Oblíbené položky

Úvodní strana » Magazín Lékárny.cz » Články a blogy » Vývoj dětí I. - od narození do školky (0 - 3 roky)

Vývoj dětí I. - od narození do školky (0 - 3 roky)

Jako čerstvá maminka sleduji pokroky našeho Míši. Každý den se něco děje. Pečlivě cvičíme první vzpřimování na bříšku a věru už krásně zvedá hlavičku. Zrovna dnes jsem zahlédla první náznak úsměvu, když mě ráno uviděl. Každý pokrok našich nejmenších je obrovským krokem kupředu a velkou radostí nás rodičů. Kdy začne „pást koníky“, kdy se otočí na bříško, začne lézt, sedne si a postaví se? Odpovědi nejen na tyto otázky se pokusím shrnout v našem článku.

Vývoj dětí I. - od narození do školky (0 - 3 roky)

Nejintenzivnější je vývoj v prvním roce života. V dalších letech se zpomaluje a k poslednímu, ale také největšímu skoku ve vývoji dochází v pubertě. Dětský věk dělíme na novorozenecký (do 4 týdnů věku), kojenecký (do 1 roku), batolecí (do 3 let), předškolní věk (3-6 let), školní věk (6-15 let) a adolescent (15-18 let).

Co je to psychomotorický vývoj?

Psychomotorický vývoj je složitý proces, který zahrnuje rozvoj hrubé i jemné motoriky, poznávací, sociální, mentální i komunikační dovednosti a mnoho dalšího. Přestože každé dítě je jiné a jeho vývoj může být od ostatních odlišný, existují principy psychomotorického vývoje, kterými se vývoj zdravého dítěte řídí. Je to proces, kdy vše souvisí se vším a vzájemně se prolíná, navazuje a ovlivňuje. Vývoj dítěte a vlivy na něj působící během prvního roku života jsou základem celého dalšího duševního vývoje dítěte. Na vývoji se podílí také zdravotní stav, vrozené schopnosti a působení okolí, matky i celé rodiny.

Miniseriál: Vývoj dětí

Vývoj dětí I. - od narození do školky (0 - 3 roky)
Vývoj dětí II. - od školky do školy (3 - 10 let)
Vývoj dětí III. - velcí školáci a puberta (10 - 18 let)

Pokroky našich nejmenších měsíc po měsíci

Po porodu a během prvních tří měsíců se dítě adaptuje na nové prostředí. Skoro vše je pro něj nové a musí se tomu přizpůsobit.

1. měsíc

  • je dítě ještě v nestabilní schoulené poloze s hlavičkou stočenou k jedné straně (pokud dítě strany natočení hlavičky nestřídá, je potřeba ho polohovat)
  • při položení na bříško má ruce i nohy pokrčené, lokty a pánev nad podložkou, hlavičku zvedne jen na krátkou chvíli
  • ručičky drží v pěsti s palcem v dlani
  • při nespokojenosti pláče, je-li spokojené, vydává různé zvuky
  • na silné zvukové a zrakové podněty reaguje trhnutím

2. měsíc:

  • na tváři dítěte se objevuje první úsměv
  • dokáže fixovat zrak na ukazovanou a pohybující se osobu nebo hračku
  • při položení na bříško se již opírá pupkem o podložku a zvedá hlavičku na delší dobu
  • ručičky drží v polopěsti s palcem venku

3. měsíc

  • dítě probudí hlasité zvuky
  • pozná rodinné příslušníky
  • sleduje obličej i hračky všemi směry s otočením hlavy
  • ručka již není v pěst, ale je volně rozevřená
  • pase koníčky, opírá se o předloktí
  • snaží se uchopit hračky

4. měsíc

  • otočí se za zvukem
  • rozdílně reaguje na známé a neznámé tváře
  • reaguje při hře na schovávanou
  • nahlas se směje
  • prská sliny
  • dokáže si vynutit své potřeby
  • prohlíží si ručičky před očima

5. měsíc

  • hledá zdroj zvuku
  • reaguje na tón hlasu a komunikuje
  • otáčí se za hračkou ze zad na bok
  • zvládá boční vzpřímení
  • hraje si samo s hračkou před očima
  • v lehu na bříšku se opírá dlaněmi
  • zvládá hlásky (éééé, úúúú, áááá)
  • matku vnímá jako jedinečnou bytost
  • mohou začít růst první zoubky 

6. měsíc

  • hračka motivuje dítě k obratu ze zad na bříško
  • předává hračku z ruky do ruky
  • zvládá slabiky (aga, egu, ma, ba, ta,..)
  • u matky hledá ochranu, k cizím má odstup
  • za podané prsty se přitáhne do sedu 

7. měsíc

  • sleduje padající hračky
  • samo se posadí
  • pase koníčky v poloze na kolenou a opřeno o dlaně
  • dokáže rozeznat cizí osoby
  • v každé ruce může držet jednu hračku
  • vyslovuje ojedinělé slabiky
  • obrací se z bříška na záda
  • je schopno pít z hrnečku a jíst samostatně (sušenky, piškoty, křupky)
  • předměty dává do úst

8. měsíc

  • reaguje na zvuk za zády
  • sleduje detaily na obrázcích a hračkách
  • bouchá hračkami o sebe
  • reaguje na své jméno
  • prožívá osmiměsíční úzkost – lpí na matce, má strach z neznámého
  • začíná lézt
  • dostane se z polohy na bříšku do sedu

9. měsíc

  • vidí a sbírá drobné předměty
  • přelézá přes překážky
  • sedí bez opory
  • ukazuje na věci
  • dělá paci paci a pápá
  • rozumí slovu „ne“
  • může-li se něčeho držet, samo se postaví

10. měsíc

  • imituje gesta
  • je schopno se dorozumívat znakovou řečí
  • odhazuje hračky
  • zdvojuje slabiky ( mama, tata, baba,..)
  • umí „Jak dělá zvířátko?“
  • staví se a obchází nábytek

11. – 12. měsíc

  • orientuje se v místnosti
  • stojí bez držení a dělá první krokyprvní smysluplná slova
  • na výzvu ukazuje předměty (květinu, lampu,..)
  • postaví na sebe 2-3 kostky
  • pozná osoby venku při pohledu z okna
  • reaguje na jednoduché pokyny

Roste jako z vody

Ve věku od 1 do 3 let dítě postupně zvládá stát bez opory, vstávat ze sedu i z lehu, překonávat překážky, samostatně chodit, skákat, chodit po schodech, stát na jedné noze, stavět věž z kostek, jíst příborem, navlékat korálky, umýt si a utřít ruce, začne používat nočník a být bez plen. Naučí se házet a chytat míč, kopat do něj. Ovládá slovní zásobu od 6 slov v 1. roce až po 900 slov na konci 3. roku.

Je pozadu nebo napřed?

Častým tématem hovoru maminek je srovnávání pokroků svých ratolestí. Je třeba zdůraznit, že každé dítě je jiné a jedinečné, proto není třeba se zneklidňovat, pokud zrovna to vaše neovládá tu či onu činnost ve srovnání s jiným. Rychlost, s jakou se dítě vyvíjí v prvním roce života, nenapovídá téměř nic o jeho budoucích schopnostech či inteligenci. Pokud však máte pochybnosti o správnosti psychomotorického vývoje vašeho dítěte, neváhejte problém včas projednat s pediatrem.

všechny články

Přečtěte si

 

Nahoru
OK
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Zjistit více
Zpracovávám