoduché pokyny
Růst dítěte (od kojence k batoleti)
Ve věku od 1 do 3 let dítě postupně zvládá stát bez opory, vstávat ze sedu i z lehu, překonávat překážky, samostatně chodit, skákat, chodit po schodech, stát na jedné noze, stavět věž z kostek, jíst příborem, navlékat korálky, umýt si a utřít ruce, začne používat nočník a být bez plen. Naučí se házet a chytat míč, kopat do něj. Ovládá slovní zásobu od 6 slov v 1. roce až po 900 slov na konci 3. roku.
Vývoj dítěte - je pozadu nebo napřed?
Častým tématem hovoru maminek je srovnávání pokroků svých ratolestí. Je třeba zdůraznit, že každé dítě je jiné a jedinečné, proto není třeba se zneklidňovat, pokud zrovna to vaše neovládá tu či onu činnost ve srovnání s jiným. Rychlost, s jakou se dítě vyvíjí v prvním roce života, nenapovídá téměř nic o jeho budoucích schopnostech či inteligenci. Pokud však máte pochybnosti o správnosti psychomotorického vývoje vašeho dítěte, neváhejte problém včas projednat s pediatrem.
Miniseriál: Vývoj dětí
Vývoj dětí I. - od narození do školky (0 - 3 roky)
Vývoj dětí II. - od školky do školy (3 - 10 let)
Vývoj dětí III. - velcí školáci a puberta (10 - 18 let)
Veškerá zdravotní, výživová či léčebná tvrzení jsou v rámci legislativy EU výrazně omezena. Při tvorbě článků smíme vycházet pouze ze schválených tvrzení, která uvádí platná legislativa.